Elektromos mobilitás, vezető nélküli autó, automatizált gyárak és fuvarmegosztás – ez csak néhány eleme, következménye annak a bomlásnak, amely már a koronavírus-járvány kitörése előtti időszakban megjelent a hagyományos értelemben vett autóiparban. Ezt most még cifrázzák az utazási korlátozások, a globális szintű gyárbezárások, a folyamatos elbocsátások. Az elmúlt néhány hónapban már megmutatkoztak az első jelei az ágazat formálódó jövőjének, de a legnagyobb változások még hátravannak – mutat rá a McKinsey globális gazdaságkutató és tanácsadó cég tanulmánya. Több autókereskedés legalább egy hónapra bezárt, s becslések szerint tavaly a húsz legnagyobb gyártó mintegy százmilliárd dollár veszteséget volt kénytelen elkönyvelni, ami hat százalékpontos zuhanás a két évvel korábbi adatokhoz viszonyítva.
Szakértők szerint az ágazatot nagyban segítheti, ha a gyártók a korábbiaknál sokkal nagyobb mértékben támaszkodnak digitális értékesítési csatornákra. Európában például átlag 13 százalékponttal nőtt a digitális csatornák használata az elmúlt időszakban, a legnagyobb növekedés Németországban következett be. Ennek mértéke a Covid–19-járvány alatt 28 százalékpont volt, s a lakosság hajlandó még nagyobb – hetvenszázalékos – arányban részt venni az online kereskedelemben, még a járvány csillapodása után is. Ez a fokozott érdeklődés jól jönne az autóiparnak is, mivel a válság előtt az ágazat szereplői nem igazán törték magukat az online csatornák alkalmazására, míg más iparágak agresszíven nyomultak, felismerve, hogy ez az értékesítési modell lesz a jövőben a normalitás.
A digitalizálástól lemaradók más iparágakban gyorsan felzárkóznak, s ezt az autógyártás és -értékesítés is lemásolhatja. Tipikus példája a sikeres átállásnak egy német divatcég, amely eredetileg katalógusokon és postai rendelésen keresztül értékesített, ám miután látta, hogy a konkurencia már előrébb tart az online üzleteivel, ő is váltott – kialakította online platformjait, megváltoztatta belső üzleti és működési modelljét. Személyre szabott ajánlatokat kezdett készíteni, influencermarketinget alkalmazott, s ezt mobil platformra is kiterjesztette. Ráadásul összeállt Németország legnagyobb digitális marketingügynökségével is. A váltás következtében 75 százalékkal nőtt a cég bevétele, s az ország öt legnagyobb online divatháza közé emelkedett. Az autóiparban a digitális stratégia szükségessége a járvány korai szakaszában merült fel. 2020 februárjában Kínában nyolcvan százalékkal zuhantak az autóeladások, egy amerikai elektromosautó-gyártó cég viszont tíz százalékkal tudta növelni értékesítését. Mindezt annak köszönhette, hogy már korábban kiépítette online értékesítési hálózatát világosan strukturált online szalonokkal, virtuális tesztvezetéssel és házhoz szállítással, ami a nagy kínai lezárások idején hatékonynak bizonyult.