Hangyás csokoládé hódított a kölni expón
Nagy változások előtt áll az édességgyártás Európában és a világon, ezt támasztották alá a nemrég Kölnben rendezett édességexpó tapasztalatai is. A Magyar Édességgyártók Szövetsége szerint a kiállítók körében az üzleti várakozások optimisták voltak, de abban szinte kivétel nélkül minden gyártó egyetértett, hogy az édesipar előtt számos feladat áll. A szabályozás változásai sok országban jelenthetnek kihívást, emellett az ökológiai elvárások – mint a fenntarthatóság, a környezeti és társadalmi érdekek betartása –, valamint az egyre rövidebb innovációs ciklusok is feladják a leckét az édesipar szereplőinek.
A fogyasztói elvárások is folyamatosan változnak: egyértelműen nő például az előrecsomagolt kis, kompakt ételek iránti érdeklődés. Ezek között megtalálhatók a sütőben vagy mikróban sült ropogtatnivalók, az egyedi termesztési régiókból származó diófélék és ínyenc magvak különféle fajtái, a belőlük készült szeletek, innovatív zöldségcsipszek, zöldségsnackek, rizssnackek és más, gabona- vagy zöldségalapú harapnivalók, mint a burgonyachips új alternatívái.
Bár a kiállítás gerincét – amelyen egyébként tizennégy magyar gyártó is részt vett – továbbra is a hagyományos édességek adták, ugyanakkor a korábbinál nagyobb hangsúlyt kaptak a prémium termékek, a szokatlan ízkomponensek, valamint a természetes összetevőkre alapozott, növényi vagy rovaralapú fehérjékkel készülő rágcsálnivalók.
Az expó résztvevői megkóstolhatták például a zöld hangyákkal dúsított csokoládét, a rovarfehérje-rudakat, valamint a csokoládéval bevont szöcskesnacket is. Emellett a vegán, a vegetáriánus, kevesebb zsírt és cukrot tartalmazó termékek, valamint az igazoltan etikus körülmények között előállított édességek is kiemelt szerepet kaptak. A termékek fehérjével dúsítása is mind gyakoribb, számos édességszeletet állítanak elő magas fehérjetartalmú összetevőkből, gyakran gyümölcsökkel vagy zöldségekkel kombinálva.