Teljes művészi alázatosság

Tömörkény Istvánt az irodalomtörténészek egy része az első népi írónak tartja, míg másik tábora megmosolyogja egyszerű nyelvezetét és történeteit. Pedig nemcsak az alföldi paraszti élet egyik jeles krónikása és megörökítője volt, de régész, néprajzkutató és helytörténész is.

Miklós Péter
2022. 04. 23. 7:10
Forrás: YouTube
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Joggal felvetődhet a kérdés, hogy mi különbözteti meg a „népi irodalmat” a „nép irodalmától”. Feltéve, hogy egyáltalán létezik önállóan – az irodalmi tradíciónktól jól körülhatárolható módon elválaszthatóan – a „népirodalom”, akkor annak részeinek a néphagyományban született szövegeket kell tekintenünk: népdalainkat, népballadáinkat, népköltészeti alkotásainkat, népmeséinket. Ezzel szemben a „népi irodalom” a „nép” életét és mindennapjait örökíti meg részben szociografikus igénnyel, részben szépirodalmi és esztétikai eszközökkel. Péter László szegedi irodalomtörténész professzor úgy vélte, az első népi író Tömörkény István (Cegléd, 1866. december 21.–Szeged, 1917. április 24.) volt, aki – noha mind a három műnemben alkotott – a népies kispróza nagymestereként él emlékezetünkben, s ebben a minőségében van helye irodalomtörténetünkben.

Tömörkény szövegei lakonikusak, szinte filmforgatókönyv-szerűen megírtak, amelyekben egy-egy megfelelően „eltalált” szó teremti meg a hangulatot. Párbeszédei tömörek, rövid történetei szaggatottságukban ridegnek és kopárnak tűnnek, s a magyar népballadák és népmesék „egyszerű nyelvén” szólnak. Hősei is „egyszerű emberek”, mégpedig szegediek, hiszen a Szeged környéki tanyák népének világába vezetnek be bennünket ezek az írások, amelyekben az alföldi parasztember mindennapjairól, erkölcsi törvényeiről, egyéni és társadalmi konfliktusairól, valamint a városi hivatalnokokkal, a „hatalommal” való találkozásáról olvashatunk.

A „hétköznapjaiban” a szegedi múzeumot és könyvtárat igazgató, mellette napilapokban publikáló, ugyanakkor tudományos igényű régészeti, néprajzi és helytörténeti írásokat is közlő Tömörkény Istvánnal az irodalomtörténeti kutatás megfelelő mértékben foglalkozott. Elsőként a Radnóti Miklós barátjából Rákosi Mátyás kultuszminiszterévé lett Ortutay Gyula írt róla tudományos igénnyel. A szegedi egyetem, majd a Szegedi Fiatalok Művészeti Kollégiuma kiadásában megjelent doktori értekezésének témavezetője Sík Sándor piarista szerzetes, esztéta és irodalomtörténész volt.

Sík Sándor önálló kötetben rendezte sajtó alá 1942-ben Tömörkény egyfelvonásosait, amelynek bevezetésében írásművészetének alázatosságát és alkotói nyelvezetének – a szó nemes értelmében vett – „egyszerűségét” emelte ki.

Ez a teljes művészi alázatosság, ez az áhítatos felszívódás a tárgyba, illetőleg a műbe, ez Tömörkény művészetének legbelsőbb titka. Mert persze – különös titka ez a művészi alkotásnak! – ez az önmegsemmisítés egyáltalán nem önmegsemmisítés. Minél tapintatosabban, áhítatosabban húzódik el alakjai közül, annál jobban megérezzük az ottlétét annál mélyebbről és annál melegebben […] Az az áhítat és az a melegség, amellyel alakjait nézi, kiárad a sorokból és megejti az olvasó lelkét: megérezteti vele azt a szívet, amely a mondatok mögött dobog, amelyből a szavak ritmusa, melege, élete fakad. Végelemzésében ez adja a Tömörkény-írások minden szépségét és kedvességét, ez adja a nagyságát is: egy kedves, derék, meleg, tiszta és egyszerű magyar ember beszél hozzánk.

Borítókép: Tömörkény István portréja (Fotó: YouTube)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.