Szómágia, szóterror

Nem volt kedvem megírni ezt a szöveget. Napok óta halasztgatom, hogy a poétaféleség meg a kultúrmunkás újságírónő rosszízű cikkeit elemezzem. Minek? Hiszen óránként dől ránk a szenny a médiából, jobb érzésű ember oda sem figyel.

Szabó Béla István
2002. 03. 12. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

De nem lehet a homokba dugni a fejemet. Ha hallgatok, akkor cinkos leszek. Most éppen a Terror Háza körül folyik a polémia. Azaz éppen ez a kérdés: polémia folyik-e vagy sanda maszatolás, harsány szidalmazás? Egy rádióműsor zökkentett ki mélázó undoromból. A Petőfi délelőtti műsorában (március 6., szerda) valami bábszínházi beharangozónak álcázott jegyzetfélében Sándor Erzsi (régi rádiós) arról beszélt, hogy az Andrássy út 60. mai külleme megzavarja a bábszínházak felé igyekvő ártatlan kisdedek lelkét. Tudniillik beszélnie kell gyermekének (unokájának?) a házról, s arról, mi történt ott bent valaha, pedig a gyermekecskének csak a három kismalac szellemisége való. Nem tudom, végiggondolta-e, mit mond. Remélem, nem. Jár-e a Mártírok terén, a Batthyány-örökmécses környékén vagy a Dohány utca felé gyermeket terelgetve? Mit mond ott, ha kérdik, mi is az a szomorúfűz a zsinagóga háta mögötti kertben? Vagy kivágná a zsidó népirtás fém emlékfáját (Varga Imre talán legszebb szobrát), csak hogy ne kelljen szörnyűséges dolgokat hallania a gyermekfülnek? Netalán elmondja, amit megérthet belőle a kicsi, hogy felnővén a lelkébe ércesedjék az erőszak elutasítása? Elfújná az örökmécsest, hogy ne legyen feladata a magyarságért elszenvedett hősi halálról beszélni? Elkerüli a Nagy Imre-szobor hídját, hogy ne essen szó arról, volt, aki átkelt a sztálinizmus sötét oldaláról egy világosabb partra.
A gyermek szó kiejtése mágikus töltésű, a rózsás arcú kisdedek mély ösztönökre hatnak. Könnyű eladni árut, eszmét, ha gyermekszemek reklámozzák. Láttunk kisdedet popsikenőcs mellett meg Rákosi karjában egyaránt. Hátha úgy kelendőbb a „termék”. Ha valamit az utódok hasznára vagy kárára valónak állítunk, a gondolkodást gátoljuk. Tisztességes ember tehát csínján bánik használatával. Sándor Erzsi máshogyan jár el; politikai démonait bújtatja babaruhába, hátha így jobban teljesítik küldetésüket. Fekete szómágia. Ha szómágia van, van szóterror is. Nemcsak gumibot, villanyozógép, ávóscsizma lehet a megfélemlítés, megtörés eszköze vagy az ordító fenyegetés, hanem az olvasmány, a sorokból áradó csöndes méreg is. Az állandóan fülünkbe suttogott átok.
Peer Krisztián – nem hírlap-, versíró – a túlélő központi pártlap hét végi számában, a kultúra (!) rovatban számol le a bunkókkal. Látom lelki szemeim előtt, amint belepökvén a markába, mint valami vonal alatti József Attila, nekiveselkedik a döntögetésnek, és fejszét ragadván nem a tőkét, a tökfejeket vágja. Hűvösen. Fölényesen. Például: csak úgy mellékesen, bevezetőleg, hanyagul, megfélemlítő könnyedséggel papírra vetve: „… a nemzeti kultúrának (használhatatlan fogalom)…”
Értjük, ugye? Elég ide a zárójeles két szó, minek több? Aki pedig másként gondolja a dolgot, maga is bezárható. Nem érdemes idézni, hogy mon Peer (költőnek használhatatlan) milyen irodalmi kacifántok között bukdácsol, milyen szövegbéli modorosságokat pattint ki, mennyire girbe-gurba textusának gondolati váza. Helyesen írni magyarul nem tud, ez rendben van, aki költészetből él, alakítja a nyelvet, ugyebár ez minden dilettánsnak a fejében van, tudja. A sok tudás közti szűk helyen így persze nem fér el a magyar grammatika. Ami amúgy is a nemzeti kultúra része, tehát használhatatlan. Marad a helyes egyeztetés helyett a grammatikai homály. Az viszont világos, hogy a tárgyalt számítógépelő mit akar.
Most például fitogtatni (is). Hogy ő milyen művelt! Fölismer egy Szabó Lőrinc-idézetet, s így a Terror Háza szlogenje (jelmondat? – idegenszó-készletét direkt használja itt stílelemként?) szerinte félreértésen alapszik. A költő szerelmi életéről írott soroknak nincsen helye, a mondat félreértelmezett. Történeti jelentéstanból elégtelen Peernek. De semmi kedvem elmagyarázni neki, hogyan is működik a nyelv, a jelentéstartalmak hogyan alakulnak, s hogyan alakíthatók akarattal élő jelentésvilágukban. A baj az, hogy ez az alanyi verselő gusztustalanul fasisztázik. Kódoltan. Rejtetten.
Azt írja: „Inkább az a necces, hogy szegény Szabó Lőrinc magáévá tette, némely versében formálta is a kordivatot, diktátor hajlamú volt egy időben az istenadta.” A lekezelő, lesajnáló hangnem bizonyára Költőcske Krisztián kisebbségi tudatából fakad, figyelmünkre nem méltó. De: Szabó Lőrinc költő írt egy Vezér című verset. 1928 (!) szeptemberében jelent meg a Pesti Napló című polgári liberális napilap hasábjain; majd átdolgozva 1938-ban egy kötetben, s engedélye nélkül egy szélsőjobboldali lapban, eztán máshol is. 1945-ben ezért lakolnia kellett: fasiszta propagandával vádolták a bokájáig nem érő senkiházik. Eltaposniuk nem sikerült, a vádak szétpukkantak, a többszörös megaláztatás azonban meggyötörte, megtörte a költőt. Az irodalomtörténet-írás feldolgozta az esetet; Peer elolvashatta volna. Nem, nem akarta, a bizonyítottan rágalmazók kórusába állt be. Hova is? Szabó Lőrincet az ÁVO Andrássy út 60. alatti székházában is fogva tartották. Peer lelkében az ÁVO külső munkatársa. Ma. Ő már a múzeumról politikai döntést meghozókat fasisztázza le nagy bátran, s utalná be – valahova. A magyar nyelvet nem kívánja, de a lejárató technológiát szeretné jól használni.
S mindez miért? Napi érdekek szolgálata, a hazugsággal rágalmazás kéje, dupla fenekű nyikhajkodás, haszonlesés, irigység kerülhet szóba. Leszárad és elfelejtjük. De gusztustalan. Még valami: az előző cikk fölött N. Kósa Judit önmagában érdektelen véleménye adatik közre a Terror Házáról. (Hát ha ennyit sikerült kinyomni magából, ennyit sikerült.) Címe: Erőltetett menet. A zsidógyűlölet áldozata, Radnóti Miklós versének címe. A halála előtt megélt szörnyűségekről szól. Szégyelli-e magát valaki a Népszabadság szerkesztőségében?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.