Metál anyanyelven

A perzselő hőség után igazán élményt jelentett a Samas zenekar az egykori budakalászi lenfonógyár egyik pusztulófélben lévő épületében kialakított próbatermébe húzódni. Hűvösben, félhomályban vártak a muzsikusok.

2022. 07. 01. 11:00
null
Budakalász, A zenekar tagjai:Kárász János – ének Kárász Dániel – gitár Gyura László – basszusgitár Lukács Szilvia – dob Fotó: Teknős Miklós
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Éppen belekezdtem nyitókérdésembe, a zenekar máris befejezte azt.
– Még biztosan„senki sem kérdezte meg”…
– …miért lett Samas a nevünk? – vette át a szót Kárász János énekes, amit rögvest átadott Dániel testvérének, a gitárosnak, aki egy vallástörténeti munkában olvasott a sumer napistenről.
– Megtetszett, hogy a neve oda-vissza olvasva ugyanaz, így kínálta magát a brandépítésre – magyarázta Kárász Dániel.
Bátyja hozzáfűzte: 

nem szereti, ha egy magyarul éneklő zenekar angol nevet választ magának.
– A sumer holt nyelv – előzött meg Kárász János, mielőtt kötözködhettem volna: miért nem sumerul énekelnek?
Jellemző módon az ifjúkori zenekar-alapítás megelőzi a hangszeres tudást, viszont a játszandó stílus azonnal megfogalmazódik a későbbi muzsikusokban. A Kárász testvérek szüleik kedvenc együttesein nőttek fel, az Eddán, az Omegán.
– Később átestünk a grunge korszakunkon, amit a Nirvana uralt, aztán megismerkedtünk a Panterával, de szeretjük a jazzt meg a bluest – sorolta az énekes, bevallva: nagyon szereti a kilencvenes évek hip-hopját.
A banda azon kevesek közé sorolható a honi metálszcénában, ahol a dobos nő. Lukács Szilvia nem mellesleg János felesége, gyermekei édesanyja.
– Előbb jött a szerelem, de amikor kiderült, hogy dobol, akkor éreztem: ez a szerelem sokkal erősebb lehet – vallotta be természetesen tréfásan Kárász János.
Szilvia addigra több zenekarban megfordult, játszott black metalt, punkot.
– Egyik sem volt maradandó. 

Amikor azonban hárman muzsikálni kezdtünk, azonnal éreztük egymást, passzolt egymáshoz a stílusunk 

– idézte fel a kezdeteket a dobos.
– Ebben a stílusban a dobolás kifejezetten fizikai munka. Talán ezért gyakorolják férfiak – vetettem közbe.
– Tény, hogy nekem a próbák mellett gyúrnom kell, így tudom végigdobolni a koncerteket – mondta Szilvia, és elárulta azt is, hogy a férje szintén gyakorol otthon.
– Valóban. Azóta, amióta énektanárhoz járok – ismerte el Kárász János.
Sokáig nem tanult énekelni, számára adottság volt a hörgős metal hang. Amúgy kényszerből vált basszusgitárosból énekessé, ugyanis nem találtak megfelelő frontembert. Így került a bőgős posztra Túróczi Péter.
– Milyen egy családi együttesben játszani? – szegeztem neki a kérdést.
– Belelátok a családi életükbe, amikor a próbán egyeztetik a hétvégi ebédet. 

Egyáltalán nem érzem kívülállónak magam 

– válaszolta.
János sietett leszögezni: a próba az próba.
– A próbateremben nem családként viselkedünk, hanem zenekarként.
Jellemzője a műfajnak, hogy a magyar, no meg a nem angolszász bandák egyaránt angolul énekelnek. A Samas üdítő színfolt a magyar szövegeivel.
– Magyarországon magyarul érdemes énekelni. A magyar nyelv nemcsak gyönyörű, de nagyon sokrétű is, nagy a szókincse. Nem véletlenül világszínvonalú a költészetünk – fejtette ki Kárász János, majd megígérte, hogy újabb szerzeményeikben mind dallamosabb éneket írnak, ám nyomban figyelmeztetett:
– Persze nem leszünk popzenekar.


Ha már dalszöveg, a dalszerzés az esetükben közös munka, de a gitáros az ötletadó, ő hozza a főtémákat, a riffeket.
– Élünk a kor technikájával: felveszem telefonra az ötleteimet, majd átküldöm a többieknek – mesélte Kárász Dániel. – Első körben Jani „cenzúráján” mennek keresztül a témák. Ő érzi, mire tud dolgozni. Mi a megfelelő refrén, főtéma, versek, amelyek passzolnak a szövegei lelkivilágához.
– Olyan is van, amikor a próba alatt egy rögtönzésből áll össze egy dal – egészítette ki a bátyja, a „cenzor”. 

– Dolgozik a testvéri kapcsolat, amikor például írok egy dalszöveget, és Dani pont olyan témát küld át, ami passzol hozzá. Az hideg, kirázós érzés.
Túróczi Pétert játékosan provokáltam, mondván: az AC/DC óta a basszusgitár a legunalmasabb hangszerré vált a rockban.
– Sokáig funkyt játszottam, ezért a Samasban használom a slap technikát – világosított fel a muzsikus, majd illusztrálta az említett játékmódot, amikor is a zenész a hüvelykujjával üti a húrt, míg mutató és középső ujjával tépi, ahogy azt Fleától ismerhetjük a Red Hot Chili Peppersben.
– A gyerekeknek otthon metált kell hallgatni? – kérdeztem a két-két gyermeket nevelő szülőket.
A Kárász testvérek elárulták: az óvodai öltözőben rappelni is szoktak a kicsik, no és megosztották velem nyári koncertnaptárjukat, amit én most tudatok önökkel, hátha kedvet kaptak egy jó Samas-koncerthez. Július 9-én Magyarkanizsán, a Kanizsa Feszten, 16-án a Hegyalja Rocktáborban, Tokajban, míg 22-én a gerjeni motoros rockfesztiválon lépnek színpadra.

Borítókép: Túróczi Péter, Kárász Dániel, Kárász János, Lukács Szilvia (Fotó: Teknős Miklós)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.