Erdőbe vitték a szoknyavadászt

Claus Guth német rendezőnek a 2008-as Salzburgi Ünnepi Játékokon bemutatott egyedi hangvételű Don Giovanni-előadását március 2-tól láthatjuk először a Magyar Állami Operaházban.

2024. 02. 17. 10:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Don Juan, az égiekkel is dacoló, arrogáns szoknyavadász alakja évszázadok óta inspirálja a különböző művészeti ágak alkotóit. Mozart és Da Ponte tág értelmezési kereteket biztosító partitúráját 2008-ban a Salzburgi Ünnepi Játékok felkérésére állította színpadra Claus Guth. A német rendezői színház kiemelkedő képviselője egy erdőbe álmodta meg az operát, a cselekményt pedig napjainkba helyezte át.

Szeleczky Artúr és Tuznik Natália (Fotó: Berecz Valter/Magyar Állami Operaház)


 

A modern feldolgozás mellett a darab ötvözi a Don Giovanni 1787-es prágai és az egy évvel későbbi bécsi bemutatójának zenei változatait: az osztrák premierhez hasonlóan elhagyja a darab második fináléjának tekinthető záró szextettet, ugyanakkor nem használja a bécsi változat – ritkán előadott – Leporello–Zerlina-duettjét.


A realista-naturalista megközelítést Christian Schmidt díszlettervező által megálmodott, forgószínpadon megjelenő élethű éjszakai erdő teszi teljessé. A produkciót az elmúlt évtizedben a Berlini Állami Operaház, az amszterdami Holland Nemzeti Opera, a madridi Teatro Real, az idei évadban pedig a párizsi Opéra Bastille is színpadra állította.

Cserk Kriszitán, Szemerédy Károly, Brindás Boglárka, Pataki Bence  (Fotó: Berecz Valter/Magyar Állami Operaház)

Don Juan alakját először Tirso de Molina 17. századi spanyol drámaíró vetette papírra, de megírta mások mellett Molière is, akinek nyomán száz évvel később Gluck komponált balettzenét (Thierry Malandain kortárs francia koreográfus erre a zenére készített koreográfiáját 2021-ben mutatta be a Magyar Nemzeti Balett). Az első 18. századi operaadaptáció (Antonio Denzio, 1730) és Vincenzo Righini 1776-os tragikomédiájának prágai bemutatói is közrejátszottak abban, hogy Mozart a cseh fővárosból érkezett felkérés nyomán a népszerű témát előző nagy sikerű operája, a Figaro lakodalma librettistájával, Lorenzo Da Pontéval közösen dolgozta fel. A darab bemutatóját 1787-ben tartották a prágai Nemzeti Színházban (ma: Rendi Színház) a szerző vezényletével.

A budapesti előadás címszerepét kettős szereposztásban Bretz Gábor és Szemerédy Károly alakítja, Leporellót Cser Krisztián basszus adja elő. A Magyar Állami Operaház együtteseit Rajna Martin első karmester dirigálja.

Rajna Martin és a partitúra (Fotó: Berecz Valter/Magyar Állami Operaház)


 

Mozart Don Giovanni című operája a 2024. március 2-i premiert követően az évadban további hat előadáson lesz látható: március 6-án, 8-án, 10-én, 16-án délelőtt, 19-én és 24-én délelőtt.

Borítókép:  Szemerédy Károly, Brindás Boglárka. Jelenet a próbafolyamatból díszletek és jelmezek nélkül  (Fotó: Berecz Valter/Magyar Állami Operaház)

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.