Ami időszerű, azt nem kell időszerűsíteni

Duray Miklós
2002. 03. 25. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A történelem kovácsa az, akinek cselekedeteit nem a mások akarata, hanem saját közösségének jogos igényei irányítják. A követő emberek, a szolgalelkűek, a lázadók, a megtorpanók nem alakítói, hanem játékszerei a történelemnek, ellentétben a helyzetteremtőkkel, a felsőbb elveket követőkkel, a saját utat taposókkal, a keskeny úton járókkal, a forradalmárokkal, akik a társadalom szellemi érlelődésének serkentői, a változások kifejezői és a folyamatok végső szakaszának megjelenítői.
Történelmünkben az államalapítástól kezdve több olyan belőlünk fakadó nagy esemény zajlott, ami sorsunkat alakította: felkelések, felszabadító háborúk, szabadságharcok és forradalmak. De ma már tudjuk, hogy nemzetünk történelmében csak két olyan forradalom volt, amely a jövőnket építve változtatta meg életünket. A legutolsót 1956-ban vívtuk. A nagy forradalmunk pedig a reformkorral kezdődött, amely a szellem által és szabadságvággyal építkezett több mint két évtizeden át, hogy 1848-ban néhány hónap alatt, az áprilisi törvények ratifikálása után újrateremtse a magyar államot. De végül a fegyverekhez kellett nyúlnunk a forradalom szülte értékek védelmében. Ez utóbbi már szabadságharc volt.
Még ma is sokan vitatják: szabad volt-e engedni oda fajulni az eseményeket, hogy fegyveres harcba torkolljanak? Az ilyen eszmefuttatá-sok azonban csak aktakukacok és könyvmolyok agytornái. Az élet parancsa másról szól: amit ma kell megcselekedned, ne holnap tedd; amit neked kell megtenned, ne hárítsd másra; amit együtt tehetsz másokkal, velük tedd meg, de amiért egyedül kell vállalnod a felelősséget, végezd magad! A napi élet az ITT és MOST logikája szerint halad. A magasabb elvből fakadó változásóhajtás az ITT és MÁST képletét másolja. A forradalom a cselekvés szempontjából a MOST parancsát követi, irányát pedig a MÁS akarásának logikája határozza meg. A MÁS mindig a jövő felé mutat, háttérben a megkerülhetetlen múlttal.
Ésszerűtlenség azt mondani, hogy a múltat nem kutatom, a múlt nem érdekel, a múltat elutasítom. Egy igaz: az élet a jövő viszonylatában izgalmas, de minden jövő a múlt viszonylatában válik jövővé. A múlt nem törölhető el és nem változtatható meg. A forradalom a jövőről szól, de a múlt nélkül nincs értelme, mert nincs iránya.
A reformkor hagyományos értelemben még nem forradalom volt, hanem óriási méretű szellemi birkózás, kísérlet, cselekvési terv a kitörésre az abszolutizmus szellemi, hatalmi és a magyar nemzetet csonkító szorításából. Mai kifejezéssel élve: rendszerváltoztatás volt.
Csodálatos és lenyűgöző az eseményeknek az a logikus szerkezete, amelyhez nem kellett emberi szervezés. Az előhírnök a felvilágosodás volt, Kazinczy kisugárzó szellemiségével koszorúzva. Majd a készülődést jelképezve csillant fel Csokonai felszabadult szelleme, a száz évvel később alkotó nagy költőket megelőzve, de mentesen a dekadenciától. Az első reformországgyűlésen a magyarság államát újra alapozó és a magyar modernizmust elindító szellemiség lendülete mozdította meg az állóvizeket. Majd megszületett a Himnusz – csodálatos nemzeti himnuszunk: Isten, áldd meg a magyart és érette Kölcseyt. Közben papírra kerültek Széchenyi tervei a gazdasági élet kiépítésére. Létező intézménnyé vált a Nemzeti Múzeum és a Magyar Tudományos Akadémia. Majd költővé érett a költőnek született Petőfi. Magyar nyelvünk, mely talán az avaroktól származott ránk, ebben a korban tört be végre közéletünkbe. Az 1000 évvel korábban énekelt dalok, a Mária-siralom, Balassi Bálint és Pázmány Péter nyelve elkezdte uralni életünket szemben a lelkünknek, gondolkodásunknak és szellemünknek idegen nyelvekkel. Még szerencse, hogy ez kellő időben történt, így Kossuth Lajos már ékes magyarsággal döröghette csodálatos beszédeit az országgyűlésben.
Innen már egyenes út vezetett a forradalmi eseményekhez. Minden kész volt, csak fel kellett lebbenteni a leplet. Ez történt meg 1848. már-cius 15-én annak a jegyében, hogy legyen újra mindaz a miénk, ami eredendően a miénk, de időközben elidegenítették tőlünk.
Nem lenne csoda, ha hirtelen visszacsöppenve a történelmi korba, mindezeket az összefüggéseket nem látnánk. Széchenyiről egyesek azt mondanák, hogy „az a lökött gróf”, Kossuthról pedig azt, hogy „izgága firkász vagy fiskális”. Hiszen nem mindenki ismeri fel a zsenit a másikban, főleg akkor nem, ha térben túl közel áll hozzá és jövőt alakító gondolatai keresztezik a jelenbeli kicsinyes érdekeket. De e két ember nagyságát végül is az mutatja, hogy az idővel kialakuló rálátás nélkül is, már a saját korukban nyilvánvaló volt zsenialitásuk, csak Kossuthé kissé jobban fénylett. Egyikük a nemzet építését és gazdagodását, másikuk a nemzet szabadságát és függetlenségét tűzte ki maga elé célként – és mint tudjuk, egyik a másik nélkül nem sokat ér.
Az is szinte hihetetlen, hogyan működött és működik a szellem desztillációs rendszere. A reformkor nagyjainak, nagy öregjeinek és ifjainak akarata milyen tökéletes tisztasággal csapódott le a márciusi ifjak 12 pontjában. Vezérfonalát nem hirtelen csomózták. Felvetőszálait Szent István óta kötözte a nemzet – csak olvasni kell tudni a korok gondolkodásának nyelvén. Szent István intelmeiben kimondja: az emberek születésükben egyformák – ez a közteherviselés gondolatának szellemi háttere. Vagy a 15. század közepén I. Ulászló koronázásakor a köznemesség és a főurak egy része oklevélben rögzítette: „a koronázás mindig az országlakók akaratától függ és a korona hatékonysága és ereje az ő jóváhagyásukon alapul”. A felelős kormány igényének tehát ilyen messzire nyúló gyökerei vannak. Ezek nem nyugatról átvett eszmék, hanem történelmünkben gyökerező államalkotói vezéreszmék. Mint ahogy az állam függetlenségének és az ország egységének helyreállítása sem a korabeli rendiség és kapitalizálódás sajátos magyar összefonódásából keletkezett törekvés, hanem a nemzet történelmi hagyománya. De nem a történelmi jog alapján, hanem a nemzeti kultúránk részeként. Mint ahogy ma a nemzet határokon átívelő újraegyesítésének a gondolata is mélyen a kultúránkban gyökerező eszme. A rekatolizáció nagy alakját, Pázmány Pétert is ez az eszme vezérelte, midőn Erdély protestáns fejedelmét támogatta, remélve, hogy Erdélyből kél újra a nemzet egysége. És mintegy másfél évszázaddal ezelőtt ezen a nyomvonalon követelték a márciusi ifjak is az uniót Erdéllyel!
Nagy forradalmunk szellemiségét úgy önthetnénk szavakba: polgári egyenlőség, szabadság és a nemzet egysége. Két fő pillére pedig a Széchenyi által képviselt, az építkezésben felfelé ívelő nemzet eszméje és a Kossuth által képviselt függetlenség eszméje. A reformkor tragédiája, a forradalmat követő szabadságharc elbukása éppen annak a következménye, hogy e két pilléreszme nem fonódott össze megfelelően. De van egy jó hírem mindannyiunk számára: igaz, hogy 150 éves késedelemmel, de mára ez az összefonódás is megtörtént. Mert egy keretbe foglalt akaratként jelenik meg a nemzet nagy céljai mögött az évszázadok óta lappangó polgári erő, a felívelő nemzet fejlesztési tervei és megvalósításának feltételei, valamint a nemzet szuverenitása – felelősségvállalás a nemzetért és az időközben államhatárokkal szétszabdalt nemzet újraegyesítése. Mindez az európai integráció eszméjének mentén.
A magyarság mintegy 500 éves hanyatlás után cselekedeteiben ismét a saját elképzeléseit valósítja meg, összekapcsolva azokat a szűkebb és szélesebb környezetének jogos érdekeivel. Lehet, hogy ennek az állapotnak egyik képletes kifejezője Mátyás király visegrádi palotájának újjáépítése. Érezhető és sokszor látható is és tapasztalható, hogy ismét a megfelelő helyre kerülnek értékrendünkben az évezredes értékek.
De a mával kapcsolatban is ugyanaz érvényes, mint a múlttal: ha nem tekintjük át felülről is az eseményeket, mint a sakkmester a 64 mezős táblát, mindezeket az összefüggéseket nem fedezhetjük fel. Mert a bányából feltekintve csak az akna nyílását láthatjuk, kint a mezőn már a fákat, házakat és a fölénk boruló eget is, de ha fölfelé haladunk, együtt látunk mindent: a felfelé vezető utat és a mélybe vesző szakadékot is. A réslátás megtéveszt, mert csak az alantast vagy a részletet mutatja, és azt hisszük, hogy más nem is létezik. A felületesek miatt ismét kapóra jönne történelmi országunk maradékában, de itt-ott az elcsatolt területeken is egy új Petőfi új nemzeti dalával, de azért is, hogy legyen kivel megijeszteni az abszolutizmus régi és új híveit – itt áll a költő a város szélén 40 ezer paraszttal. A peremmé vált területeken is látszólag az történik, ami 48-ban történt elgáncsolásunk érdekében. Pozsonyban és környékén fosztogatni készülődnek a tévelygők, a Kárpátok karéja mentén pedig helyenként a csűrökben, de néhol a nyílt mezőn szervezik osztagaikat azok örökösei, akik ellenünkben akkor is szabadcsapatokat szerveztek. Még szerencse, hogy nem túl nagy létszámú ezen örökösök csoportja, és széthúznak. Legnagyobb ellenfelük akkoron a magyar függetlenség volt, most az, ami az egyik legnagyobb jelenlegi tettünk: a státustörvény, az elszakított magyarság újraépítkezésének eszköze, melyben láthatóan fonódik össze Széchenyi és Kossuth szellemisége. Aki közülünk csak az ellenséges árnyjátékok mozgó árnyfigurái elől ki-kitérve látja az eseményeket, és nem veszi észre a már terjedő derűt, borulást okozó tévedés áldozatává válhat. A Szent Szövetség már nem létezik sem a XIX., sem a XX. századi értelmében, a kisantantot is feldarabolták a parciális érdekek. Már csak fakuló szellemük lengedezik fölöttünk. A körülöttünk acsarkodó gótikus szörnyeknek nem kedvez az erősödő Európa-eszme, ez az új európai reneszánsz szellemiség. A XIX. századi reneszánsznak, azaz a reformkornak és a forradalomnak a sorsát annak idején az pecsételte meg, hogy akkor Európában a modern abszolutizmus és a kapitalizmus vívta élethalálharcát. Mára ez a harc eldőlt, és Európa – ellenfeleinknek kedvező – kettéosztottsága is megszűnt. Akik energiájuk nagy részét ellenünk gyűjtötték, már csak utóvédharcokat vívnak, mi pedig éppen az előremenetelő derékhadhoz zárkózunk fel.
A jövő tehát azoké, akik cselekedeteikben a maguk jogos igényeit és a környezetük jogos törekvéseit egységbe csatolva cselekszenek. A jövő tehát a miénk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.