Gyerekek, akikről lemondtunk

Nem csak a problémás fiatalok hagyják el 18 éves koruk előtt az iskolát.

2016. 06. 12. 5:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Döbbenetes adatokról számoltunk be lapunkban a múlt héten. Bár a Belügyminisztérium igyekezett kisebbíteni a problémát, amikor minimálisnak nevezte a fiatalkorú közmunkások számát, a Magyar Nemzet által kikért statisztikai adatokból feketén-fehéren kiderül, hogy 2013 és 2015 között ijesztő mértékben megnőtt az érintett csoportban a kamaszok aránya. Míg 2013-ban még csak 101 fiatalkorú, egy évvel később már közel hatszor ennyi gyerek dolgozott közfoglalkoztatottként, 2015-re pedig a tizenegyszeresére, 1123-ra nőtt ez a szám.

Sajnos nem egyedi esetekről vagy a jogszabályok kijátszásáról van szó. Magyarországon ugyanis 2012 szeptemberétől a törvény lehetőséget ad arra, hogy 18 év alatti fiatalok ne az iskolában töltsék az időt, hanem helyette dolgozzanak. Ekkor lépett életbe a tankötelezettség korhatárának 18-ról 16 évre történő leszállítása, amelynek értelmében a 16. életévüket betöltött kamaszokat már semmi sem kötelezi a tanulásra. Ha úgy tartja kedvük, egész nap csövezhetnek a játszótéren, esetleg bandázhatnak az iskolakerülő csapatból frissen verbuvált galerivel. Aztán ahogy telik az idő, úgy válik egyre elviselhetetlenebb teherré az értéknélküliség és a jövőkép hiánya, amit tovább súlyosbít a megélhetés kényszere – hiszen a semmittevést is finanszírozni kell valamiből. Többnyire két lehetőség marad az addig céltalanul tengődő fiatalok előtt: az egyik a közmunka, a másik a bűnözés. Végzettség nélkül más út nem vezet a pénzszerzéshez.

A tankötelezettség korhatárának leszállítása mellett az egyik legfőbb kormányzati érv az volt, hogy nincs értelme benn tartani azokat a túlkoros kamaszokat az oktatási rendszerben, akik nem hajlandók együttműködni a tanárokkal. Azokat, akik 16 évesen harmadszorra járják a hatodik osztályt, és arra sem veszik a fáradságot, hogy könyvet, füzetet vigyenek az iskolába. Az intőn, elégtelenen csak nevetnek, vagy rosszabb esetben lekevernek egy pofont a pedagógusnak. Az olyan gyereknek, aki terrorizálja a többi diákot, és akitől retteg a tanári kar, nincs helye az iskolában – így szólt az indoklás, amely első ránézésre sokak szemében meggyőzőnek tűnt, főleg azokéban, akiknek saját gyermekük is problémás osztálytársakkal küzd.

Szülőként vonzó lehet a könnyebbik utat választani, és olyan iskolát keresni, ahol nincsenek deviáns gyerekek. Csakhogy az állam nem gondolkodhat úgy, mint az egyszeri szülő. Ő ugyanis minden polgáráért felelős. Nem hajíthatja ki az ablakon azt, aki nem tartja be a szabályokat. Hiszen gondoljunk csak bele: attól, hogy ezeket a fiatalokat kirakják az iskolából, továbbra is a társadalom tagjai maradnak. Végzettség és az alapvető normák ismerete nélkül kerülnek ki a világba, ahol aztán talpon kellene maradniuk. A munkaerőpiacon esélyük sincs elhelyezkedni, így nem marad nekik más, mint a segély, néha pár heti közmunka és a teljes kilátástalanság. Innen a legkönnyebb a bűn útjára lépni.

Az ijesztő közfoglalkoztatási adatok ráadásul azt mutatják, hogy a tankötelezettség korhatárának leszállítása nemcsak a legproblémásabb gyerekeknek jelent idő előtti kilépőt az iskolarendszerből. A pénzkeresés reménye olyan fiatalokat is rávesz a tanulás félbehagyására, akik a közfoglalkoztatás lehetősége nélkül talán befejeznék az iskolát. A leghátrányosabb helyzetű térségek „világvégi” falvaiban bizony nem titok: sok mélyszegénységben élő család csak arra vár, hogy végre kivehesse az iskolából a 16. életévét betöltött kamaszt, és ő is mehessen közmunkára. Hiszen Magyarországon ma több százezer ember számára ez jelenti az egyetlen lehetőséget a megélhetésre.

A tankötelezettség korhatárának leszállítása csak elfedi bajt: valójában tovább mélyíti a szakadékot, évtizedekre megpecsételve ezzel a mélyszegénységben élő gyerekek sorsát. Ezt igazolják a korai iskolaelhagyást mérő mutatók is. Bár az európai uniós célkitűzés szerint 2020-ig minden tagállamban tíz százalékra vagy az alá kellene csökkenteni az iskolarendszerből végzettség nélkül kikerülők számát, hazánkban – az uniós folyamatokkal ellentétesen – egyre romlik a helyzet. Míg az ezredforduló és 2010 között – még a tankötelezettség leszállítása előtt – 13,9 százalékról 10,5 százalékra sikerült mérsékelni a leszakadó fiatalok arányát, 2011-ben újra 11,2 százalékra emelkedett ez az érték, 2015-ben pedig már 11,6 százalék volt azoknak a 18–24 év közötti fiataloknak az aránya, akiknek csupán alapfokú végzettségük volt, és semmilyen képzésben nem vettek részt.

Nem dughatjuk tovább a homokba a fejünket. Minden egyes gyermekért, akiről lemond az állam, keményen meg kell fizetnünk. Mert ők csak az iskolát hagyják el, a hazájukat nem. Az életük végéig járó segélyt mi finanszírozzuk majd. A könnyebb út helyett a nehezebbet kell választanunk: ahelyett hogy kitessékeljük őket az iskolákból, meg kell próbálni tanítani őket. A gyerek még formálható. A jövőjét vesztett felnőtt már nem.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.