Az idei Borkonferencia a fenntarthatóság s a környezettudatosság gondolatára fűzte fel programját, amellett, hogy kiemelten foglalkozott az említett eszmeiséggel átitatott Z generáció preferenciáival és megszólíthatóságával.
A Junibor a fiatal borászokat tömörítő egyesületként alakult s bár tagjainak nagy része már átlépte a fiatalság jogi korhatárát jelentő 35 esztendőt, ma is a fiatalos lendületet jeleníti meg a magyar borvilágban és törekszik a fiatalok megszólítására. Nem véletlen, hogy partnerségben működnek a DiVino borbár-hálózattal annak létrejötte óta.
A DiVino szakmai vezetője Szakács Gergő előadásában leszögezte, hogy az úgynevezett Z generáció borválasztási sémái mások, mint ami a korábbi generációkat jellemezte. Ez több tényezőnek is köszönhető, ezek közül az egyik, hogy e nemzedék tagjai az online térben naponta több órát töltenek, így nem meglepő, hogy választásaikra kihatnak az influenszerek, főként azok, akik a Tiktokon és az Instagramon aktívak. A borok világában az izgalmat és újdonságot keresnek, főként a gyümölcsös, könnyed, közérthető borok között. A középpontban az élmény áll számukra.
Fontos a vizuális megjelenés, a dizájn, közösségi média-barát csomagolás, a letisztult címke. Hadd említsem egy vargabetű erejéig, hogy WSET felsőfokú záróvizsga egyik feladata bő másfél évtizede a címke-megfejtés volt, amin bizony el is buktak egyesek. El lehet képzelni, mekkora eséllyel emel le a polcról egy Z generációs fiatal egy értékes burgundi bort, mondjuk egy Meursault-t, aminek címkéjét a borbecsüsi oklevelet áhítók sem biztos, hogy értelmezni tudják. Más kérdés persze, hogy ez egyelőre nem fenyegeti a nagy presztízsű pincék státuszát és piaci pozícióját. Ellenben a feltörekvő borászatoknak és országoknak célszerű odafigyelni az ifjúság preferenciáira.
Az előadó az ár-érzékenység kapcsán elmondta, hogy szó sincs arról, hogy a fiatalok az olcsó, alsó polcos borokat keresnék, okosan költik el a pénzüket, a legjobb ár/érték arányra törekedve. Megszólíthatóságuk alfája és omegája annak tudatosítása, hogy a bor nem alkohol, hanem az európai és azon belül a magyar kultúra szerves és fontos része. Mert bizony akár sokkolónak is mondható, hogy a felmérések szerint a Z generáció 37%-a egyáltalán nem fogyaszt alkoholtartalmú italokat, így sört és a bort sem.