Régen kevesen lepődtek volna meg azon, ha húsvét táján beállított volna hozzájuk egy komájuk, kezében minden földi jóval megrakott tállal és egy üveg borral, a következő versikét mondva:
Komatálat hoztam, / Föl is aranyoztam. / Koma küldi komának, / Koma váltsa magának!

Ilyenkor persze illett elvenni a tálat és viszonozni a gesztust. Ahány tájegység volt, annyiféle komatál, néha nem is húsvétkor adták. De ha igen, jellemzően nem hiányozhatott róla a húsvéti tojás, a kalács, s a közepéről egy üveg ital, általában jóféle magyar bor. A felek ezzel egyfajta „vérszerződésként” sírig tartó barátságot fogadtak, amelyet sokan meg is tartottak. Ez volt a komatál küldés szokása, amelynek jellemző ideje a húsvét hetét lezáró fehérvasárnap volt, nyolc nappal nagyszombat után.
A húsvét ugyanis a kereszténység legnagyobb ünnepeként nem pusztán néhány napig tart, hanem egy egész ünnepkört ölel fel, amely hamvazószerdától (idén február 14.), vagyis a nagyböjt kezdetétől pünkösdig tart, amely idén május 19-re esik. Az ünnep tetőpontja egyházi szempontból nem a locsolkodós húsvéthétfő vagy a vasárnap, hanem az úgynevezett szent három nap (nagycsütörtök, nagypéntek és nagyszombat), az ezt követő hetet húsvét hetének, a pünkösdig tartó időszakot pedig húsvéti időnek nevezzük.
A régi idők keresztény közösségeinek fehérvasárnap (dominica in albis) kitüntetett szereppel bírt, hiszen amellett, hogy hagyományosan ekkor áldoztak először a gyermekek, ezen a napon (vagy már szombat este) vetették le a katekumenek, vagyis a nagyszombaton frissen megkereszteltek fehér ruhájukat, amelyet egy hétig viselniük kellett. Innen ered a nap neve is. A fehér Krisztus színe, s a lelki tisztaság jelképe, amelyet az ember a keresztség által nyert el.
A kereszténység első századaiban fehérvasárnapon az újonnan keresztelteket gyakran megvendégelték keresztszüleik, régiesen komáik, s ekkor a felek ünnepélyesen lelki rokonságot is kötöttek.
Ez volt a komálás, ennek változataként alakult ki a fönt leírt koma-, illetve mátkatál küldés szokása. Utóbbi kifejezetten a lányok barátságát jelentette, de egyes tájegységeken legényeknek is küldhették a lányos háztól, világos jelét adva annak, hogy szívesen vennék az illető udvarlását.