Már a tudomány is a politika szolgálóleánya

Szabó A. Ferenc
2002. 03. 05. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár csak nemrégiben tartotta választási kampánynyitó nagygyűlését a szocialista párt, ahol Medgyessy Péter miniszterelnök-jelölt, aki képtelen az élőbeszédre, felolvasta ígéretözönét, az ellenzék kampányolása valójában már hosszú hónapok óta tart. És nemcsak a politika megszokott terrénumain, hanem átmerészkedve a tudomány területére is. Tavaly szeptember 22-én a Kossuth Klubban, Bibó István születésének 90. évfordulója alkalmából a Bibó István Közéleti Társaság tudományos szimpóziumot tartott. A rendezvény írásos anyagát a decemberi Mozgó Világ közölte, az a havi periodika, amelyet 18 éve bitorol a nemzeti fiatal írók helyébe még Aczél György által kinevezett P. Szücs Júlia vezette szerkesztőség. Bibó tervszerű kisajátítása a szociálliberális gondolkodók részéről egyébként már több mint egy évtizede folyik. Nem is látják szívesen a társaság soraiban azokat, akik a jeles politikai gondolkodót máshogyan értékelik, és emlékeztetnek arra, hogy a Nemzeti Parasztpárt, majd a Petőfi Párt tagja volt, s a népi írókhoz állt közel. Nem is beszélve arról, hogy a baloldali zsarnokság vette el egyetemi katedráját, munkalehetőségét, majd 1956 után évekre börtönbe zárta. A konferencián erről egyedül a Münchenből meghívott Borbándi Gyula adott elő, aki – magyarán szólva – úgy került az előadók közé, mint Pilátus a krédóba.

Az ellenzék aktualizálja Bibó Istvánt
Jelen volt viszont Kuncze Gábor és Kovács László, akik nem győztek keseregni azon, hogy a kormánypártok nem képviselték magukat. Így nem tudták azt a rendezők által számukra előkészített ziccert kihasználni, ami abból állt volna, hogy megpróbálják a Fidesz-Magyar Polgári Párt és az MDF vezetői fejére olvasni – Bibó interpretálásával – a magyar közélet és politika állítólag megdöbbentő hiányosságait. Természetesen, akik felelősen végzik a munkájukat, nem érnek rá tudományos álorcába rejtett politikai revolverezéssel foglalkozni. Jól tették, hogy nem mentek el, hiszen az elnök urak érvelésének színvonala olyasmikben mutatkozott meg, hogy „a miniszterelnök csókra nyújtja a kezét”, valamint „az állam ott ücsörög a lakásunkban, a magánéletünkben, időnként már a hálószobánkban is” (Kuncze). Kovács László egyenesen arról beszélt, hogy Bibó István életművét az egykori Bibó-kollégisták naponta meggyalázták.
Vitányi Iván már a tudomány nyelvezetén szólalt meg, s hosszan sorolta az ünnepelt „szocializmusának” jellegzetességeit: a közszolgálat, az önkormányzat, a közoktatás, a szövetkezés, a humanizmus, a racionalizmus és a morál egységét, valamint a realizmust. Ha ez a szocializmus, akkor nincs semmi bajunk vele, ám inkább arról van szó, hogy ezek a pozitív elemek minden valamirevaló és életképes politika összetevői, szocializmustól függetlenül. Inkább arról szólhatott volna, mi volt az oka Bibó István – a nemzet és az ő személyes megpróbáltatásai ellenére – valóban dokumentálható szocializmus iránti rokonszen-vének? Szerintünk ennek két tagadhatatlan oka volt: egyrészt taktikai megfontolások, hiszen nem lehetett a megszállt országban, az orosz szuronyok árnyékában úgy megszólalni politikai kérdésekben, különösen kibontakozási javaslatot fogalmazni a túlerőtől elszenvedett 1956-os katonai vereség után, hogy az ellenfél ideológiájának alapelemeit ne respektálja valaki, másrészt Bibó életében, különösen a 40-es és az 50-es években a magyar felkelés ellenére még nem kompromittálódott a szocialista paradigma. Annak ellenére, hogy minden politikai irányzat mást értett szocializmus alatt, használatban volt a szélsőjobbtól a szélsőbalig. A keresztényszocializmustól a nyugati értelmiség gondolkodásáig bezárólag Bibó kortársai meg voltak győződve arról, hogy a világ valamiféle szociális érzületű igazságosság, szocializmus felé halad. Így volt ez tulajdonképpen az eszme 1989-es nagy összeomlásáig. A gyors észjárású Francis Fukuyama definiálta először a nyomába lépő új paradigmát, a liberális kapitalizmust.

Államilag támogatott ostorozók
Lelkes szociálliberális tudóscsapat ügyködik a Hilscher Rezső Szociálpolitikai Alapítvány folyóirat, az Esély körül is. A tavaly megjelent számok szinte mindegyikében közöltek a tudományos elemzések mellett ellenzéki publicisztikai elemeket is alkalmazó írásokat. A 2001/1. számban „Minimálbér 2000: ugrás a jövőbe vagy ugrás a gödörbe?” címmel ostorozta Tóth András tizenhét sűrű oldalon a kormány intézkedését a minimálbér kétszeresére emeléséről. Nem tévedés, valóban egy „társadalom- és szociálpolitikai” folyóirat adott helyet ennek az írásnak. Bármit, csak ezt ne, sugallja az izzadtságszagúan elfogult tanulmány végkövetkeztetése. Már-már az az olvasó érzése, hogy nem is Hilscher szellemiségének ápolása a szerkesztők egyik célja, hanem a Gyáriparosok Országos Szövetségének kiszolgálása. Hogyan is gondolkodott az emblematikus előd a minimálbérről a Bevezetés a szociálpolitikába című, 1928-ban kiadott könyvében? Elemzésből csak csipetnyit tudunk idézni, de ebből is kiviláglik, hogy a modern gazdaság nélkülözhetetlen elemének tekintette, és természetesen mértékének lehetőség szerinti növelésével evidenciának gondolta: „Az igazságos munkabér minimumának megállapítását hatósági szervre kell bízni. Ha a munkaadók és munkások közös megegyezése révén a munkabér alakulása a munkásra nézve kedvezőbb, ez csak örvendetes, de a megegyezés lehetőségén kívül álló munkást nem lehet a munkaadó önkényének kiszolgáltatni…, a minimális munkabér megállapításával a kitűzött cél csak akkor érhető el, ha a megállapított bér nem csupán összegszerűséget (normális munkabér) jelent, hanem a megkívánt emberi létnívó biztosításához szükséges és eszerint alakuló vásárlóerőt (reális munkabér) is…, a munkabérek emelésével szemben: a vállalkozók részéről avval érvelnek, hogy annak következtében a közgazdaság többet fogyaszt és kevesebbet termel, és ezt a termelési szervezet fenntartásához és kiterjesztéséhez szükséges tőke képződése elmarad…, a való tényállás az…, hogy alacsonyabb bérek mellett valóban kisebb a fogyasztás, éppen nem mondható a társadalom és a közgazdaság érdekében lévőnek…” (58–62. old.)
Az Esély 4. számát Ripp Zoltán A Fidesz-ideológia és a történelem című vitairata vezeti be tíz oldalon. Az írás történelemhamisítással vádolja a kormánypártot. Tellér Gyula éveken át kiérlelt és továbbfejlesztett koncepciójára irányítja a tüzet, de – őszintén szólva – publicisztikus, a baloldali bulvárlapokból merített érveivel a bokájáig sem ér fel vitapartnerének. Szerinte a Fidesz „nyomul”, „neobarokk társadalmat épít”, „egységes pártot hoz létre”, „pozitív polgári hagyománnyá avatja a horthysta keresztény-nemzeti kurzust”, „polgárivá stilizálja 1956-ot”, valamint megállapítja, hogy „a Fidesz ambiciózus célja az alternatívátlanság képének kialakítása, ennek érdekében próbálja a maga szája íze szerint értelmezett nemzeti és polgári hagyományt egyneműsíteni, és a jobboldali kurzushoz kötni.” (4. old.)
Úgy látszik, ’56 „kisajátítása” és „az alternatívátlanság képének kialakítása” a sértettségében egy szociálpolitikai szakfolyóirat hasábjain politikai publicisztikára vállalkozó történész nagy bánata. Ehhez csak annyit fűzünk hozzá, hogy a napokban vehettük kézbe Ripp Zoltán 366 oldalas, keménykötésű „1956 forradalom és szabadságharc Magyarországon” című nagymonográfiáját a Korona Kiadó gondozásában. A mű az események szocialista narratíváját adja elő, dicséretre méltó magas színvonalon. Az impresszumban a következő olvasható: „A könyv az Oktatási Minisztérium pályázatán díjat nyert, és felkerült a hivatalos tankönyvjegyzékre.” Azaz, a forradalmat kisajátító és az alternatívátlanság megteremtésén fáradozó kormányzat több százezer forinttal jutalmazta, és felvette tankönyvjegyzékébe művét. Lehet, hogy a Ripp Zoltán értelmezte ideológia kissé bonyolultabb?

A szakmai hitelesség kérdőjeleződik meg
Egy csepp tudomány, tehát semmi álorcás ködösítés nincs abban, hogy az Esély tavalyi 5. számában a főszerkesztő interjúra kéri Medgyessy Pétert, akinek a nyilatkozata a jól ismert szocialista választási szlogent hordozza a címében: „Jóléti rendszerváltozás”. Az interjú részleteit nem ismertetjük, már hónapok óta harsogja az ellenzéki média, hogy az igazi jólétet csak a szocialisták hozhatják meg.
Új elem tehát a választási harcban, hogy a baloldali értelmiség tudós csoportjai is csatlakoznak a hatalom megszerzéséért folytatott küzdelemhez. Azt vetik be a kampányba, amijük van. A tudomány eszközeivel kísérlik meg erősíteni párt-jaikat. A nagy igyekezetben csak arról feledkeznek el, hogy ha fórumaikat felajánlják közvetlen politikai célokra, azok szakmailag hiteltelenné válnak. A tudomány álarcába bújt politikai publicisztika veszélyes és ártalmas tévút.

A szerző egyetemi tanár (Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.