Az ember ösztönösen az elesettség és a kiszolgáltatottság áldozatait, illetve a jólét és biztonság európai állapotait látja ütközni, amikor a pályaudvarokon éjszakázó népvándorló tömegeket és a köréjük sereglő szánakozókat látja a tv híradásaiban. A nyomor embereinek és a jólét embereinek eltérő állapota olyan szembeötlő, hogy az utóbbiak létbeli elsőbbsége, az előbbiek ezután vágyakozó létbeli nyomora az első ránézésre nyilvánvaló evidencia. Ám elismerve, hogy egyikünk sem akar a népvándorlók helyébe kerülni a nyílt ég alatti éjszakázásban, miután rozoga bárkákkal és életveszélyben átkeltek a tengeren és az országhatárok akadályain, meg kell állapítanunk az evidensnek tűnő észlelés félrevezető jellegét. A társadalmi valóság ugyanis nem egyenlő a szemmel észlelhető fizikai valósággal, melyben csak az egyes egyének és pillanatnyi életkörülményeik látszanak. Ezek csupán a társadalmak fizikai és biológiai valóságrészletei, melyekre a tulajdonképpeni társadalmak csak ráépülnek. A fizikai valóságra ráépülő társadalmi valóság ugyanis értelmi valóságot jelent, és ez szabad szemmel, „érzékileg” nem észlelhető. Ezt csak szimbólumokban, hitekben és rituális cselekvésekben lehet megjeleníteni, hogy átéljék a biológiailag is létező emberek. Például a Himnusz ünnepélyes felcsendülése az, amibe beleremeg az ember, ha egy nagy tömegben állva meghallja – legalábbis ha neveltetése és nemzeti identitását kialakító élményei előtte ezt a reakciót megalapozták –, és a „haza” csak ezzel válik észlelhetővé és átélhetővé az egyes ember számára. Az embert a társadalmi közösségeibe beillesztő szokásai, kölcsönös érzelmei, hitei és szimbólumhasználatai teszik emberré, miközben érzékileg-láthatóan csak a biológiai megjelenése és fizikai körülményei észlelhetők.
Az emberek csak a bennük rejlő közösségiséggel együtt adják a társadalmi valóságukat, csak azzal együtt reálisak. Így, ha az emberek nagyobb tömegéből már kihunyás előtt áll mindenkori közösségeik újratermelési akarata, az azzal való azonosulásuk és a mindezt biztosító szimbólumaik, szokásaik és rituáléik elterjedtsége, akkor esetleges egészséges megjelenésük, magabiztos életkedvük ellenére ez csak mint csalóka látszat ítélhető meg. Hasonlattal élve ez olyan, mint az egészségesnek tűnő, de férges alma külseje, amikor a pusztulás valósága még rejtve van a szem elől. Ezzel szemben ha a közösségiség újratermelésének szokásai neveléssel belérögzültek az egyes emberbe, a lányok anyák akarnak lenni, a férfiak közösségi, vallási azonosulása rutinjellegű mindennapi cselekedetekben valósul meg, akkor az esetleges nyomorúságos egyéni megjelenésük, szánandó életkörülményeik mellett is mint a jövő legyőzhetetlen közössége tagjainak foghatók fel a helyes megítélés szerint.















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!