A sporttal kéz a kézben jár a világ bármely táján a fizikai és lelki erőszak. Ez leginkább abból fakad, hogy sportolás közben nagy mennyiségű adrenalin termelődik, ráadásul megjelenik a testi kapcsolat és az erőlködés, ezek együttes hatása szabadítja fel az agressziót – magyarázta a HVG-nek Faludi Viktória sportpszichológus. Hozzátette, hogy ez a folyamat leginkább azoknál figyelhető meg, akik a testükkel dolgoznak, hiszen a sportoló teste feletti kontroll egyes esetekben „az edző kezébe kerül” – ez a kellemetlen helyzet pedig könnyen frusztrációhoz vezethet .
A sportpszichológus kiemelte, hogy a gyerekek sok mindenre képesek egymás között. A fiatalok viszonyrendszerében megjelenhet egy alá- és fölérendeltekből álló hierarchia, ez pedig kitermeli magából az erőszaktevő személyiséget. „Egy ilyen rendszerben bármelyikünkből lehet agresszor” – tette hozzá a szakember. A következmény enyhébb esetben az lehet, hogy a gyerek nem szívesen jár edzésre. Egyre több ilyen esetről tudni, aminek sokszor az az oka, hogy vagy a csapattárs, vagy az edző erőszakosan viselkedett. Faludi szerint ezeknek a szituációknak a kialakulásért a nevelői szerepkörben (tanár, edző) lévők a felelősek, hiszen nekik kellene visszaszorítaniuk az erőszakot.
Arra a kérdésre, hogy felkészületlenek-e az edzők, a szakértő úgy válaszolt, hogy nemcsak az edzők, hanem alapvetően a felnőttek is. A felnőttek társadalma nemcsak pszichológiailag és pedagógiailag képzetlen, de önismerettel sem rendelkezik. Mint mondta, ugyan az edzések világa része az oktatásnak, a rendszer a hibakeresésre van programozva, és nem a tehetségek megtalálására.
„A jól teljesítmény természetes, dicséret nem jár, ellenben a hibáért büntetnek.”
Így szocializálódik a gyerek, és ez az attitűd az élsportban még jobban kiéleződik. A poroszos iskolai nevelés eleme, hogy állandó elkerülésre nevel, ennek pedig az a következménye, hogy Magyarország élen jár a depresszióban és a szorongások elfojtásában.
Adódik a kérdés, mit tehet a szülő. Faludi úgy véli, mindig mindenről beszélni kell, a kényelmetlen, rossz esetekre az edzővel közösen kell választ, megoldást keresni. A sportpszichológus rávilágít arra, hogy ugyan az autoriter hozzáállás eredményre vezet, a sportoló így hamar kiég. „A kooperatív vezetés a leghatékonyabb, akkor vannak lelki egyensúlyban a gyerekek. A teljesítmény akkor lehet maximális, ha jól érzem magam” – mondja a szakember.