Bóbiták tündértánca Major Kamill különös kertjében

A francia emigrációban élő festőművész, Major Kamill elmúlt három évben készült munkáiból Hortus meus (Az én kertem) címmel nyílt kiállítás a Kálmán Makláry Fine Arts galériában. A tárlatot Keserü Katalin művészettörténész professzor műértelmezés kíséretében nyitotta meg csütörtök este Budapesten.

2023. 06. 16. 14:45
20230615 Budapest Hortus Meus címmel Major Kamill Franciaországban élő kortárs festő legújabb alkotásaiból nyílik tárlat a Kálmán Makláry Fine Arts Galériában. Fotó: Mirkó István MI Magyar Nemzet Fotó: Mirkó István
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nincs könnyű dolga annak, aki egy Major Kamill szintű életmű rövid, utóbbi hároméves termésének munkáit igyekszik kontextusba helyezve a közönség figyelmébe ajánlani. A legjobb, amit tehet, hogy az értelmezési keretek mellett megkísérli meghatározni azokat a hatásokat, inspirációkat, amelyek felismerhetők az 1972 óta Franciaországban élő, 1948-ban Perkátán született, bonyhádi és pécsi kötődésű, de Párizsban kiteljesedő művész munkáiban.

Major Kamill Franciaországban élő magyar képzőművész a Hortus Meus kiállítás megnyitóján. Fotó: Mirkó István

Major Kamill a párizsi iparművészeti főiskola (École Supérieure des Arts Décoratifs) tanára, a néhai Hantai Simon, Victor Vasarely, Pátkai Ervin, Márk Anna és sok más művész alkotta kör képviselője. Nem hagyható figyelmen kívül, hogy Major Kamill nagy ívű sokszorosított grafikusi horizontja a testlenyomatoktól kezdve a három dimenziós képeken, ha úgy tetszik „domborműveken” át az ősi hieroglifákat, mindenféle feszültségkeltő ritmusokat, az ismétlődő egyformaságon belüli sokféleség és egyediség problémáit boncolgató, filozófikus gondolatokat ébresztő munkáiig terjed. Ráadásul az általa alkalmazott művészeti technikák is nagy változatosságot mutatnak, vagyis megállapítható, hogy személyében több művész tálentuma sűrűsödött össze. A mostani tárlat is e munkásságon belüli pillanatfelvétel – talán nem is a legizgalmasabb pillanaté – de ezt döntse el ki-ki maga!    

Vörösek, feketék és fehérek Major Kamill szitanyomatain. Fotó: Mirkó István

Keserü Katalin a szerzői cím sugallatára értelemszerűen a késő középkori hóráskönyvekkel hozza összefüggésbe a most bemutatott sorozat formai jellemzőit (a hóráskönyvek egyfajta gazdagon illusztrált imakönyvek voltak. A hóra = óra kifejezés a kánoni órákra vonatkoztatható, amikor is a hívő naponta hét alkalommal dicséri az Urat). A hóráskönyvekben gyakran előfordul motívumként a virágszirom, amely a most kiállított képeknek is az instrumentumát alkotja. E fekete, vörös színben megjelenő, tépett szirmoknak tetsző alakzatok egymáshoz viszonyuló elrendezése adja azt a dinamikát, feszültséget, továbbgondolásra alkalmas kompozíciót, amire a művészettörténész is felépítette saját műelemzését. Rámutatott Major Kamill életművének korábbi állomásaira; amikor a hetvenes években a párizsi temetők, halotti menetek sorai, majd később az ősi írások, népművészeti hímzések inspirálták a szabályos struktúrákban, szimmetriatengelyekben gondolkodó absztrakt művész munkáit. Rámutatott arra, hogy Major Kamill kialakult látásmódjának egyik forrása a főként épületkerámiában megjelenő gazdag, matematikai és geometriai rendszerelvű iszlám díszítőművészet is, amely egy 2018-as üzbegisztáni utazása során volt rá nagy hatással.

Másfelől, ha a monokróm (fekete-fehér, vörös-fehér stb.) színhasználatot vesszük, alighanem hatást gyakorolhattak rá Andy Warhol máig divatos pop art szerigráfus munkái is, például a Virágok című (ofset-litográfia) képe, amely a kis és nagy motívumok egyszerű ellentétére épül logikus képszerkesztés szerint. A neves művészettörténész eljátszik azzal a gondolattal is, miszerint a körökbe rendeződő „szirmok” forognak, az alakzatok pedig folyton „alakulnak”, ez akár Weöres Sándor: A Tündér című versét juttathatja eszünkbe, amelyben a táncoló Bóbita, a Tündér röpködése, a vers ritmusa, daktilusainak könnyed lendülete és sorvégi spondeusainak szabályos visszatérései adhatnak értelmezési keretet Major képei köré. E folyamatosan változó, spontaneitásában is rendezett metamorfózis pedig röviden: az élet maga.

Major Kamill: Hortus meus című kiállítása július 14-ig, hétköznapokon 10.00 és 18.00 között ingyenesen látogatható a Kálmán Makláry Fine Arts galériában (V. kerület, Falk Miksa u. 10.).

Borítókép: Major Kamill Hortus Meus sorozata a Kálmán Makláry Fine Arts galéria kiállításán (Fotó: Mirkó István)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.