A mesterséges intelligencia gyorsítja a munkát, de nem veszi ki az ember kezéből

Az elmúlt közel két évben híradások, konferenciák, utcai plakátok hirdetik a mesterséges intelligencia legújabb vívmányait, az sms-eink megírására, a céges reklámanyagok elkészítésére nem is egy megoldást találunk. Mindegyik időt, energiát, pénzt spórol, de vajon nem veszünk el bennük teljesen vagy nem lesz minden egysíkú, miután mindenki ugyanazt az applikációt, adatokat, anyagokat használja?

2024. 05. 28. 5:50
Mesterséges intelligenciával tervezett képek kiállításmegnyitója New Yorkban. Fotó: Getty Images/Anadolu Fotó: Getty Images/Anadolu
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az internetes háló és azon belül is a közösségi média mára információs szupersztrádává változott, ahol mindenki újabb vibráló dologgal akar előállni, hogy lekösse az alig pár másodperces figyelmünket. Még egy aranyhal is képes nyolc másodpercig figyelni, tehát felmerül a kérdés, hogyan lehet kitűnni az óceánnyi, folyamatosan változó információhalmazban, és mi a jobb: még tíz applikáció vagy egy szakember segítsége.

Colleagues discussing layout
lugas
mesterséges intelligencia
Hiába sok csillogó mesterségesintelligencia-eszköz, sokan még mindig kreatív ügynökségekhez fordulnak. Fotó: Tom Werner

– Mindenki próbálgatja az új mesterséges intelligencia (MI) alapú platformokat, de az egyre több és jobb weboldal és szolgáltatás közül az embereknek nincs idejük egyesével kiválasztani a legjobbat, így az ügyfelek nem tudják nélkülözni a cégek nyújtotta szaktudást – mondja el Villási Ádám, a Pixel Lions kreatív ügynökség ügyvezetője.

A mesterséges intelligencia a szakértők szerint egyelőre egy nagy lufi, amit mindenki kipróbál, de profi szintre nem jut el vele, gyorsítja a munkát, de nem veszi ki az ember kezéből, még nem tudja elvenni az emberi hozzáadott értéket. 

A legnagyobb veszélyben talán a kreatív szakemberek vannak, például a grafikusi munkakör, ahol a Midjourney és a hasonló oldalak segítségével generált képek valóban jól néznek ki, eladhatónak tűnnek. Ugyanakkor az előállított képek nem rétegzettek, nehéz hozzájuk később hozzányúlni, tehát még mindig szükség van a grafikusra (kérdés, hogy meddig). Mivel az MI gyorsít és egyszerűsít, ezért az olyan egyértelmű feladatokat, mint például a logótervezés, átvehet. Grafikusok száz-kétszázezer forintért tervezek logókat, ezzel szemben a fotógyűjtő oldalakon egy dollárért már kapni értelmezhető alapanyagot, amit aztán a mesterséges intelligencia különlegesebbé varázsolhat vagy akár speciális instrukciók alapján önállóan el is készíthet.

Alapvetően látni, hogy a Covid óta drágábbá válik a szaktudás. Sokan, főleg a kisebb cégek szeretnének spórolni, így először azt hiszik, a mesterséges intelligencia használata költségcsökkentést jelent számukra, ugyanakkor az MI nem old meg mindent. Ahogy Villási Ádám fogalmaz: egy könyvelő sem lesz kreatívabb egy általa használt egyszerűsített eszköztől. Ma egy jól működő weboldal a belépő az üzleti tevékenységhez. Egyre több platformon találni előre elkészített sablonokat, amelyek kirakósjátékként bárkinek rendelkezésére állnak, ám szakmai tudás nélkül általánosságban mégsem lesz sikeres a projekt. A weboldalt ugyanis lehet jól és rosszul is létrehozni, és a laikus felhasználó elsőre nem tesz különbséget, de a rossz oldalaknál idővel lesznek időleges kihagyások, leállások, működésbeli anomáliák. 

Trend, hogy a cégek ChatGPT-vel íratnak az oldalukhoz forráskódokat, sőt már létezik olyan MI-alapú honlapszerkesztő, ami szöveges leírás után használható felületeket generál. Komplett terveket hoznak létre az MI segítségével, de a kreatív ügynökségek rendre tapasztalják, hogy a vállalatok később gyakran kénytelenek hozzájuk fordulni, hogy javítsák ki, írják újra a nem működő kódokat.

Viszont a kódok visszafejtése olykor lassabb, mintha újra megírná a fejlesztő, így aligha költséghatékony a megoldás.

Egyre fontosabbá válik a keresőoptimalizálás is, a cégek az internetes hirdetések helyett inkább blogokat, cikkeket írnak, podcastekbe kezdenek. A ChatGPT, a Google Gemini segítheti őket, ám kellő konkrétum hiányában nem születnek színvonalas írások. Az MI által generált szövegek sokszor teljesen érzelemmentesek, puszta leírások, nem tükrözik a mondanivalót, többször érthetetlen információt tartalmaznak. A képi tartalmak esetén is egyre több ingyenes oldal áll rendelkezésre (például Pixlr, DeepIA, Copilot), ám Villási Ádám szerint hiába van egyre több és csillogóbb fejlesztés, érdekes módon a legfiatalabb, Z generációból is vannak ügyfeleik, akik inkább szakemberhez fordulnak, mintsem maguk alkotnák meg a webes megjelenéseiket.

– A Canva például kis projektekre, Facebook-posztokhoz jó, laikusabb felhasználóként hasznos is, ha gyorsan van szükség képes tartalomra. 

Úgy vélem, a kódolás terén két éven belül fog a nagyobb ugrás megtörténni az MI fejlődésében, és aztán féléves nagy előrelépések is lehetnek. Ilyen ugrás volt a pár hete bemutatott új ChatGPT-változat, amely már konkrét párbeszédet folytat a felhasználóval a teljes internet tudása alapján.

Minél többet tanul a rendszer, annál jobb és pontosabb kódokat, képeket és anyagokat tud előállítani, a mesterséges intelligenciában tehát rengeteg lehetőség rejlik – magyarázza Villási Ádám.

A szöveges tartalmakhoz és a bonyolultabb képekhez is kell tehát hús-vér szakember. Egyre több konferencián hangzik el, hogy a jövő nyertesei azok lesznek, akik tudják, hogyan lehet a legjobban felhasználni ezeket a platformokat szövegalkotásra, ötletelésre, és a megfelelő kérdéseket teszik fel az MI-nek. A cégek ezért jelenleg még mindig külsős szakértőket kérnek fel az anyagok tökéletesítésére. Már csak azért is, mivel az emberi munkaerő ismeri a megrendelő lelkét, érzelmeit, emberként gondolkodik. A valódi emberekkel való kapcsolatoknak mind a mai napig óriási értéke van, az egyéni igények megértése az emberi érintkezés alapvető eleme,hosszú távon mély érzelmi kapcsolatot teremt.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.