Magukra hagyott önkormányzatok

Több pénzt az embereknek, több pénzt az önkormányzatoknak! – e jelszóval kampányoltak a szocialisták a 2002-es helyhatósági választásokon, miután a négy évvel ezelőtt megalakult MSZP–SZDSZ-es koalíció átfogó reformot, új finanszírozási rendszert, új forrásokat, sőt anyagi függetlenséget ígért. A Medgyessy–Gyurcsány-kormány hivatalos nyilatkozatai rendre sikerágazatként emlegették az önkormányzati rendszert, miközben a városok jelentős része ma jövőfelélő privatizációból, a kistelepülések harmada hitelből tudja csak biztosítani a működést, a szükséges fejlesztést.

2006. 02. 22. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Biztosítottnak látom az önkormányzatok finanszírozását, az államháztartás alrendszerei közül – az európai uniós forrásokkal együtt – a települések támogatásai nőnek a legdinamikusabban – fogalmazott tavaly október elsején Lamperth Mónika belügyminiszter az önkormányzati rendszer tizenötödik évfordulóján az Országház előtt. Az ünnepségen, amelyre Magyarország csaknem 3200 települési önkormányzatának vezetőit hívták meg, a rendőrség elkobozta a Több pénzt az embereknek, több pénzt az önkormányzatoknak! transzparenst, amellyel a valóságot elfedő sikerpropaganda ellen tiltakozó helyi képviselők figyelmeztették 2002-es ígéreteikre a kormányt. Az incidens „méltó” szimbóluma lehet a MSZP–SZDSZ-koalíció második négyéves országlásának.
Nézzük a tényeket! Medgyessy Péter kormányának hangzatos, Cselekedni, most és mindenkiért című programja a 2002 és 2006 közötti időszakra három részből álló önkormányzati reformot: a települések autonómiájának megerősítését, a kistérségi közigazgatás létrehozását, a ciklus végére a regionális önkormányzatok rendszerének kialakítását ígérte. Ebből mindössze a kistérségek több célú társulását hozták létre, 166 kistérségben 157 ilyen társulás alakult, oktatási, szociális és egészségügyi intézmények fenntartására. A Belügyminisztérium álláspontja szerint a nehéz helyzetben lévő településeken egyre kevesebb gyermek születik, így a közös intézményfenntartás megoldást jelent. Csakhogy az önkéntesség kényszerré vált, ugyanis a társulásokból kimaradó önkormányzatok nem kapnak plusztámogatást. A települések egyharmada a csőd szélén táncol, felgyorsult az iskolák, óvodák, bölcsődék bezárási folyamata. A Pénzügyminisztérium adatai alapján 2005-ben a 3167 helyi önkormányzat közül 1150 település jutott önhibáján kívül hátrányos helyzetbe. A forrásokból közöttük alig húszmilliárd forintot osztottak szét. A jogszabályok szerint ugyan az önkormányzat nem mehet csődbe, mert az állam garanciát ad a működésre, egyre több falu, kistelepülés kényszerül működésihitel-felvételre. Pedig a Medgyessy-program az önkormányzati finanszírozás rendszerének átalakítását, kiszámíthatóságot, a feladatok és hatáskörök rendezését, a személyi jövedelemadó helyben maradó részének növelését, a pénzügyi és törvényességi ellenőrzés hatékony megoldását is ígérte. A 2004-ben színre lépő Gyurcsány-kormány Lendületben az ország! című programja csak szőr mentén foglalkozik az önkormányzatokkal, kimondva: tarthatatlan, amit ugyancsak balliberális elődje ígért a reformokról.
A gyurcsányi elképzelések szerinti kisebb és hatékonyabb államhoz a privatizáción át vezet az út, ezért a vagyoneladás folytatását és befejezését ígérték. A kiárusítás valóban folytatódott, és félő, hogy a választásokig felerősödik. Budapest és hazánk nagyvárosaiban az önkormányzatok ugyancsak jövőjük felélésére kényszerülnek. A fővárosi hitelállomány az idén jelentősen meghaladja majd a százmilliárd forintot, a kerületek és a nagyvárosok a még meglévő ingatlanvagyon értékesítéséből képesek fedezni a fejlesztéseket.
A jelenlegi kabinet nem fukarkodott az infrastruktúra fejlesztésének ígéretével, és az Épülő Magyarország című fejezet alatt a városi tömegközlekedés, az útfelújítások támogatását vetette papírra. A kormányzat a választások előtti időszakban ezért támogatja a budapesti aszfaltozásokat, a metróépítést, a kátyúzást, a csepeli szennyvíztisztító-beruházást, csakhogy a valóság egy kicsit más. A négyes metró törvénybe foglalt idei 30 milliárdos állami támogatása helyett a központi büdzsé csupán 15,8 milliárd forintot tartalmaz, eddig egy centiméter alagút nem épült meg belőle, s a korábban, sajtótájékoztatókon beharangozott több száz milliárd forintos fejlesztési összeg sem jelenik meg szám szerint a hivatalos és nyilvános dokumentumokban.
Azt, hogy a szocialista és a szabad demokrata ígéretekből szinte semmi nem valósult meg, jelzi, hogy az önkormányzati érdekképviseletek évről évre tiltakoznak az állami költségvetések összeállításakor, s az Állami Számvevőszék (ÁSZ) is ugyanilyen rendszerességgel hívja föl a figyelmet a változatlanságra. Az évenkénti ÁSZ-jelentések alapján az állam az elmúlt években 300 milliárd forinttal rövidítette meg az önkormányzatokat. A Medgyessy-féle száznapos program keretében megemelt közalkalmazotti bérek fedezetét 2002-ben száz százalékban finanszírozta az állam, ma már a költségek felét sem állják.
A hét nagy országos önkormányzati érdekképviselet – a Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége, a Megyei Jogú Városok Szövetsége, a Magyar Önkormányzatok Szövetsége, a Kisvárosi Önkormányzatok Szövetsége, a Községek, Kistelepülések és Kistérségek Országos Önkormányzati Szövetsége, a Megyei Önkormányzatok Országos Szövetsége és a Magyar Faluszövetség – a 2006-os központi költségvetésről szóló állásfoglalásában kijelentette: az önkormányzatok forráslehetőségei az idén több mint öt százalékkal csökkennek, s a kormányzat az államháztartási hiányra hivatkozva az idén is zárolja az önkormányzatok pénzének egy részét. Az ágazati forráskivonás megközelíti a 70 milliárd forintot. Az érdekképviseletek a korábbi években is kifogásolták, hogy az önkormányzati költségvetések elkészítésekor az egyeztetések formálisak, a kormányzat nem folytat párbeszédet az érintettekkel. Ezt jól jellemzi az idei költségvetési vita is, amelyről Kovács Zoltán, az Országgyűlés önkormányzati bizottságának fideszes elnöke azt mondta, hogy követhetetlen volt a kormánypártok milliárdokkal dobálózó javaslatsorozata. – A 2006-os közalkalmazotti béremelések költségeinek felét mintegy 22 milliárd forinttal finanszírozza az állam, csakhogy a szeptemberi emelések áthúzódó hatásai miatt ez az összeg a következő évben további 35-36 milliárdos kiadást ró az önkormányzatokra, miközben a köztisztviselők illetményemelését a településeknek kell kigazdálkodniuk – hangsúlyozta a fideszes politikus. – A kormány az úgynevezett kátyúpénzeknél a tízmilliárdos igénnyel szemben ötmilliárd forintot akart adni, s ehhez képest hagytak jóvá végül nyolcmilliárdot. Nem jut több pénz az okmányirodák fenntartására, az új közigazgatási eljárási törvény végrehajtására, az uniós normák szerinti e-közigazgatás bevezetésére, és az sem segít, hogy ebben a helyzetben nőtt a fejlesztésre fordítható keret – fűzte hozzá.
Jauernik István (MSZP), az önkormányzati bizottság alelnöke viszont azt emelte ki, hogy az önkormányzati ágazat anyagi támogatásánál jelentős változásokat értek el a koalíciós pártok. – Az államháztartási hiány miatti zárolás a tervezett 29,3 milliárd forintról 7 milliárdra csökkent, a központi büdzsé összességében 217 milliárd forintos fejlesztési kerete mellett jövőre további 320 milliárdos európai uniós támogatásra számíthatnak az önkormányzatok – sorolta a szocialista politikus, hangsúlyozva a terhek csökkenését az áfacsökkenés, az egészségügyi hozzájárulás megszűnése, illetve a családtámogatások átszervezése miatt. Jauernik nem tart attól, hogy a négyszázezer közalkalmazott, illetve a negyvenezer köztisztviselő béremelése komoly gondokat okozna, és 2006-ot az önkormányzatok szemszögéből nyugodt, kiegyensúlyozott évnek nevezte.
A fentiek fényében vált igazán érthetővé az a gondolat, amelyet Gyurcsány Ferenc miniszterelnök fogalmazott meg tavaly egy önkormányzati konferencián: „Több pénz nincs az önkormányzati rendszer finanszírozására, de a belső átrendezés járható út.” Lamperth Mónika belügyminiszter tevékenységének harmadik évében pedig arról panaszkodott, hogy az önkormányzati rendszer fejlődésének korlátait a kétharmados törvények jelentik.

Számvevőszéki jelentések. A helyi önkormányzatok költségvetési helyzetéről az ÁSZ 2005-ben azt állapította meg, hogy a pénzügyi szabályozó rendszerben nem történt átfogó módosítás. Ugyanezt kifogásolták 2004-ben, míg egy évvel korábban felhívták a figyelmet arra, hogy az áremelkedésekre a kormány – a korábbi évekhez hasonlóan – továbbra sem ad központi támogatást.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.