Amikor a Formula–1-es futamon belehajtottak az erdészházba

Romain Grosjean is azok közé tartozott, akik két éve ellenezték a Formula–1-es versenyautókon a glóriának vagy halónak nevezett fejvédő szerkezetet, de a Haas francia pilótájának ma már egészen más a véleménye, hiszen vasárnap a Bahreini Nagydíjon ez mentette meg az életét.

Magyar Nemzet
2020. 12. 02. 7:00
Charles Leclerc Forrás: Twitter/Charles Leclerc
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Azóta, hogy Jules Bianchi, az akkor még létező Marussia csapat pilótája a 2014-es Japán Nagydíjon a vizes pályáról kicsúszva nagy sebességgel egy műszaki mentést végző traktornak ütközött, a Formula–1-ben nem történt tragikus baleset (a versenyző 285 nap kómában töltött idő után hunyt el), vasárnap azonban a Bahreini Nagydíjon ez csak hajszálon múlt. A szahíri pályán a szalagkorlátba fúródó, kettétört és kigyulladt autójában Romain Grosjean 28 másodpercet töltött a lángok között, ezután tudott kiugrani. Tűzálló overallja és a kevlárral megerősített többrétegű túlélőcella kiválóra vizsgázott, de ha a Haason nincs ott a 2018-ban bevezetett glória, a fejvédelmet szolgáló titánium védőkeret, akkor a versenyzőnek esélye sem lett volna a túlélésre, az acélkorlát lefejezi.

Bár Bianchi életét a glória sem mentette volna meg, a durva lassulástól szenvedett agysérülést a becsapódáskor, az ő balesete is hozzájárult ahhoz, hogy utána a Formula–1-ben tovább emelték a biztonság szintjét. Intő jel volt az F1-ben megfordult Justin Wilson IndyCar-pilóta halála is, akinek 2015-ben a Pocono-futamon egy másik autóról leszakadt orrkúp találta el a sisakját. A Formula–1-ben a versenyzők fejét védve plexipajzzsal és a végül zöld utat kapott glóriával kezdtek kísérletezni, de eleinte a csapatok és a pilóták részéről is nagy volt az ellenállás. Ellenvéleményként főleg esztétikai szempontokat hoztak fel, és a kezdetek óta nyitott pilótafülkés Formula–1 varázsának elillanását vizionálták. De sokan hangoztatták azt is, hogy a glória akadályozza a kilátást, s emellett hátráltatja a gyors kiszállást a versenyautóból, ami vészhelyzetben tragédiát is okozhat.

A jelenlegi mezőnyből többek között Max Verstappen (Red Bull), Kevin Magnussen (Haas), Danyiil Kvjat (Alpha Tauri) és Grosjean is ellenezte a glóriát, a régi nagyságok közül pedig Niki Lauda is ellene ágált. Ám egy másik háromszoros világbajnok, Jackie Stewart a glória mellé állt.

– Aki olyan sokat járt versenyzőtársai temetésére, mint egykor én, az csak támogathatja – jegyezte meg a „repülő skót”, aki az 1966-os Belga Nagydíjon maga is a tarkóján érezhette a halál leheletét, amikor keresztülment egy erdészházon, és egy pajtába csapódott! Legendás idők voltak, Spában akkor még 14 kilométeres volt a pálya, és erdőben is tekergett. A BRM kormányrúdja átszúrta a pilóta lábát, aki moccanni sem tudott, az üzemanyag pedig ömlött be mellé, és jó ideig nem érkezett segítség. Jackie Stewartot a versenyzőtársai húzták ki a csávából – szerencséjére mások is ott csúsztak ki –, és ezután a biztonság élharcosa lett; az F1-ben neki is köszönhetjük a biztonsági öv és a bukósisak kötelezővé tételét. Ahogy pedig Grosjean most már vallja, ahogyan vasárnap este fogalmazott: a glória az egyik legjobb dolog a Formula–1-ben.

A szerkezet az 1964-es Formula–1-es világbajnok John Surtees fia életét is megmenthette volna. A 2009-es Formula–2-es sorozat Brands Hatch-i versenyén a 18 éves Henry Surtees életét egy elszabaduló kerék oltotta ki. A futamon Jack Clarke kisodródott az útról, az autója a gumifalba csapódott, az ütközéstől leszakadt egyik kereke visszapattogott a pályára, és az éppen akkor érkező Surtees fejének csapódott. A versenyző azonnal elveszítette az eszméletét, autójával a következő kanyarban egyenesen ment tovább, a szalagkorlátnak ütközve állt meg. Életveszélyes állapotban szállították kórházba, ahol este életét vesztette.

Henry Surtees tragikus balesete:

A glória először 2018-ban a májusi, barcelonai Formula–2-es versenyen igazolta azokat, akik mellette voltak, mert ebben a sorozatban is bevezették. A japán Makino Tadaszuke autójára felugrott egy másik, a szerkezet pedig megtartotta azt, s ezzel életet mentett. Ugyanebben az évben augusztusban a Formula–1-es Belga Nagydíjon a rajt után Nico Hülkenberg Renault-ja megtorpedózta Fernando Alonso McLarenjét, amely átbucskázott Charles Leclerc Sauberén. A monacói pilóta is sokat köszönhet a fejvédőnek, aligha kétséges, hogy súlyos sérüléstől óvta meg.

„Bár soha nem voltam a rajongója a glóriának, most nagyon örülök, hogy a fejem fölött volt” – írta akkor Twitter-csatornáján Leclerc, Nico Rosberg (Mercedes) pedig kijelentette: – Lezárhatjuk a halo-vitát, életet ment.

A 2018-as Belga Nagydíjon Charles Leclerc is hálás lehetett a glóriának
Fotó: Twitter/Charles Leclerc

A Nemzeti Sport csokorba szedte, minek köszönhette Romain Grosjean, hogy életben maradt a borzalmas balesete után:

Túlélőcella:  A kevlárral megerősített, többrétegű, gyakorlatilag törhetetlen szénszálötvözetből készülő monocoque, vagyis túlélőcella az autó egyik legfontosabb biztonsági eleme, amely a pilóta körül védőpajzsként szolgál a legnagyobb erejű becsapódások során is.

Glória:  A fejvédelmet szolgáló titánium védőkeret akár egy londoni busz tömegének is ellenáll, és Grosjean baleseténél is jelesre vizsgázott. A szétnyíló szalagkorlát ezzel az eszközzel, nem pedig a pilóta sisakjával találkozott először.

Tűzálló ruházat: A pilóták tetőtől talpig olyan ruházatban versenyeznek, melyeknek több mint tíz másodpercig ellen kell állniuk a hatszáz és nyolcszáz fok közti hőmérsékletnek. Az idén az overall ráadásul már húsz másodpercet is kibír – ez magyarázhatja, hogy Grosjean csak a kezén szenvedett égési sérüléseket.

Tűzálló üzemanyagtank: A kevlárral erősített, szinte sérthetetlen rugalmas benzintanknak köszönhető, hogy száz kiló üzemanyag helyett csupán néhány liter kapott lángra. Már a csövekből kiszivárgó benzin is hatalmas tüzet okozott, ezért is életbe vágó ilyenkor a speciális tank.

Hatpontos biztonsági öv:  A felülről, alulról és oldalról csatlakozó hatpontos biztonsági öv akár másfél tonnának megfelelő energiának is ellenáll. Középen egy csavarómozdulattal lehet kioldani, ez kulcsfontosságú a menekülési idő szempontjából.

HANS: A sisakhoz csatlakozó, passzív rendszerű fej- és nyakvédő rendszer a hirtelen lassulással járó becsapódásoknál 72 százalékkal csökkenti a nyaki csigolyákban fellépő energiát azzal, hogy nem engedi a fej előrehajlását. Grosjean 53 G-s ütközésénél is felbecsülhetetlen szerepet játszott.

Orvosi autó: Az indulás után mindig a mezőny után ered az orvosi autó, hogy az esetleges rajtbalesetekhez a lehető leghamarabb odaérjen. Most is ezért kaphatott gyakorlatilag azonnali segítséget Grosjean a hármas kanyarban.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.