A Budapest Honvéd minden eddiginél nagyobb dobásra készül: leigazolná a 2006-ban világbajnoki címet szerző, BL-győztes Alessandro Del Pierót. Aranyfiú, az Igazi Fenomén, ilyen becenevekkel illették az olasz csatárt, aki 2012 óta a Sydney FC igazolt játékosa. A hírek szerint több indiai csapat is érdeklődik iránta, velük kell versenyt futnia a kispestieknek, ami, valljuk be, nem egyszerű dolog.
Del Piero, miután a torinói szurkolók elsiratták távozását a Juventustól – 20 év után nem tartott rá igényt az Öreg Hölgy –, Ausztráliába igazolt. Hivatalosan a futball népszerűsítése céljából, amúgy pedig sok pénzt keresni. Évi csaknem 400 millió forintot kasszírozott Sydneyben, de 2014 elején úgy alakult, hogy nem hosszabbítja meg az idény végén lejáró szerződését.
Ekkor került képbe Indiából a Pune FC, a Delhi Dynamos és a New Delhi Heroes, no meg a Budapest Honvéd. A magyar klub foglalkoztat már egy világbajnokot, nevesen a vezetőedző Pietro Vierchowoodot, és sportigazgatója is olasz, ez minden bizonnyal csábítóan hathat. Utóbbi, Fabio Cordella volt az, aki elutazott tárgyalni Torinóba Del Piero öccsével, aki egyben menedzsere is a támadónak.
Del Piero esetleges Magyarországra igazolása hatalmas hullámokat vert a hazai és a nemzetközi sportsajtóban, de nem árt idézni George F. Hemingway Honvéd-tulaj pár nappal ezelőtti videoüzenetét: manapság Indiában van a nagy pénz a fociban. Míg az olasz labdarúgónak évente volt 400 millió forint körül a fizetése, addig a Budapest Honvédnak tavaly nagyjából a bevétele volt ugyanennyi. Nem véletlen, hogy Hemingway is hangsúlyozta: a klub saját kasszájából képtelen lenne kigazdálkodni Del Piero bérét. A jelenleg szabadúszó csatár jövő év elejétől már az MLS-ben (amerikai labdarúgó-bajnokság) fogja kergetni a labdát, így szűk fél évre ennyit talán nem is kérne, de a fővárosi egylet a hatalmas összeg töredékét sem fogja tudni kifizetni neki.
Del Piero 10 legpompásabb találata a Sydney FC-ben:
Így marad a csillagászati összeget kereső futballsztárok megfizetésének alternatív módja: egy külső támogató adja majd a pénzt. A Honvéd kiemelt partnerei között ott találjuk a Honvédelmi Minisztériumot, az OTP-t és a Givovát. Mivel a tárgyalófelek korábban egy sportszergyártóról tettek említést mint lehetséges szponzor, így utóbbiról lehet szó. Del Piero hétfőn 48 órás gondolkodási időt kért, ami szerdán lejár.
Az aláíráspénz – valószínűleg ilyen is lesz – és a volt Juve-ikon fizetésének előteremtése mellett persze az is jó kérdés, vajon az itt töltött öt hónap alatt behozhatja-e az érte adott pénzösszeget Alessandro Del Piero.
A tévé elé biztosan többen ülnének le Honvéd-meccset nézni, de ki tudja, hány alkalommal tudna pályára lépni a 39 éves csillag, és milyen produkciót nyújtana. A mostanság 1000-2000 nézőt vonzó csapat talán összehozna egy-két félházat Kispesten, de a mostani 1-1,5 milliós jegybevétel ezzel is maximum 6-7 millióra nőne. A Honvéd pedig már csak öt meccset játszik a bajnokságban a Bozsik Stadionban ősszel. Marad a merchandising, aminek legnagyobb szeletét az Adidas mellett a Fiat, az EA Sports, a Suzuki, a Pepsi, a Bliss, a Cepu és a Walt Disney hasítja ki. Így a Honvéd gyakorlatilag mezeladásból, Del Piero-kulcstartókból és -bögrékből tudna további bevételt kiizzadni, ami, figyelembe véve a hazai sportfanatikusok eddigi vásárlási kedvét, szintén nem termelne több száz millió forintot.
De akkor mégis kinek érné meg az olasz sztáron kívül, hogy Del Piero Magyarországra tegye át a székhelyét?
A családjának minden bizonnyal, hiszen minimális összegből, röpke két óra alatt hazalátogathatna Olaszországba a következő fél évben. Hozzátartozóin kívül a Honvédnak is természetesen, hiszen jöhetett korábban a brazil válogatott Tulió (Újpest) vagy az olasz Beppe Signori (Sopron), Del Pierónál nagyobb külföldi nevet még nem látott pályára lépni hazai klubban magyar szurkoló. Leigazolása külföldön is komoly visszhangot keltene, akár más neves labdarúgókat is idevonzhatna. A Givova szintén kaszálhatna vele, persze csak hosszú távon.
Hogy ez pontosan mit is jelent? Mint azt Berkes Péter sportközgazdász portálunknak elmondta, egy ilyen sztárigazolás esetén nem kizárólag a rövid távú üzleti célokat kell figyelembe venni. Ugyan a Givova marketingszinten eleddig még nem került Del Piero szintű csillag közelébe, és máig sem szólalt meg tőlük senki az ügyben, az olasz sportszergyártó érezhetően elkezdett terjeszkedni a világpiacon. Egy ekkora kaliberű sztárt például akkor érné meg „leigazolniuk”, ha – amellett, hogy állják a fizetését – hosszú távú arculatátviteli szerződést kötnek vele. Ebbe persze a fenti, a labdarúgóval már reklámszerződéssel bíró cégeknek is lehet beleszólása. Berkes hangsúlyozza: korábban az RTL Klub vagy az M1 sem azért vette meg a Forma–1 közvetítési jogait, mert az biztos pénzügyi haszonnal járt volna, hanem pusztán reklám-, illetve presztízscéllal.
Reálisan nézve Del Piero megszerzésével a Givovának sem lehet más célja.