A legtöbb ember tisztában van azzal, hogy a havas úton le kell lassítani, és fokozott óvatossággal kell vezetni. A falevelekkel borított utakat viszont sokkal kevesebben hiszik veszélyesnek, holott ugyanúgy csúszhatnak – ezt Eddy Kasteel, a Ford Európa fejlesztőmérnöke nyilatkozta, miután a vállalat belgiumi tesztpályáján néhány zsák vizes falevél szétterítésével, egy autó és egy sor súrlódástesztelő eszköz alkalmazásával azt vizsgálták, hogy pontosan miként hat a gumiabroncsok tapadására az aszfaltot beborító levél.
A kísérlet – ez sem meglepő – természetesen nem mentes a Ford marketingszempontjaitól, hiszen mint az a Kreszvaltozas.hu rendőrségi hírportálon is olvasható, ugyanezek a mérnökök fejlesztették ki az új Ford Focus Active crossover „csúszós út” üzemmódját is, amelyet arra terveztek, hogy javítsa a tapadást a jeges, havas vagy falevelekkel borított utakon. Az elektronika rendkívül gyorsan, újra meg újra áthangolja a menetstabilizáló rendszereket, a gyorsítást és a fékezést, hogy megelőzze a jármű megcsúszását, megpördülését, vagy azt, hogy letérjen a vezető által kijelölt nyomvonalról. De ha eltekintünk ettől az ígéretesen hangzó innovációtól, és számot vetünk azzal a ténnyel, hogy a forgalomban lévő autók és motorok általában nem rendelkeznek célzottan ilyen közlekedési vészhelyzetek elhárítására szolgáló kütyükkel, érdemes átgondolni, vajon helyén kezeljük-e a nedves lomb jelentette veszedelmeket.
A lombpaplan különösen akkor jelent veszélyt, amikor országúton aránylag nagy sebességgel haladva váratlanul egy kanyarban találkozunk vele. A csúszásveszélyt jelentősen fokozza a nyálkásság és az ősszel ugyancsak nem ritka sár- vagy murvafelhordás.
Járművezetőként az a fő kérdés, hogy ilyenkor miként reagáljunk. Erről Huszti László budapesti járművezető-képző szakoktatót kérdeztük, aki azzal kezdte, hogy mindenekelőtt válasszuk meg helyesen a kanyarbemeneti sebességet. Ez persze feltételezi azt, hogy egyrészt nem ér váratlanul bennünket a szennyezett útszakasz, másrészt tisztában vagyunk azzal, hogy ilyenkor mi a megfelelő sebesség.