A vánszorgó idő – mintha elszégyellte volna magát a lassúságáért –, mire a levelek már négyszer lehullottak, 1918 végén meglódult. 1918. november 3-án aláírták a padovai, majd tíz nap múlva a belgrádi fegyverszünet megalázó 18 pontját, megalakult a népköztársaságot kikiáltó új kormány, és meggyilkolták Tisza Istvánt. 1918 novemberében megkezdődött Magyarország katonai elfoglalása, amely gyors volt, és sikeres, mert a Károlyi-kormány megtiltotta a fegyveres ellenállást. A párizsi béketárgyalások idején hazánk területének döntő része idegen katonai megszállás alá került – még az ország fővárosa, Budapest is.
Elképzelhetetlen sokk
Alig telt el egy év az első fegyverszünet után, a Párizsban összeülő békekonferencián Apponyi Albert 1920. január 16-án elmondta Magyarország védőbeszédét, és bemutatta a híres „vörös térképet”, amely Magyarország nemzetiségi megoszlását ábrázolta. Nem telt el fél év, és június 4-én aláírták a trianoni békediktátumot. „A sokk, amelyet az akkori magyar társadalom átélt, mai ésszel és érzelmekkel szinte elképzelhetetlen. Nem volt olyan társadalmi osztály, réteg vagy csoport, amely a trianoni határokba belenyugodott volna, s nem volt olyan politikai párt, amely ne követelte volna a revíziót” – olvashatjuk Romsics Ignác 1982-ben megjelent Ellenforradalom és konszolidáció című könyvében.
Az érzéseknek látható formát kell adni, és erre a legalkalmasabb a művészet. Emlékezni és emlékeztetni kell, valamint példát mutatni, és ez a köztéri emlékművek legfontosabb feladata. Már 1920 nyarán megfogalmazódott, hogy az elszakított országrészeket jelképező szobrokat kellene felállítani a fővárosban. Az elgondolást támogatta Urmánczy Nándor, a Területvédő Liga alapítója és elnöke, aki Haller István kultuszminisztert is meggyőzte, és bevonta a munkába. Haller bízta meg Kertész Károly Róbert miniszteri tanácsost a szoborállítás megszervezésével. Kertész építész volt, és szakíró, ő tervezte többek között a gödöllői premontrei gimnáziumot. Az építészet és szobrászat között ekkor még szoros kapcsolat volt, ezért is természetes, hogy Kertész jól ismerte a kortárs magyar plasztikát. Ő választotta ki a művészeket, és javaslatát a kultuszminisztérium és a védők ligája is elfogadta.