Jóvátétel és büntetés

Amikor az ember gyerekkorában először hallja a zsidó/keresztény tanítást az eredendő bűnről, természetes ösztöne föllázad a tétel ellen.

Végh Attila
2022. 06. 03. 7:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amikor az ember gyerekkorában először hallja a zsidó/keresztény tanítást az eredendő bűnről, természetes ösztöne föllázad a tétel ellen. „Már hogyan lennék én eleve bűnös? Mit vétkeztem én azzal, hogy megszülettem? Hagyjanak békén!” És a gyerekhez hasonlóan sok felnőtt keresztény is csak ezt a morális olvasatát látja a dolognak. Márpedig ennek nem sok köze van ahhoz az ontológiai igazsághoz, amit a mondás fölmutat.

Mivel nem vagyok bibliakutató, inkább a görögök felől próbálom megközelíteni a dolgot. A preszókratikus filozófia Anaximandroszának mondását sokan a görög filozófia legrégebbi fennmaradt kijelentésének tartják. A mondat így szól: Ex hón de hé geneszisz eszti toisz uszi kai tén phthorán eisz tauta gineszthai kata to khreón; didonai gar auta dikén kai tiszin alléloisz tész adikiasz kata tén tu khronu taxin.

Ez Anaximandrosz híres mondása, amely magyarul így hangzik: „Ahonnan a dolgok keletkeznek, oda is kell elmúlniuk szükségszerűen; mert jóvátételt és büntetést kell fizetniük egymásnak igazságtalanságuk miatt, az idő rendje szerint”. A létezés tehát igazságtalan. Vajon miért?

A mi világunk a jelenlét világa. Ebben a világban jól körülhatárolt dolgok vesznek körül bennünket. Kontúrja van a létezésnek. A görögök peirarnak mondják a határt, amely körülölel bennünket létezőket, megtartva minket a létben. Csakhogy a napvilág mögött ott homálylik a nemlét, a határtalan birodalma. Anaximandrosz ezt a minden jelenlétet megalapozó birodalmat apeironnak, határtalannak, meghatározatlannak nevezi. Ami ebből a metafizikai Hádészből a jelenlét világába fölmerül, ami tehát létrejön, az azt hiteti el velünk, hogy a létezés birodalma zárt, és magában elegendő. Hogy a fény nem szorul rá a sötétségre.

Ez a létezés gőgje: hübrisz. A hübrisz sértés, amely megtorlást követel. A létezőknek ezért kell büntetést fizetniük létrejöttükért, az idő rendje szerint. A görög világot mítoszok alapozzák meg. (Alapítják, mondja Kerényi Károly.) Mindennek, ami történik, a múltban keresendő az oka. A jóslatok iránti görög érzékenység nem véletlen. A vak görög jós nem cigány asszony: ő nem azt mondja el, hogy talán majd mi lesz, hanem hogy milyen a múlt, a jelen, a jövő. A görög jós egybefogja az idő hármasságát, az ő látása időtlen. Ezért vak. Vakságában nem zavarják a szemét a jelenlét csip-csup eseményei. Ő átlát az evilág forrásvidékére, a homályvilágba. Transzparens, sodródó emberlények között botorkál vakon. Ő a vihar szeme.

A létezők büntetése, az ember eredendő bűne talán jobban érthető volna, ha bűn helyett teherről beszélnénk. De a teher túl enyhe kifejezés, hiszen teljesen morálmentes. A bűn azonban túlságosan morális. A szavak itt kicsorbulnak. Ez is azt jelzi, hogy miközben az anaximandroszi jóvátétel és büntetés kérdését feszegettük, a létezés napvilágáról észrevétlenül átléptünk a lét sötétjébe. A nyelv napvilágáról azonban nincs könnyű sétaút a nyelvsötétbe. Oda csak ugrani lehet. A halálugrás neve: költészet. Esetleg: filozófia.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: A szerző felvétele)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.