Borg/McEnroe: egy gépnek látszó emberroncs küzdött a kihívójával

Élet-halál kérdés volt, hogy ki győz: minden idők meccse lett belőle, nemcsak a filmen.

Arday Attila
2017. 10. 30. 14:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ketten voltunk, ő meg én, a nevét nem tudom. A végén elköszöntünk egymástól. De csak nagyon a végén, amikor már lement az utolsó utáni felirat is, és elhallgatott a zene. Maradtunk, amíg lehet, minden hang, minden kép megfogta az embert.

Kezdjük is a feliratoknál, mert mint kiderült, erre a svéd–dán alkotásra mi is büszkék lehetünk: Pejtsik Péter vezényletével a Budapest Art Orchestra is közreműködött. Az alkotók köszönetet mondanak a végén Björn Borgnak a segítségéért – John McEnroe-nak nem. Ezzel pedig meg is érkeztünk az alkotás legnagyobb, majdnem egyetlen hibájához: az amerikai teniszezőt nem vonták be a filmkészítésbe. Már ment a forgatás, amikor jelezte, nem lett volna baj, ha megformálója, Shia LaBeouf őt is megkereste volna.

LaBeouf ezzel együtt tökéletes választás volt az idegileg látszólag gyenge, valójában azonban hipererős McEnroe eljátszásához.

A most 58 éves sportember (mármint az eredeti McEnroe) másik nagy kételye az volt, a színészek hogyan teniszeznek majd, de ezt a feladatot is döbbenetesen jól oldotta meg Janus Metz Pedersen rendezői stábja. Nem úgy, ahogyan letűnt sorozatokban zongorázni nem tudó színészeket bevetnek a zongorista megidézéséhez, mondjuk úgy, hogy csak a fejüket mutatják a zongora mögül.

Ami viszont leginkább megmarad bennünk órákkal a film vége után is, Björn Borg, vagyis Sverrir Gudnason tekintete. A szem a lélek tükre, és ez most azért fontos, mert a Borg–McEnroe a lelkekről szól. Gyereklelkekről és felnőttlelkekről. A Tűzszekerek egykori kritikája óta tudjuk, az igazán nagy sporttémájú filmek valójában nem is sportfilmek, hanem igazi játékfilmek; a Borg–McEnroe is bőven eléri ezt a hatást.

Rengeteg üzenete van, többek között nekünk, újságíróknak, hogy mennyi ostoba kérdést teszünk fel, és mennyire nem tudjuk mi sem, valójában mi minden játszódik le a lélek mélyén. Mentségünkre szóljon, ezt egy szűk körön kívül aligha tudta valaki Björn Borg esetében, aki le is szögezi, hogy ő sem egy gép.

Csakhogy a világ számára mégis úgy viselkedik, mintha az lenne, mert úgy hiszi, azt tanulta, ebben is rejlik az ereje.

Az amerikai és a svéd, a két nagy ellenfél, ahogyan ez származásukhoz többé-kevésbé passzol is, tűz és víz. Két teljesen eltérő viselkedési kultúra, két teljesen eltérő egyéniség, amely valahol mégis ugyanaz, mert ugyanannak a gondolatnak a gyötrelmében él: élet-halál kérdés a győzelem. Ma a pszichológusok, a sportpszichológusok ízekre szednék ezt a mondatot, de a filmben 1980-at írunk. A Borg–McEnroe üzen, és ki nem mondva, talán akaratlanul is feltesz egy fantasztikus, megkerülhetetlen kérdést: mi van, ha nem sikerül győzni?

Órási az edzők, pedagógusok, szülők felelőssége, a felelősségünk abban, mit tanítunk a gyermekeinknek, lelki roncsokká válnak-e e kérdés súlya alatt, avagy egészséges emberekké. Vagy csak látszólag egészséges emberré, aki valójában egy katasztrófa, és a sikerei mellett (időnként legalábbis) teljes mértékben elviselhetetlen, alkalmatlan a szociális létre. És mégis elviseli a menyasszonya és a mestere, akárcsak Björn Borgot.

Nem marad el a katarzis. És annak már régen nem a teniszezés a lényege, csupán egy eszköz az oda vezető úton. Ami a sportágat illeti, e sorok írójának első teniszélménye volt az 1980-as Borg–McEnroe wimbledoni döntő, élőben a tévében, együtt az egész családdal. Harminchét évvel később már nem voltam benne biztos, hogy ki győzött, és inkább nem néztem meg a film előtt. Így még izgalmas is, tényleg!

Utólag viszont annál inkább érdemes látni a meccsről készült félórás összefoglalót a Youtube-on. Mert drámai az is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.