Következő mérkőzések
Svájc
18:002024. június 29.
Olaszország
Németország
21:002024. június 29.
Dánia

Egy következmények nélküli ország

2005. 01. 18. 0:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

2005. év elején, tizenöt évvel a rendszerváltozás után ideje számot vetnünk azzal, mi történt az eltelt időszakban. A nagy terv az volt, hogy egy hatalmas ugrással kiszabadulunk a kádárizmusból, az úgynevezett puha diktatúrából, s belevetjük magunkat a demokráciába. Valóban, 1989–1990-ben megtörtént a hatalmas ugrás, de az évek múltával megtörtént a visszazuhanás is. A kádárizmusból jövünk – s most újra a kádárizmusban vagyunk, s nem kevesen érezzük úgy ebben az országban, hogy 2005-ben szinte mindent újra kellene kezdenünk. Az ország közérzete, közhangulata, mentalitása, lelki beállítottsága zuhant vissza oda, ahonnan jött. Jómagam négy szempontot tartok kiemelendőnek: az első az alkotmányos berendezkedésünk, a második a politikai elit magatartása, a harmadik az értelmiség felelőssége, a negyedik az erkölcsi dimenzió.

Merev struktúra, bebetonozott kormány

Először tehát az alkotmányos rendünkről. Természetesen az 1989-es Nemzeti Kerekasztal tárgyalásainak eredményeként, illetve az 1990. tavaszi Antall–Tölgyessy-paktum megállapodásai alapján radikálisan megváltozott az 1949-es alkotmány, az új berendezkedés minden szempontból megfelelt a jogállamiság követelményeinek. Más kérdés az, hogy az alkotmánymódosítás a politikai elitek zártkörű megegyezése volt – mind a két esetben –, ezáltal nem válhatott egy olyan, az egész országot megérintő kegyelmi pillanattá (Kis János kifejezése), amely mintegy a rendszerváltozást szimbolizálta volna. Mindamellett ne feledjük azt sem el, hogy a rendszerváltó elitek is ideiglenes jelenségnek fogták fel a módosításokat, hiszen bárki elolvashatja ma is az alkotmány bevezető soraiban, hogy a módosítások csak egy új alkotmány elfogadásáig érvényesek. Talán ők is tudták vagy érezték azt, hogy 1989–1990-ben nem lehet, mert képtelenség egy csapásra olyan alkotmányt elfogadni, amely majd – mondjuk – tíz, húsz vagy harminc év múlva is minden újonnan felmerülő politikai konfliktus esetén kiállja az idők próbáját. Ha tehát jobban belegondolunk, a még ma is érvényben lévő alkotmányunk is előírja, hogy új alkotmányt kell készíteni – ám jelenlegi politikai és közállapotaink gyakorlatilag kizárják azt, hogy erre sor kerülhessen.
Nincs másról szó ugyanis, hogy a kezdeti aggály igaznak bizonyult, s természetes, hogy igaznak bizonyult: 1989-ben, a rendszerváltozás hajnalán Tölgyessy Péterék nem láthatták előre, hogy hogyan és milyen politikai légkörben, milyen kihívások közepette fog működni a demokráciánk például 2005-ben, s ennek a légkörnek milyen alkotmányos szabályozás fog a leginkább megfelelni. Az alkotmányozó elit kizárólag az akkori, 1989–1990-es kihívásokat érzékelhette, és azokra válaszolhatott. Meg is tették ezt. Elsődleges és meghatározó szempontjuk a parlamentáris rendszeren belül a mindenkori kormányzat és a kormányfő bebetonozása, hiperstabilitásának jogi alátámasztása volt. Ekkor ugyanis az volt az elsődleges célja az ellenzéknek, hogy a kommunista utódpárt ne térhessen vissza a hatalomba, ne legyen lehetősége a hatalom visszaszerzésére, az új kormányzó erők megbuktatására. Ennek érdekében a köztársasági elnök funkcióit gyengítették, a kétharmados törvények számát húszra csökkentették (ami a kormányozhatóságot erősítette akkor), a kormányfőt szinte leválthatatlanná tették a konstruktív bizalmatlansági indítvány bevezetésével, s nem kevésbé lényeges, hogy a parlament feloszlatását nemzetközi mércével mérve is szinte lehetetlenítették. Mindezek alapján egy hiperbiztos, igen stabil kormányzati hatalmi ágat hoztak létre, amely így a német kancellári rendszerhez hasonlítható. Ám talán még annál is stabilabb kormányt és parlamentet hoz létre, hiszen például a parlament feloszlatására még kevesebb lehetőség van, mint Németországban.
2005-ben azt kell megállapítanunk, hogy éppen ez a hiperbiztos, nagyon stabil és ezáltal különösen merev alkotmányos berendezkedés gátolja leginkább a politika konfliktuskezelő és -megoldó potenciálját, megújulóképességét.
A magyar alkotmány előírja, hogy négyévenként lehetnek parlamenti választások (áprilisban vagy májusban), s gyakorlatilag alig-alig kínál lehetőséget a parlament feloszlatására és előre hozott választásokra. (A köztársasági elnök két rendkívüli, szinte elképzelhetetlen esetben oszlathatja fel a parlamentet, illetve létezik az Országgyűlés önfeloszlatási joga, amely azonban szintén aligha működhet, hiszen a kormányzati többségnek kellene erre rábólintania.) Ez nyugati, de még közép- és kelet-európai összehasonlításban is szokatlan, s példátlan merevséget hoz létre. Miért fontos az, hogy létezzen és megvalósítható – ne pedig kivitelezhetetlen – legyen a parlament feloszlatása és az előre hozott választások joga? Azért, mert demokráciákban ez az egyik legfontosabb garancia arra, hogy a két választás között zsarnokká, diktatórikussá, avagy gyengévé és működésképtelenné váló kormányzattal szemben is fel lehessen lépni, azaz az ellenzéknek és a társadalomnak a négy év alatt is létezzenek demokratikus jogai és lehetőségei. Ez nagyon fontos demokratikus garancia, ez akadályozhatja meg – többek között –, hogy a demokrácia ne pusztán egy négyévenkénti választási aktussá silányuljon.
Ám ebből a jelenlegi politikai elitünk semmit nem értett meg. Büszkén hangoztatják – igazság szerint nemcsak a baloldalon, de időnként a jobboldalon is –, hogy a magyar demokrácia egyik nagy „vívmánya”, hogy szemben a környező országokkal, nálunk kezdettől mindig rendben, szabályosan négyévenként zajlanak le a választások. Nos, a dolog éppen ellenkezőleg van: a megkérdőjelezhetetlen négyévenkénti választások nem a stabilitás, hanem a rugalmatlanság, a megújulásra való képtelenség ékes bizonyítékai. Szeretném jelezni, hogy Csehországban, Szlovákiában, Szlovéniában, a balti államokban, Lengyelországban (ahonnan éppen most jött a hír, hogy a baloldali kormányzat engedett az ellenzék nyomásának, s beleegyezett az előre hozott választásokba) a rendszerváltozás utáni első tíz-tizenöt évben szinte több volt az előre hozott választások száma, mint az időben, rendben megtartottaké. A magyar demokráciát, gazdasági állapotokat sokkal jobbnak tarthatjuk, mint az említett országokéit? Vajon sikeresebbek lettünk-e a kínosan merev négyévenkénti választásainkkal, mint azok a régióbeli országok, amelyek ezt egészen másképp csinálták? Nem. Nem, mert egy ország innovatív erejéhez az is hozzátartozik, hogy el tud küldeni egy kormányzatot idő előtt, ha éppen ez a lépés szolgálhatja a megújulást, a válságból való kijutást. Fenntartom, hogy a parlament feloszlatásának politikai aktusa – amely Nyugat-Európában természetes gyakorlat igen régóta, most éppen Portugáliában döntöttek róla – szimbolikusan mutatja egy politikai rendszer változási-változtatási képességét.
A tavalyi kormányfő- és kormányváltás – amelyről több cikket is írtam – úgy zajlott le augusztusban–szeptemberben, ahogyan nem lett volna szabad lezajlania. A Medgyessy-kormány bukásának a fő oka annak tehetetlenségében, kritikán aluli teljesítményében rejlett; elfogadhatatlan, hogy még csak fel sem merült semmilyen részről a parlament feloszlatásának a gondolata. Csak visszautalnék az előző két példára: Portugáliában a köztársasági elnök a kormány gyenge teljesítménye (!) miatt ír ki előre hozott választást, míg Lengyelországban hasonló okok vezetnek idő előtti választásokhoz. Ma a változó színezetű kormányzatokkal szemben túlzottan nagy a tekintélytisztelet, s túlságosan kevés az ellenzék jó értelmű pimaszsága, a hatalommal szembeni bátorsága, tekintély- és nimbuszromboló mersze, hajlandósága.
Sokkal többet kellene a hatalmakat megfricskázni, fensőbbségüket megkérdőjelezni, sokkal többet kellene kormánypárti politikusok, miniszterek távozását kikényszeríteni, sokkal bátrabban kellene hinni az ellenzék mindenkori jogaiban és a hatalom korlátozottságában – mert ha ezeket az igazán demokratikus erényeket nem gyakorolja ez az ország, a társadalom éppúgy, mint a politikai szereplők, illetve nem kevéssé az értelmiség, akkor egy jottányival sem jutottunk túl a kádárizmuson.

Frusztrált politikai elit

De vegyük a második tényezőt, a politikai elit magatartását. Mi itt az igazi baj? Valójában az, hogy sem a baloldali, sem a jobboldali elit nem érzi úgy, nem hiszi el, hogy a tizenöt év alatt igazán jó munkát végzett volna, hogy elérték volna, elértük volna a céljainkat. Valójában minden politikai erő érzi, hogy nem sikerült a rendszerváltozás ethoszát megteremteni, azaz semmilyen lényeges célban, értékben, elképzelésben nem sikerült megállapodni, de még csak a megbeszélések, egyeztetések közelébe sem jutni. Hozzá kell gyorsan tennem, nem egyforma a felelősség. Az utódpártban jelen lévő posztkommunista elitnek, amely a régi rendszer itt maradt örököse, mindent és mindenkit megelőző politikai gesztusokat kellett volna tennie a magyar közvélemény felé, jelezve azt, hogy tudja és érti felelősségét az előző rendszer gonoszságaiban és embertelenségeiben. Lehetőséget kellett volna adnia arra, hogy az ellenzék – mármint a ma is utódpártellenes, antikommunista ellenzék, tehát nem az SZDSZ – szóba tudjon állni az utódpárti elittel, legyen közös kiindulópontjuk, alapjuk a megbeszéléseknek, az egyeztetéseknek. De ezt Horn Gyuláék, Kovács Lászlóék, Lendvai Ildikóék nem tették meg, s ezért elsődleges felelősség terheli őket abban, hogy a rendszerváltozás, a demokrácia értelméről még csak meg sem indultak a gondolatcserék.
Tény azonban az is, hogy ez a helyzet az ellenzéket is frusztrálja, kiábrándulttá teszi, hiszen minden erkölcsi és történelmi igazsága ellenére mégis szembe kell néznie azzal, hogy már másodszor, sőt – az ellenzék statisztálása mellett – Gyurcsány Ferenccel harmadszor (!) került vissza a hatalomba a posztkommunista baloldal, s nem látszik a garancia, hogy ez ne történhetne meg 2006-ban negyedszer is. Az utódpárttal és az SZDSZ-szel szembeni jogos indulatokon túl a jobboldali elitnek is újra alaposan át kell gondolnia, hogy megtett-e mindent igazsága érvényesülése érdekében, a demokratikus ethosz kialakulása érdekében.
Mert sajnos jelen pillanatban a politikai elitünk nem érzi, nem érezheti azt, hogy a demokrácia egy közös mű, a politikusok és az emberek, az ország közös műve – s ezáltal pedig a demokrácia mint közös mű nem is létezik, nincs. Van a jogintézményekben, de nincs a közhangulatban, a közérzetben, a közös gondolkodásban, azaz a közgondolkodásban. Helyette – mint szerencsétlen pótlék – itt maradt velünk a Kádár-korszakból örökölt politika- és hatalomgyűlölet, a hatalomtól való távolságtartás, illetve a politikai ellenfelek marakodása azért, mert csak félelem van és bizalmatlanság egymás motivációival, cselekvéseivel, sőt szándékaival kapcsolatban. Tizenöt év alatt azt nem sikerült közös tapasztalattá tenniük, hogy a diktatúrával szemben a demokrácia léte már önmagában eredmény, amelyet a politikai erők csak közösen hozhatnak-hozhattak létre – képtelenség kisajátítani a demokráciát, mert akkor az már megszűnt demokrácia lenni.

Az értelmiség árulása

Menjünk azonban tovább, s nézzük meg az értelmiség, ezen belül döntően a közéleti értelmiség szerepét. Nem leszek udvarias, és azt mondom, hogy a 15 éve itt működő közéleti értelmiség döntő része egyszerűen elárulta a demokráciát. A hazai értelmiségnek történelmi öröksége, hagyománya, hogy felelősséget vállal egy tisztességes, az igazság kimondására törekvő, erkölcsös közvélemény és közélet kialakításáért. Az a felelőssége, hogy nem szívódik fel a pártérdekekben, nem korrumpálódik és rohad meg egzisztenciális érdekei miatt, hanem a közéleti események valódi lelkiismerete marad. Az a felelőssége, hogy meghatározott közéleti és politikai események kapcsán hallatja a hangját, ügyet csinál abból, amiből ügyet kell csinálnia, és nem csinál ügyet abból, amiből nem szabad ügyet csinálnia. Nemcsak a jobboldali, de a baloldali értelmiség is a nyilvánosság előtt tűrhetetlennek tartja, hogy egy volt titkosszolgálati tiszt legyen Magyarország miniszterelnöke; nemcsak jobboldali, de baloldali értelmiségiek sem fogadják el, hogy ne tisztázódjon a brókerbotrány és abban például Gyurcsány Ferenc és más szocialista politikusok esetleges szerepe; senki nem csinál ügyet a Bácsfi Diana-féle semmiből, és nem szervez erre antifasiszta népfrontot, mert az nevetséges; s persze jobboldali értelmiségiek is megszólalnak, ha jobboldali politikusok környékén bukkannak fel korrupciógyanús ügyek.
Vagyis az értelmiség akkor értelmiség, ha segít az embereknek, a közvéleménynek, hogy a közéletben az igazságot láthassák, hogy a fontos ügyeket fel- és megismerjék, hogy a múltunkat és a közelmúltunkat, jelesül éppen a Kádár-rendszert utólag megismerhessék, hogy a demokrácia mibenlétét megtanulhassák stb. Az értelmiség azonban felszámolódott, eltűnt vagy éppen gátlástalan politikai haszonlesővé alacsonyodott, nem szólal meg, ha kellene, s ha megszólal, akkor meg jobb lenne, ha meg sem szólalt volna. Nem segíti a politikai vélemények ellensúlyozását, nem következetesen kritizálja a hatalmat, iszonyatosan gyáva, nem segít az embereknek a civil, demokratikus kurázsi kialakításában, olyan, mintha állandóan és folyamatosan rettegne – s attól tartok, hogy valóban folyamatosan fél és retteg. Kár érte, nagy kár érte, mert a közös tudat, a valóságos közvélemény kialakításában nélkülözhetetlen lenne a szerepe. Ám ezt, úgy tűnik, meg sem próbálja megérteni. Van a mindenkori hatalom, s a másik oldalon van a megosztott, felszabdalt és megfélemlített társadalom – „lakossággal” és „értelmiséggel” egyetemben.
Mi a következménye a politikai elit és a közéleti értelmiség fent jellemzett magatartásának? Az, hogy a magyar emberek döntő, sőt elsöprő többsége igazi kádári „lakosság” marad, minden állampolgári attitűd nélkül, kiszolgáltatva a hangzatos, szépen szóló vagy éppenséggel erőszakos, manipulatív politikusi szövegeknek. Vajon mit lát, mit érez, mit tapasztal ma az úgynevezett állampolgár a demokráciából, vajon hol tud belekapaszkodni ebbe a rendszerbe, hol és miben tud azonosulni vele? Tartok tőle, hogy sehol, tartok tőle, hogy érdemileg nem lát különbséget a diktatúra és a demokrácia között, de nem azért, mert végtelenül ostoba, hanem azért, mert senkitől nem kapott igazán segítséget ahhoz, hogy ezt megértse és átélje. A nyugati demokráciák állampolgárai körében már létezik demokratikus öntudat – volt alkalmam ezt többször megtapasztalni kutatómunkám során Berlinben, Münchenben, Bécsben és más helyeken. Létezhetne ez nálunk is – de 15 évvel a rendszerváltozás után az emberek sajnos nem igazán tesznek különbséget a Kádár-korszak és a mai demokrácia között, s ha tesznek, sokszor jön ki győztesen ebből az előző rendszer.

Erkölcsösebb, tiszte

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.