Háromlépcsős felújítás tízmilliárdokért

130 hektáros területével az ország legnagyobb sportlétesítménye, a mogyoródi pálya mára sok szempontból elavult.

B. Molnár László
2017. 03. 06. 6:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha ma Magyarországon egy sportlétesítmény felújítása vagy építése, bővítése kerül szóba, lassan-lassan nem az lesz az emberek számára a legfontosabb, hogy valóban szükség van-e ezekre, hanem az, hogy már megint mi mennyibe fog kerülni, illetve az eredetileg a nyilvánosságnak elárult költségek hányszorosára nőnek a munkálatok végére. Sajnos, tegyük hozzá, mindezt nem minden alap nélkül, gondoljunk csak a stadionok vagy a nyári vizes-vb fő helyszínének számító Dagály Úszóaréna folyamatosan növekvő költségeire.

A 2024-es nyári olimpia és paralimpia rendezési jogáért kandidált Budapest, illetve Magyarország számára azonban most hazánk legnagyobb sportlétesítményének, a Hungaroringnek a teljes felújítása is aktuálissá vált. Ugyan a mogyoródi pályán az 1986-os átadás óta végeztek néhány kisebb-nagyobb átalakítást, ám a jórészt még az 1980-as évekből származó infrastruktúrára ma a retró szó használata is lassan hízelgő. Ha azt szeretnénk, hogy a Formula–1 továbbra is ellátogasson Magyarországra – 2026-ig egyébként erre szerződésünk van –, akkor az immár tradicionális pályának számító mogyoródi ring teljes felújítását nem lehet tovább halogatni. Ráadásul Gyulay Zsolt, a teljes egészében állami tulajdonú Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója 2015 nyara óta többször elmondta, terveik szerint a mogyoródi pályából egy egész évben, azaz 365 napon át nyitva autó- és motorsportközpontot szeretnének kialakítani.

Egyébként a felújítás már megkezdődött, és ennek nulladik lépcsőjét már meg is lépték, ugyanis a 2016-os szezon kezdetére a mogyoródi aszfaltcsík teljes hosszán kicserélték a kopóréteget. Már azt is tudni lehet, hogy az első lépcsőfok – az alapvető cél a nézők kiszolgálása, vagyis a lelátórendszer, a főtribün mögötti terület korszerűsítése, új televíziós kommentátorfülkék, promóterklub és értékesítendő skyboxok, illetve a konferenciatermek építése – idén szeptemberben indul el, és a kormány a munkálatokra a 2017-es költségvetésből 5 milliárd forintot különített el erre a célra. A második ütemben, 2018 őszétől a sportszakma igényeit kielégítő, a pálya belsejére kiterjedő felújításokat végeznék el – a főépületek és a garázsok lebontása, újjáépítése, valamint a teljesen elöregedett közműhálózat cseréje –, míg a harmadikban felépülhetne a látogatóközpont, a múzeum és a kiszolgálólétesítmények, amelyek lehetővé tennék, hogy a Hungaroring egész évben látogatható motorsportcentrum legyen. És akkor még nem esett szó például az olyan, most is egész évben működő kiszolgálóépületekről, mint a tanpálya vagy az off-road pálya, melyek felújítása, valamint a jobb megközelítése is sürgős megoldásra vár. Ráadásul a tanpálya esetében a bővítés is előtérbe került, hogy a személyautós és a buszos oktatáson kívül a kamionosoknak is tudjanak vezetéstechnikai tréningeket tartani. És ott van még a sok gondot is okozó zajvédelem, és az idei év végére több tíz millió forintos költségből kiépül az a zajmonitoring-rendszer, amely pontosan mérni fogja a pályáról jövő zajhatásokat, illetve Kerepes irányába újabb 10 hektár erdő telepítését fogják elvégezni. Talán nem véletlen, hogy az utóbbiakat az első ütemben szeretnék elvégezni. A tervezőt és a kivitelezőt majd pályázat keretében választják ki. 

Azt persze tudni kell, hogy amíg az első két lépcső mindenképpen szükséges és elvégzendő, a harmadik szakasz valóban a szakmai álmokat takarja, ám többek között a tökéletesen modernizált Silverstone példája jól mutatja, mindenképpen ez a jövő. De mindig az a kérdés, milyen költségekkel valósítható meg mindez. Az előzetes prognosztizálások alapján – ezt támasztotta alá Gyulay Zsolt a GP Híreknek adott interjújában – az első fázis mindennel együtt 20 milliárd forintba fog kerülni, míg a második lépcső megugrására mindenképpen a 2018-as és 2019-es költségvetésből kell elkülöníteni a fedezetet, míg a harmadik költségeiről kizárólag akkor érdemes beszélni, ha az elképzelések és vágyak szintjéről a megvalósítás szintjére kerül majd úgy 2019–2020 körül.

Szabados Gábor sportközgazdász szerint amennyiben fel lehet fejleszteni a Hungaroringet egy 365 napon keresztül nyitva tartó autó- és motorsportközponttá, akkor az mind gazdaságilag, mind pedig országimázs-szempontból is hasznos lesz hazánk számára.

„Persze csak akkor, ha nemcsak a Forma–1-es főversenyre és egy-két nagyobb rendezvényre, mint WTCC vagy éppen a kamionos Európa-bajnokság, kell alapozni legfőképpen a bevételeket. Az innen származó bevételeket egyébként maximum a Forma–1-hez mérhető Moto GP növelhetné jelentősen, ám a gyorsaságimotoros-világbajnokság idehozatalához például a pálya bizonyos részeit át kellene alakítani. A terveket látva szélesíteni szeretnék a repertoárját a pályának, egyrészt más sportágak – kerékpár, triatlon – és nemcsak sporthoz kapcsolódó rendezvények szintjén. Nem tartanám ördögtől való ötletnek azt sem, ha az egyre magasabb szintre emelkedő országúti kerékpárverseny, a Tour de Hongrie is helyet kaphatna a mogyoródi pályán” – jelentette ki a szakember.

Úgy véli, a magyar sport integráns részévé kell, hogy váljon a Hungaroring, és a nyilvánosságra került fejlesztési elképzelések, látványtervek pontosan ebbe az irányba mutatnak.

„Persze nagy kérdés, mindebből mi az, ami meg tud valósulni. Ugyanis a jelenlegi állapotában valóban alkalmatlan erre. Gazdasági szempontból a befektetés a különböző bevételekből megtérülhet, ugyanakkor a pályához kötődő hazai és nemzetközi pr- és marketing még nyereséget is termelhet, hiszen ezek hatására sokan érzik majd úgy, oda el kell látogatnunk. Ám csak akkor van értelme mindennek, ha pontos, mindenre kiterjedő pénzügyi tervet készítenek a szakemberek” – állította Szabados Gábor.

A sportközgazdász a költségek mértékéhez a legmodernebb, nemrég felépített Groupama Arénát ajánlotta – ott is minden van, amit a Hungaroringen kiépítenének –, annak a 15 milliárd forintos bekerülési ára pedig egy kiindulási pont lehet.

„Racionálisan kell a költségeket megállapítani, ésszerű és a magyar költségvetés számára felvállalható összeget szabad rákölteni. Miután az ország legnagyobb sportlétesítményéről van szó, ezért úgy vélem, 30-40 milliárd forintból valóra lehet váltani a terveket. Persze ehhez az kell, hogy ne az idei vizes-vb főhelyszínéül szolgáló Dagály Úszóaréna költségvetése legyen a minta, amelynek a kiadásai annyira elszabadultak, annyira irreálisak, hogy az már megmagyarázhatatlan nemcsak a szakma, hanem a civilek számára is. Ha az általam említett költségvetést a Hungaroring esetében jelentősen túllépik, akkor viszont a megtérülés szempontjából felmerül, vajon tényleg hasznos-e az állam számára ez a beruházás” – fejtette ki a szakember.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.