Mint annak rendje

Néha, bizonyos műalkotásokkal szembesülve úgy érzem: már nem én nézem a művet, hanem az néz engem.

VÉGH ATTILA
2022. 07. 01. 7:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Néha, bizonyos műalkotásokkal szembesülve furcsa érzés fog el. Hirtelen úgy érzem: már nem én nézem a művet, hanem az néz engem. Ilyen érzésem volt például A nő című film láttán. Az enyhén utópisztikus film főhőse hozzájut egy társszoftverhez. Ez egy barátnő-szimuláció, amely női hangon válaszol minden kérdésre. Beszélgetni lehet vele. Kifinomult, lelkileg érzékeny, megértő a program. Neki mindent el lehet mondani, nem haragszik semmiért. Hősünk emberek helyett egyre inkább csak a programmal beszélget, míg végül beleszeret. (A virtuális barátnő közös pszeudoorgazmusra is képes.) Néztem a filmet, és egyszer csak fölmerült bennem a kérdés: tényleg, mi a szerelem? Mi kell hozzá? Mi a conditio sine qua nonja? Na, ez az a pont, ahol már a film néz engem.

Némileg hasonló élmény volt a Nemzeti Színház Theodórosz Terzopulosz rendezte Bakkhánsnők előadása. A darabra ugyanazzal az előítélet-struktúrával a fejemben ültem be, mint amellyel szoktam. Kifinomult, intellektualizáló (poszt)modern előadást vártam, metaforikus képekkel, szubtilis utalásokkal teletömve. A rendezői önmegvalósítás bűvészmutatványát, a darab Euripidészt megszüntetve megőrző interpretációját.

A nyitókép meg is felelt elvárásomnak. Ahogy fölmegy a nem létező függöny, a trónján ülő Kadmoszt látjuk. Mögötte a falon körülbelül kétszáz darab transzfúziós vérzacskó, szimmetrikus rendbe függesztve. Csövek indulnak belőlük a király teste felé. Kétoldalt két hatalmas fehér palack áll, OXYGEN felirattal. A király óriási vérpókként, a világot éltető és annak vérét szívó vámpírkirályként trónol a sötétség közepén. A vérzsákok négyzethálója olyan, mint az égből nézett sárkányfogvetemény, utalva a város alapításának ősmítoszára. Kadmosz uralmi helyzete azonban valamennyire elfekvő is, intenzív osztály, egy haldokló világ utolsó helytartójának kórterme. Mert az istenekben megrendült a hit, a hagyomány világrendje töredezik.

Csakhogy ami ezek után következik, annak semmi köze sincs ahhoz, amit vártam. A rendező nem saját vízióját akarja ránk tukmálni, hanem megpróbál visszatérni a 2500 évvel ezelőtti görög színjátszáshoz. A tragikus kar tagjai (az orgiasztikus hívők) kimeredt szemmel, tátott szájjal játsszák végig a darabot, a korabeli, Dionüszosz-maszkos előadások világát imitálva. A szereplők hangja is erősen stilizált: mintha a maszk mögül szólnának hozzánk. Ez itt, kérem, az ókori görög színház lelke. Itt nincs semmi, amit vártam. Iszonyú erő árad a színpadról. Telibe kapom Dionüszoszt.

Ülök a színházban, már leszámoltam előzetes elvárásaimmal, elsodor a darab. Időnként még megfordul a fejemben, hogy a rettenetesen kitartott szenvedés, amelyet némelyik szereplő tanúsít, már-már önironikus, és talán nemcsak számomra, hanem esetleg a rendező is így akarta. Aztán gyorsan leszidom magam: „Ati, megint az előítélet gondolkodott benned, hülye vagy”. Mert itt szó sincs iróniáról. Ez az a robbanószer, amely a korabeli görög közönséget is rendre hazavágta. És ha elég nyitottak vagyunk, bennünket, kései nézőket is lelkünk mélyére küld, mint annak a rendje.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: A szerző felvétele)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.