– Többen próbálkoztak már az évek során a bormarketing összefogásával: mit gondol, miért sikerül önnek az, ami az elődjeinek nem igazán sikerült?
– Csak bízni tudok a sikerben. Speciális a helyzetem, hiszen az elmúlt harminc évben a kommunikációs világban dolgoztam, majd jó húsz éve az egyik hobbimnak élve lettem borász. A borral való munkát annyira komolyan vettem, hogy a fiam már élethivatásnak választotta ezt a szakmát. Olyan világot ismertem meg, amely e két évtized meghatározó élménye: a mostani megbízástól függetlenül már tíz éve nemzetközi szakmai bor- és pezsgőkonferenciákat szervezek társaimmal. Tizenhat évvel ezelőtt alapítottam a Borászok Borásza díjat, ami azért fontos, mert a legjobb hazai termelőkkel állandó kapcsolat alakult ki, ráadásul magával hozta egy ösztöndíjprogram elindítását fiatalok számára, amely elősegíti a generációváltást. Az elmúlt években több alkalommal egyeztettem a döntéshozókkal arról, hogy mi a különbség a nálunk előrébb járó országok és hazánk között, illetve hol tart a világ, és hol Magyarország borban és borkommunikációban: a szakmai területen szerzett tapasztalatom lehetőséget ad arra, hogy megoldásokat találjak.
– Milyen kihívások előtt áll a szakma? Mi az, ami ön szerint a legfontosabb, ha a magyar borról szeretnénk kommunikálni?
– A szomszédban zajló háború minden ágazatot érint: a bőrünkön érezzük. A borvilág kompetitív piac, ma Magyarországon pedig sajnos a pincék tele vannak borral, az értékesítés kritikus helyzetbe került. Éppen ezért most még fontosabb, hogy választ találjunk erre a kihívásra, a kormány pedig megértette a feladatot, és nyilvánvalóvá tette, hogy a szerteágazó kommunikációt egységesíteni kell. Az Agrárminisztériummal, a Külgazdasági és Külügyminisztériummal és a Turisztikai Ügynökséggel együtt kell összehangolni a közös kottát, amelyből majd lehet játszani. A magyar borok nagyon jók, nemzetközi sikereket érnek el, viszont a termékstruktúra átláthatatlan. A Kárpát-medence kiváló adottságai sok lehetőséget biztosítanak, ám olyan nincs, hogy „magyar bor”. Meg kell találnunk a közös alapot. Ausztriáról az embernek azonnal a zöldveltelini ugrik be, ám Magyarország üzenete kezelhetetlen. Kell egy erős arculat, egy struktúra, a termékmeghatározást tudományos alapokra kell helyezni, hiába hiszik sokan, hogy a kezükben lapul a bölcsek köve. Hiába vannak nagyon szép boraink a Somlón vagy Tokajban, minden régió különböző termékmeghatározásokban érdekelt, viszont a Kárpát-medence borvidékei osztoznak a vulkanikus adottságokon, ezt pedig közös nevezőre lehet hozni.