Tamási Áron a legjelentősebb és a legsikeresebb székely magyar író. Az olvasók kiemelkedő érdeklődése és az írói szakmai elismerése pályája kezdete óta – leszámítva néhány évet a Rákosi-korszakból – töretlen. Szegény székely földműves családban született, és legfőbb érdeme, hogy ezeknek az embereknek a nyelvét, életét, értékrendjét beemelte írásművészetébe, és az összmagyar kultúra részévé tette. Sőt az egyetemes kultúra részévé, mert műveit számos nyelvre lefordították.
Tamási szülőfaluja, Farkaslaka falu nagyságú település a néhai Udvarhelyszéken, később Udvarhely vármegyében, a mai Hargita megyében. Az ifjú tehetség, akinek írásaira már korán felfigyeltek, először még a szegény paraszti közegből akart kitörni. Jogot tanult, majd huszonhat éves korában kivándorolt az Amerikai Egyesült Államokba, ahonnan három év után, 1926-ban tért vissza Erdélybe. Több folyóiratnak volt szerzője és munkatársa, de a legfontosabb, hogy az Erdélyi Helikonnak lett több írótársával, köztük Kós Károllyal, Áprily Lajossal és Reményik Sándorral az egyik alapítója, majd munkatársa a lap 1944-es megszűnéséig.
Tamási 1944-ben feleségével együtt Budapestre költözött, és ott élt 1966-ban bekövetkezett haláláig, ahol aktívan vett részt az irodalmi, néhány évig a politikai életben is. 1949 és 1953 között mellőzött, elnyomott volt, akadémiai tagságától is megfosztották. 1956 decemberében ő fogalmazta meg az Írószövetség közgyűlésén felolvasott Gond és hitvallás című nyilatkozatot. Végakarata szerint szülőfalujában temették el, sírhelye azóta zarándokhelye minden Farkaslakán átutazó erdélyinek és anyaországinak.
Tamási Áron minden prózai műfajban jelentőset alkotott, elbeszélést, regényt, esszét és színművet, de mellőzöttsége idején verses önéletrajzot és bábjátékokat is írt.
Legfontosabb tartalmi és stiláris jellemzői a transzilvanizmus és a mágikus realizmus. A transzilvanizmus az Erdélyi Helikon és írótársai közös kultúr- és irodalompolitikai alapját jelentette. Ez mint eszmeiség magyarországi élete során írt műveiben is megmaradt. A mágikus realizmus nála szervesen épült fel az ihletforrásául szolgáló falusi, természetközeli élményekből. A csodák, hiedelmek, babonák vagy a jelenségek ezekkel való magyarázata eleve jellemezték a szakralitással áthatott székelyföldi falusi létet, és ő ezt írói eszközökkel tovább tágította, helyenként panteisztikus felhangokkal is színezve.