„A túlhűtött folyadék” varázslatos világa

Veszprém önkormányzata és a Művészetek Háza rendezésében megnyílt a Glass Focus című kiállítás csütörtökön a Dubniczay-palotában. A megnyitóbeszédet Erik Vilstrup Lorenzen, a Dán Királyság magyarországi nagykövete tartotta, a kiállított tárgyak nagy része ugyanis Dániából, Bornholm szigetéről érkezett Veszprémbe.

2023. 01. 20. 12:00
null
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Művészetek Háza Veszprém iparművészeti tárlatokkal gazdagította kiállítási palettáját, amelyen – a régió hagyományaiból fakadóan – kiemelt jelentősége van az üvegnek. Idén Veszprém és a Bakony–Balaton régió viseli az Európa kulturális fővárosa címet, ebből az alkalomból külföldi és hazai üvegművészek mutatkoznak be a Glass Focus című tárlaton. 

A kulturális térbe több mint negyven alkotás került, köztük olyan tárgyak is, amelyek most szerepelnek először a nyilvánosság előtt. A kiállítás április 16-ig látogatható.

Dohnál Szonja galériavezető, kurátor elmondta: Bornholmban, a balti-tengeri szigeten található Nexo városában működik a Dán Királyi Képzőművészeti Akadémia dizájn – üveg és kerámia – tanszéke. Az üvegkiállítás négy alkotója közül hárman, ­George William Bell, Alexander Kirkeby és Telegdi Balázs ott végezték el a mesterképzést, Bornholmban éltek és alkottak éveken át. Pattantyús Gergely, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem tanára pedig Révfülöpön készíti tárgyait, sorozatokat és egyedi darabokat egyaránt. Alkotásai „hutakész üvegek”, amelyek a kemence szájánál nyerik el végső formájukat, ezért magukon viselik a kézzel készített tárgyak egyediségét.

A Mecsek erdő borította völgyeiben üveghuta-manufaktúrák működtek évszázadokon át. Az első üvegesmesterek Németországból és Csehországból érkeztek a térségbe, az iparág a török kiűzését követően, a XVII. század végétől lendült fel igazán, amikor szélesebb társadalmi körben is elterjedt az ablaküveg és a mindennapi használatra szánt, úgynevezett öblösüveg vagy parasztüveg. A Kelet-Mecsek üveghutáinak termékei a Dél-Dunántúlra, Szlavóniába és a Dél-Alföldre is eljutottak. 

A XVIII. századtól a pécsi püspökség üveghutái váltak meghatározóvá a térségben, ezek köré irtástelepülések épültek Óbányán, Kisújbányán, majd Pusztabányán. Az iparág a XIX. század első éveiben indult hanyatlásnak, a hagyományokat az ajkai üveggyár vitte tovább. Az ősi fúvásos technikát ma már csak kevesen alkalmazzák hazánkban. Több ezer éves, kihalófélben lévő gyakorlatról van szó.
– A középkorban az üveget legtöbbször nem formába fújták, hanem szabadon alakították, ezért a régi tárgyak úgy szabályosak, mint egy emberi arc két fele – mondja Pattantyús Gergely. – A mostani, szabadon fúvott üvegek az „új középkoriak”. Nincs utólagos megmunkálás. Az üvegtárgy alján lévő szakítás, az úgynevezett köldök mutatja, hogy nem csiszolt szájú – ezek a nyomok és finom szabálytalanságok teszik egyedivé a tárgyat. Fújásukkor nincs merev cél, a mester úgy alakítja a poharat vagy palackot, hogy közben figyeli, nézi az arányait és a fejlődési lehetőségeit. Egy törvény van: nem szabad sietni, pontosabban lassan kell siet­ni. Lassan, de félve, lassan, de bátran. Ez a kiegyensúlyozott mozgás viszi a tárgykészítést egyfajta transzállapotba, akárcsak a táncban vagy a japán ecsetfestésnél, amikor már az izmok emlékeznek a mozgásra.

A különleges üvegkiállítás április 16-ig látogatható. Fotó: Laczkó Péter


 

A kiállító művészek mindegyike kísérletező, újat kutató, ugyanakkor az üvegművészet hagyományaira is építő alkotó. 

Dohnál Szonja tájékoztatása szerint Alexander Kirkeby dán üvegművész 2022-ben elnyerte a Creative of the Year címet, amely a hazájában zajló 3 Days of Design elnevezésű esemény legrangosabb elismerése. Kirkeby tárgyai magával ragadók, és meghökkentő hatással vannak az érzékszerveinkre. A kaliforniai George William Bell művei arra késztetik a befogadót, hogy nézőként párhuzamot vonjon a művészi folyamat és a tudományos kutatás között. Az absztrakció mintadarabjai című sorozatának darabjai a minta és a forma egymástól függő viszonyát vizsgálják. Telegdi Balázs Kozma Lajos-ösztöndíjas üvegművész, aki 2021-ben elnyerte a Stanislav Libensky-díj első helyezését. Wrapped Forms című, legújabb sorozata megmutatja, hogyan lehet az üveg különböző állapotait egyetlen tárgyon alkalmazni. Ezt az eljárást a kurátor úgy magyarázza, hogy a forró tárgy, a megfújt gömb felszínére üvegszálak kerülnek, amelyek vékonyságukból adódóan hidegen alkalmazhatók. A végleges formát hősokk és reduktív láng adja. 
Az üveg változékonysága titokzatos. Pattantyús Gergely megfogalmazása szerint a változás állapotának megmutatása történik a folyékony, öntött üveg megdermedésével: plasztikus tárgyként áll, miközben átfolyik a fény rajta, a „túlhűtött folyadékon”.

 

Borítókép: Üvegkiállítás Veszprémben (Fotó: Laczkó Péter)

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.