IKEA, Pannon: ne tegezd a vevőidet

2007. 01. 04. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagy világcég az IKEA. Világszerte 410 millió vevője van. Forgalomban lévő katalógusainak példányszáma meghaladja a Bibliáét. A gigavállalat 2005-ben 19,4 milliárd dollárt forgalmazott. Most pedig ugrásra készen áll arra, hogy meghódítsa Oroszországot és Kínát. Az IKEA házi lapja, a Read Me az óriásvállalat célját magyarázza. Mármint a profitszerzésen kívül, mert arra nem tér ki. A cél az, hogy a lehető legtöbb ember napi életét javítsa. Ennek elérésére az IKEA áruházaknak minél több terméket kell eladniuk a fogyasztóknak.
A házi lapban sok mindenről nem esik szó. Például arról, hogy a „svéd minőséget” megtestesítő árucikkeinek egyharmada Ázsiából származik. A brit Guardian című lap vasárnapi kiadása, az Observer 2001. november 25-i száma szerint az IKEA gyártási tevékenysége a fejlődésben lévő országokban 32-ről 48 százalékra nőtt 1997 és 2001 között. Aminél azonban nagyobb baj az, hogy német és svéd dokumentumfilmek tanúsága szerint a cég gyáraiban lealacsonyító körülmények között dolgozó gyermekek munkáját használja fel Pakisztánban, Indiában, Vietnamban és a Fülöp-szigeteken.
Magyarországon az IKEA csak elad. Mégpedig úgy, hogy – mint a multinacionális vállalatoknál megszoktuk – szinte mindent ráhagy itteni menedzsmentjére, ami a „magyar pszichét” illeti. Amely vezetés elhitette azt, hogy nálunk a korlátok nélküli tegezés a módi. Tegezni akár a nyolcvanéves nyugdíjast is. A svéd vezetésnek ez nyilván kézenfekvő, hiszen Svédországban 1967-ben hivatalosan is áttértek a svéd nyelvben az általános tegeződésre. Hogy ugyanakkor például a belgiumi IKEA-hálózatban mind francia, mind pedig holland nyelven a magázódást megtartották, azt mutatja, az itteni, becsapásra építő, degradáló balliberális vállalatvezetési ethosz egyáltalán nem globális érvényű.
Akár a norvég Telenor magyarországi leányvállalatánál, a Pannonnál, amely újabban átállt a tegeződésre. Miután Norvégiában is ez a szokás. Az, hogy Norvégia nem Magyarország, ebben az esetben sem izgat senkit. „Ha üzenetet szeretnél küldeni, nyomd meg a kettes gombot”, parancsol egy határozott női hang nagymama korú kuncsaftjára is. Az átállásnál a cég még elfelejtette lecserélni a régi, magázódó parancsok egy részét, úgyhogy most még vegyes a menü.
Nem baj, anyus. Monopolhelyzetben mindent megcsinálhattok.
Mint egykor a Kádár-rendszerben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.