Haspólóban, rózsaszín gitárral és spanglival állt színpadra, de beállva is profi koncertet adott

Kétségkívül a jelenkor egy legmegosztóbb sztárja, aki már csak a külső megjelenésével is előszeretettel provokálja a maszkulin rockzenei közeget, azonban lényegében egy személyben támasztotta fel a kétezres évek eleji pop-punk-hullámot. Machine Gun Kelly tegnap este először lépett fel Magyarországon, és igencsak hangos közönség várta a Budapest Parkban.

Német Dániel
2023. 06. 27. 20:00
Fotó: BACHPEKARYMATE
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vannak előadók, akik a gyűlöletből merítenek erőt, Machine Gun Kelly esetében ez különösen igaz: bár sok millió rajongója van a világ minden táján, legalább annyian utálják, mint szeretik. A sztár azonban beleáll a piszkálódásba, ha pózőrködéssel vádolják, akkor ő a rátesz egy lapáttal és szegecses övben, hidrogénszőke hajjal, festett körömmel és rózsaszín gitárral jelenik meg, mint tette azt tegnap este az első Magyarországi koncertjén.

Machine Gun Kelly Fotó: Bach Máté

Azt, hogy milyen elkötelezett rajongói vannak nálunk is, már kora este is érzékelni lehetett, hiszen már az előtte fellépő Iann Dioron is szép tömeg alakult ki. A Puerto Ricó-i rapper egy személyben illusztrálja a zeneipar jelenlegi átalakulását: háttér nélkül, teljesen egyedül állt színpadra, csupán egy fiatal srác kísérte kamerával a kezében, a hangszeres részek mind magnóról mentek. Szomorú, de logikus ez a rendkívül költséghatékony előadásmód, így teljes mértékben a saját kezében tartja a karrierjét, nem kell senkivel sem egyezkednie a stúdiózás és a turnészervezés ügyében, és ami még fontosabb, nem kell négyfelé dobnia a gázsiját, mint egy zenekar esetében, ami nem utolsó szempont egy olyan korszakban, amelyben a lemezeladásokkal már szemmel látható összeget aligha lehet keresni. Hangzás tekintetében az úgynevezett Soundcloud rapperek sorát erősíti, kemény basszusok és érzékeny, már-már kifejezetten emós szövegek találkoznak,

a dalai Lil Peep, de még inkább Juice WRLD zenei világát idézik, csak ő egyelőre jóval kevésbé sikeres náluk. Mondhatni szerencsére, hiszen az említett két előadó az elképesztő népszerűséggel járó összeget mind kábítószerekre költötte, és huszonegy évesen mindketten meg is haltak túladagolásban, még a hetvenes évek rock ’n’ rolljában is magasabb átlagéletkort éltek meg a sztárok, mint ebben a műfajban, mondhatni a pop-kultúra legelátkozottabb stílusirányzatáról beszélhetünk.

 

Iann Dior Fotó: Bach Máté

A legtöbben azonban Machine Gun Kelly-re voltak kíváncsiak, a rajongók fanatizmusát illusztrálja, hogy bár csak félházat vonzott a zenész, a színpad közelében mégis úgy besűrűsödött a közönség, mintha minden jegy elkelt volna. Nem véletlenül, egy olyan jelenségről van szó, amelyet lehet szeretni vagy gyűlölni, de szó nélkül elmenni mellette lehetetlen. Az előadó sokáig csak egy volt a számtalan fehér amerikai rapper közül, nem túl emlékezetes dalokkal, de jól érzékelhetően mindig is a rockzenei szcénába pozicionálta magát, többet lépett fel metal-, mint hip-hop-fesztiválokon. Aztán 2019-ben el is kezdett műfajt váltani, a Hotel Diablo című albumán az egyből szuperslágerré váló dalával, az I Think I’m OKAY-val lényegében kijelölte az új csapásirányt, a Yungbluddal és a Blink-182 dobosával, Travis Barkerrel rögzített dal a kétezres évek eleji pop-punk és emo világát idézte. A járvány alatt pedig azzal szórakoztatta magát, hogy gitárt ragadott, Avril Lavigne- és Red Hot Chilli Peppers-feldolgozásokat rögzített, végül pedig kiadott egy teljes albumot ebben a szellemiségben. A Tickets To My Downfall pedig akkorát robbant, hogy beleremegett a fél zeneipar, a lemezeladási listák első helyén nyitott, és hirtelen megsokszorozódott az előadó közönsége is. Sokan mondták, hogy egyszerűen csak szerencséje volt és – mint a Disney+-on látható Machine Gun Kelly rózsaszín élete című dokumentumfilmből is kiderül – mindez rendkívül bosszantotta, és semmi más nem izgatta, minthogy a következő lemeze is hasonló sikereket érjen el. 

Machine Gun Kelly Fotó: Bach Máté 

Össze is jött neki, a Mainstream Sellout – amelynek címével azokra a vádakra reflektál, miszerint eladta magát – hasonlóan szépen nyitott, ma pedig már a komplett rockzenei színtér egyik legfelkapottabb előadója, szerte Európában a legnagyobb fesztiválokon is kiemelt fellépőként szerepel a főműsoridőben a jelenlegi turnén. A népszerűsége pedig újra divatba hozta a pop-punkot, nem véletlen, hogy a műfaj olyan veterán képviselői, mint a Simple Plan, sem győznek hálálkodni emiatt.

 

És nem mellesleg Machine Gun Kelly a bulvársajtóban is hatalmas celebbé vált az elmúlt években köszönhetően annak, hogy hosszasan üzengetett Eminemmel, illetve Megan Fox a felesége, és a jó ízlés határain bőven túllépve osztanak meg intim részleteket a szexuális életükről.

 

A sztárságot azonban komolyan veszi, a mostani turnén a pályafutásának leglátványosabb koncertjeit adta, tegnap este is úgy indult a fellépése, hogy a színpadon építettek egy hatalmas rózsaszín piramist, ennek a tetején vágott bele az első számba, miközben mindenhonnan lángok csaptak fel. Mint említettem, a ripacskodás sosem állt távol a zenésztől, szoknia kellett a szememnek, hogy egy haspólóban áll színpadra, hófehér nadrágban, szegecses övben, rózsaszín gitárral. Az Avril Lavigne-t idéző dalaihoz azonban kifejezetten passzol ez a cukormázas megjelenés, a zenekara régimódi rocker tagjai pedig tökéletes kontrasztot alkottak vele, úgy festettek, mintha Alice Cooper bandatagjait nyúlta volna le.

És annak ellenére, hogy Machine Gun Kelly jelenleg több tízezres tömegek előtt lép fel a kontinens fesztiváljain, őszintén megilletődött a Park félházas, de rendkívül hangos közönségétől is,

 

azt mondta, hogy ha a legközelebbi európai turnéján nem szerepel Budapest, nyugodtan rúgjuk tökön. Ráadásul a legelcsépeltebb Hungary-hungry szóviccet is elsütötte, de jól jött ki belőle, egyszerű gyerekről van szó, látszott rajta, azt gondolta, ő találta fel a spanyolviaszt és ezt még senki nem lőtte el előtte, olyan büszkén mosolygott.

 

Machine Gun Kelly gitárosa, Sophie Lloyd Fotó: Bach Máté 

 

A fellépése alatt egyébként vidáman spanglizott és iszogatott, a koncert végére már kissé illumináltnak tűnt, de annyira a vérében van a showmankedés, hogy a közönség a tenyeréből evett.

 

És nemcsak a rózsaszín piramist mászta meg, hanem az egyik oldalsó lelátót is, hogy utána a korláton ülve énekeljen egy dalt. A számok összeállításába kicsit bele lehetne kötni, mindenesetre merész lépés volt, hogy míg a legtöbb pop-punk előadó mindig egyből belecsap a lecsóba és egy energikus téttel indítja a koncertjét, addig ő kifejezetten lassú és merengős Papercuts-szal kezdett, majd a slágerei nagy részét az első fél órában el is sütötte. A Tickets To My Downfall címadó dalát kifejezetten hiányoltam, főleg, mert a korábbi állomásokhoz képest egy The Kid LAROI-, valamint egy The Verve-feldolgozásra cserélte, de ez egyéni szociális problémám, a közönségnek látszólag mindegy volt, mit játszik, ugyanolyan lelkesen fogadta az összes számát.

És nem túlzás állítani, hogy hibátlan koncert volt, ebből a műfajból aligha lehet többet kihozni, még egy konfettiesővel lehetett volna csak tovább cifrázni a műsort, illetve azzal, ha a zenészeit megtanítja énekelni és a Yungbluddal vagy a Will Smith lányával, Willow Smith-szel készült közös számai esetében a közreműködök vokálját nem lemezről játsszák be. Mindezek ellenére Machine Gun Kelly a legjobb dolog, ami a pop-punkkal történhetett, és azon sem lennénk meglepve, ha legközelebb a Sziget nagyszínpadán, főműsoridőben térne vissza. Ő kétség nélkül megbirkózna a feladattal, és mivel a közönsége bőven túlnyúlik a rockzenei közegen, valószínűleg nem fulladna érdektelensége a fellépése.

Borítókép: Machine Gun Kelly (Fotó: Bach Máté)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.