Naponta felvételiztetek, és a helyzet tragikus. Jönnek a 24 évesek, a jelentkezési lapot sem tudják önállóan kitölteni, nincs munkatapasztalatuk, vagyis eddig otthon ültek a mamájukkal, de közlik, hogy hétvégén, este és túlórában nem dolgoznak, így is csak sok pénzért – panaszolja a hipermarketlánc HR-ese. Pedig ő nem csúcsvezetőket, hanem polcfeltöltőket, takarítókat és pénztárosokat, raktárosokat, vagy ahogy ma a betanított munkaerőt elegánsan nevezik, operátorokat keres. Lehet, hogy épp itt a baj.
A minőségibb munkaerő-kínálatról sincs jobb véleménye annak a kiadóvezetőnek, aki értelmes, nyelveket beszélő és főleg tanulékony, ambiciózus fiatalokat szeretne maga köré gyűjteni. A lányok igyekvőbbek, tudatosabbak, mondja. Már az egyetem alatt dolgoznak, vagyis nemcsak pénzt, hanem munkatapasztalatot is szereznek. De a fiúkkal, pontosabban a harminc felé járó fiatalemberekkel már baja van. Csupa elkényeztetett mama kedvence, aki 28 éves koráig csak az egyetemi padban ült, de sok pénzért rögtön főnök akar lenni.
Az Y generációba az 1984 és 1994 között, a Z-be az 1995 és 2009 között születetteket sorolják.
(A 2010 utániak az alfák.) Az Y tehát már a piacon van, felkészül a Z, ám inkább csak a korkülönbség látszik közöttük, ők ugyanis már mindannyian digitális bennszülöttek. Előnyökkel és hátrányokkal is jár, hogy a digitális tudásuk, pontosabban a technika használata, az életük szerves része. Egyrészt elkényeztetett, másrészt viszont elhanyagolt, érzelmileg magára hagyott nemzedékről van szó, amelyre a szülő kevés időt szánt, átadta nevelésre az iskolának és a külső környezetnek. Hogy milyenek, arról mindenkinek megvan a jó és rossz véleménye, de, hogy mit lehet velük kezdeni, hogyan lehet belőlük kihozni a maximális tudást és teljesítményt, erről egyelőre csak rövid idejű tapasztalatok és terjedelmes, jövőbe mutató tanulmányok számolnak be.
Hollósy-Vadász Gábor specialitása a munkapszichológia. Az első felvetésre: valóban van-e nembeli különbség, más-e a lányok és a fiúk hozzáállása a munkához, a szakember nemmel válaszol. Inkább generációs konfliktus van, mondja. Az Z és az Y generáció nagyon jó digitális kompetenciákkal rendelkezik, ebbe született bele, onnan szívja fel a tudását, és kevésbé tartja fontosnak a lexikális ismereteket és a klasszikus ismeretszerzési formákat. Ezt a munkaerőt úgy lehet megtartani, tanácsolja Hollósy-Vadász, ha a munkáltató a kompetenciáit használja, és tudomásul veszi, hogy ezek a fiatalok már nem tisztelik az idősebb generációk által fontosnak tartott értékeket, mint a lexikális tudás vagy a munkahelyi stabilitás.