Egy tárgy, egy történet: eozinmázas lányarc

A 20. század fordulóján is voltak készítők, akik szintén művészi minőségben hoztak létre eozin tárgyakat.

null

Mi, magyarok 200 évre visszamenően számtalan feltalálásnak és felfedezésnek voltunk részesei. Ebből azonban számtalan félreértés adódhat.

A 16. században Giorgio Andreoli kivitelezésében az olasz reneszánsz kiemelkedő iparművészeti darabjai készültek ezzel a technikával
Fotó: Madarász Magdolna / LAKASKULTURA.HU

Ha csak felsejlik a fémes szín vagy egymás után halljuk a kezdőbetűit, máris örömmel kiáltunk fel: „Zsolnay! Hiszen eozin, nem lehet más!” Pedig bizony lehet!

Mivel emberek vagyunk, így vérünkben van a mások ötleteinek átvétele, továbbfejlesztése – azaz modern kifejezéssel élve: az inspirálódás. Ezért aztán természetes, hogy már a Zsolnay hőskorában az eozin máz világszínvonalának idején, a 20. század fordulóján is voltak készítők, akik szintén művészi minőségben hoztak létre eozin tárgyakat.

Ez az elbűvölő szoborszerű leányarc tisztázatlan alkotó munkája
Fotó: Madarász Magdolna / LAKASKULTURA.HU

Valójában a fémes, lüszteres felszínt, amely a fémporral kevert máz oxigénhiányos égetése során jön létre, Perzsiában találták fel a 8-9. század körül, majd a mórok közvetítésével került Európába. A 16. században Giorgio Andreoli kivitelezésében az olasz reneszánsz kiemelkedő iparművészeti darabjai készültek ezzel a technikával. Az iparosodást követően, a 19. században sokan próbálkoztak ezzel a nem kimondottan egyszerű eljárással, így a francia Clément Massier és a német Théodore Deck is, hogy csak a kiemelkedőbbeket említsem.

Csehország, ahol a szecessziós üvegművészet lenyűgözőt alkotott, méghozzá jellemzően lüszteres felszínnel, hagyományosan ragaszkodik a fémes csillogáshoz, s így minden korszakban találunk érdekes eozinból készült verziókat tőlük is.

Remek arányok és szokatlanul kifinomult mintázás jellemzi
Fotó: Madarász Magdolna / LAKASKULTURA.HU

Ez az elbűvölő szoborszerű leányarc tisztázatlan alkotó munkája. Gyönyörű, egységes felületű eozinmáz borítja, a maga izgalmas szivárványos fényével. Remek arányok és szokatlanul kifinomult mintázás jellemzi. És bár egyértelmű, hogy a ’60-as évek végén készült, mégsem tudom eldönteni, hogy a hosszú csinos nyak és az enyhe fuvallatba tartott bájos arc az art deco eleganciáját idézi, vagy egy, a szocializmust eltökélten építő fiatal, energikus lányt látok.

Összesítve – gondolom, nem fogjátok kitalálni – szerintem magyar. Pedig mások is tudnak szépet csinálni, de mi szebbet tudunk!

Az eredeti cikk IDE kattintva érhető el.

Egy tárgy, egy történet: a biedermeier asztal 1830-ból

Amikor igazán régi, antik tárgy kerül a kezembe, mindig eltöprengek, hogyan is történtek akkortájt a dolgok. A napokban a 19. század első felén gondolkodtam sokat, eme pompás, az 1830-as évtizedben készült műremek, a biedermeier asztal kapcsán – írja a lakáskultúra.hu.

Korábbi cikkünket ITT olvashatja tovább.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.