A Mindenkinek mindene – Apor Vilmos című színmű írójával, rendezőjével Dér Andrással és címszereplőjével, Bakos-Kiss Gáborral, valamint a produkciót befogadó Gyulai Várszínház igazgatójával, Elek Tiborral a gyulai várban találkozhattak szerdán a sajtó képviselői és az érdeklődök annak kapcsán, hogy
július 1-én (pénteken) és 2-án (szombaton) lesz a darab ősbemutatója az erőd udvarán, a Várszínpadon, a teátrum nyári összművészeti fesztiválja keretében.
A délutáni beszélgetés házigazdája, Tóth G. Ildikó színházi sajtóreferens felkérésére elsőként Elek Tibor beszélt Apor Vilmos és Gyula kapcsolatáról. Felidézte, hogy bár 1941-től 1945-ig Apor Vilmos Győrben élt, ahol püspökként halt vértanúhalált, ezt megelőzően élete nagyobbik részét, 1919-től 1941-ig Gyulán töltötte apátplébánosként. Már ekkor számos olyan cselekedetét tartották számon, amiért alakját legendák övezték. Például 1919-től a gyulai román foglyok kiszabadításáért járt közben a román királynénál, Bukarestben, majd a szegényekért, az üldözöttekért, az elesettekért és a zsidókért tett nagyon sokat.
Színigazgatói kinevezése után Elek Tibor azonnal arra gondolt, a mártír püspök mindenképp megérdemelné, hogy példaértékű életét, vértanú sorsát a Gyulai Várszínház bemutassa a művészet eszközeivel.
Ám ilyen színdarab nem létezett. Aztán találkozott Dér Andrással, aki elszólta magát, hogy ismeri Apor Vilmos történetét, filmforgatókönyvet is írt róla. Erre azt mondta neki Elek Tibor, mivel filmet nehéz létrehozni, könnyítést jelentene számára, ha előtte írna egy színpadi művet, amit bemutatnának. Ha ez sikeres lesz, lehet, hogy majd a filmgyártás felé is megnyílik az út.
Dér András elfogadta a felkérést, hiszen Apor Vilmos életével, pályájával évtizedekkel korábban kezdett foglalkozni.
Levéltárakban kutatott, interjúkat készített, monográfiákat olvasott el a mártír püspökről, és tanulmányozta naplóit, amelyek hatalmas segítséget jelentettek, hiszen a gyulai éveit végigjegyzetelte, és élete utolsó nyolc napját is krónikásként rögzítette.
Olvasmányai során leginkább a személyiségére, a krisztusi tudatára volt kíváncsi.
Az összegyűjtött anyagot Dér Andrásnak már „csak” drámai szerkezetbe kellett hoznia. A történet folyamatosan érlelődött benne, mígnem eljutottak a próbákig. Ekkor a színészek javaslatait is figyelembe véve véglegesítette a szöveget, amely közel 85 százalékban egyezik meg az eredetivel.
Az író szerint Apor Vilmosnak nagyon intenzív és sűrű volt az 53 életéve,
amit leginkább sorozatban lehetne úgy elmesélni, hogy a részletekre is fény derüljön. A film sem rövid, két és fél órás etikus narratíva. Ezt kellett átemelnie egy másik struktúrába, hiszen a színpadi változat drámai, költői nyelvezetet igényel. Teljesen el kellett hagynia a filmes szerkezetet, és találnia egy fókuszt, egy jelen időt. Ez lett Apor Vilmos haláltusája, azok a percek, amikor még küszködik élet és halál küszöbén, de a halálos lövés nem engedi, hogy fizikailag tovább tevékenykedjen ezen a földön. Ennek a misztikus megjelenítése adott alkalmat arra, hogy az élet eseményeinek bizonyos elemeit, szegmenseit kiemelje.