A szerelem hatalma

Ha elindulunk a Hét Kapu Útján, soha ne forduljunk hátra.

Végh Attila
2022. 07. 22. 7:30
null
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem vagyok a vallásosság híve, az agnoszticizmust hirdetem. A vallások közül egyedül az ógörögök hitvilága tud hatni rám, az viszont elemi erővel. A görög istenek az emberi sorsnak olyan kifürkészhetetlen alakítói, akiknek történeteire, a mítoszokra reflektálva az ember egyszersmind önmagára, saját lelki-szellemi helyzetére reflektál. Aki a görög mítoszok világában megmerül, az észreveszi, hogy ezek a mesék saját lelki életének mozzanatait, eseményeit írják le úgy, hogy miközben a reflexió mit sem veszít ontológiai súlyából, a belső történések kollektív-szellemi, sőt, gyakran kozmikus értelemirányt kapnak. Ha Orpheuszt, aki alászállt a holtak birodalmába, hogy kígyómarta szerelmét visszahozza, sikerül lélekben követnünk, vajon nem döbbenünk-e rá, hogy az életben is csak az lehet igazi társunk, akiért a magunk alvilágába szálltunk alá, hogy azután együtt jöjjünk föl a napvilágra?

És nem csak a magunkéba. Hiszen ebben a játékban ketten vagyunk. Mindkettőnknek önmaga mélyén kell megmerülnie, és ott kell találkoznunk. Mintha álmomban találkoznék egy másik álmodóval. A szerelem közös álomterében derül ki, hogy az igazi világossághoz nem napfény kell. Nem felszín, nem reflex. Az a szemfényvesztés világa. Ízlelgessük ezt a szót: szemfényvesztés. Aki szerelmesen rám néz, annak a szeme nem lát, hanem teremt. Saját fényébe öltöztet. Ha ezt a fényt elvesztem, elvesztem.

Hádész neve annyit tesz: a-idész, azaz láthatatlan. De az izzó vaksötétbe hosszú út vezet. Amikor majdani szerelmünk szemébe először nézünk bele – teszem azt, egy költői estünk végeztével, ahol ő föltesz egy kérdést, mi pedig illedelmesen válaszolunk, holott érezzük, hogy most inkább el kellene rohannunk innen kettesben, hogy egy fa gyökerei közé nőtt padon ülve beszélgessük át az éjszakát –, a napvilág kitárja előttünk az első kaput. Belépünk. A második kapu a beszélgetés: honnan jössz, ki vagy, merre tartasz, mi az életed. A második kapun túl már valamivel nehezebb visszafordulni. És a beszélgetés fényködéből lassan kirajzolódik a harmadik kapu: az érintésé. Az érintés ereje megmagyarázhatatlan. A beszélgetés csak elvinni tud idáig, de hogy miképpen, azt maga sem érti. Az érintés útja a csók kapujához visz. Ez a negyedik. Ha nem érezném iszonyú patetikusnak, azt írnám a csókról: két sóhaj, két élet levegője érinti egymást. (Na tessék, csak leírtam.) Az ötödik kapun túl a test Dionüsziája. Itt már nagyon kevés a fény. A szeretkezésben olyan hádészi lények szállnak meg, akikről magunk sem sejtettük, hogy bennünk élnek. A hatodik kapun átlépve teljes létszélességgel rábízom magam a másikra, és megfordítva. Egymás emlékterébe költözünk, átrendezzük a lakást. A reggelinél kivesszük egy halványuló szellem kezéből a kávéskannát, és öntünk magunknak.

A hetedik kapu a visszatérésé. Újra a felszínen, most már együtt. Hiszen a hétköznapi élet is megköveteli a magáét. Orpheusznak nem volt szerencséje, egyedül jött föl. Jusson eszünkbe ez a kudarc. Ha elindulunk a Hét Kapu Útján, soha ne forduljunk hátra. Higgyünk lantunk és dalunk erejében. Hadd ragadjon el a mélység. Máskülönben minek élnénk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.