Hagyjuk meghalni a vámpírokat és a diktátorokat

Komikus horror készült Augusto Pinochetről.

2023. 10. 05. 13:49
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A gróf címmel mutatták be a velencei filmfesztiválon, majd a Netflixen Pablo Larraín új filmjét. Chile sztárrendezője korábban olyan filmeket alkotott, mint a No, ami Pinochet 1988-as bukásáról szól, a Neruda a címszereplő Nobel-díjas költőről, a Jackie (Natalie Portmannel) JFK feleségéről, és legutóbb a Spencer Diana hercegnőről. Új, a Netflixnek készített filmjében a rendező „nagy ötlete”, hogy Pinochetet egy 250 éves vámpírként ábrázolja. Larraín egyértelműen élete messze legrosszabb, szinte nézhetetlen filmjét rendezte meg: még a pozitívabb kritikák is a diktátorok és vámpírok között húzható párhuzamot tartják a film fő erősségének, ami egy közönséges gegnek még elmenne, de saját filmet aligha érdemel, mint azt A gróf eredményei is bizonyítják. Értőbb kritikusok ugyanis szenvedtek a filmtől, ami egyébként a legjobb forgatókönyvnek járó díjat vitte el Velencéből (ez alighanem a zsűri képzelt felvilágosultságával magyarázható). 

 

Bela Lugosi and Helen Chandler in Dracula
Lugosi Béla az 1931-es Drakula című filmben Fotó: Bettmann

 

Halottak és élvezik

Ha már a film alapötlete egy vulgáris poén, legalább ne vámpírok szerepelnének benne. Minden papírforma ellenére sok jól sikerült vámpíros filmet láthattunk már, azt is mondhatnánk, már az összes elkészült, ami elképzelhető. Az egyik leghíresebb német expresszionista némafilm, az 1922-es Nosferatu egy illegális adaptációja Bram Stoker Drakulájának, majd nem sokkal később hazánk fia, Lugosi Béla szerepelt a leghíresebb Drakula-film címszerepében a némafilm és a hangosfilm fordulóján (1931-ben), a Universal horrorjainak aranykorában. Bár a fiatalabbak Szarumánként ismerik, Christopher Lee is a brit Hammer stúdió Drakulájaként futott be, jól sikerült John Badham hollywoodi remake-je is 1979-ből, sőt Francis Ford Coppola is A keresztapa-trilógia és az Apokalipszis most utáni legjobb filmjét készítette el 1992-ben. Utóbbi egyfajta összefoglalása is volt minden addigi vámpíros filmnek, stílusával megidézte a némafilmkorszakot, sőt a filmművészet születésének éveit is, amely egybeesett a Stoker-regény századfordulós írásának és cselekményénel idejével is. A lengyel Wojciech Kilar élete legjobb zenéjét írta Coppola filmjéhez, ami egészen nagy kasszasiker is volt, még saját paródiája is készült, a mérsékelten vicces Drakula halott és élvezi Leslie Nielsennel.

Bár Coppola alkotása máig megosztó, ezzel a túlburjánzó, extravagáns (és Oscar-díjas) kosztümöket és maszkokat felvonultató művészfilmmel akár véget is érhetett volna a vámpírműfaj, de sajnos nem így történt. Ugyan mindig is meglepően sok Drakula-parafrázis készült (elég elolvasni A vámpírfilm alakváltozatai című remek magyar tanulmánykötetet Vajdovich Györgyi és Varga Zoltán tollából), de valahogy a színvonal az ezredforduló idejére megzuhant, a műfaj szappanoperává silányult az irodalomban, a tévében és a mozikban is, elég az Alkonyat térhódítására gondolni. A vámpírokat tehát ideje lenne hagyni meghalni, nincs már abszolúte semmi, amit ez a mitikus horrorszörny a filmművészet lehetőségeiből vagy az emberlét ellentmondásaiból és rémségeiből megvilágíthatna. 

 

 

A Netflix-csapda

Ugyanúgy az ötlettelenség, a sikerrecept másolása állhat a vámpírok töretlen túlhasználása mögött, mint a klasszikusok feldolgozásainál (azaz a remake-eknél), amiket például a Disney csinált Az oroszlánkirály és A kis hableány esetében. Pablo Larraín talán csak akkor döntött jól, amikor ezt a rémesen ostoba ötletét a Netflixnél filmesítette meg, ahol valahogy minden filmes a legrosszabb formáját hozza. Mint ahogy a rendezőknek sem jó ötlet biankó csekket és szabad kezet adni mindenféle produceri felügyelet nélkül, úgy a hollywoodi stúdiók kontrolljáról is a Netflixnek köszönhetően derül ki, hogy mennyit is hoztak a konyhára. De legalább nem moziban vagyunk, ahol a nyolcadik sor közepéről kell kijutni fél óra után, gyászolva a mozijegy árát, hanem elég kikapcsolni a Netflixet. Pablo Larraín egyébként októbertől Budapesten rendezi Angelina Jolie-t a Maria Callasról szóló életrajzi filmben, amivel remélhetőleg visszatér a korábbi munkái tisztességesebb színvonalához. 

Borítókép: Jaime Vadell mint Pinochet (Forrás: Netflix)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.