Döbbenetes adatokról számoltunk be lapunkban a múlt héten. Bár a Belügyminisztérium igyekezett kisebbíteni a problémát, amikor minimálisnak nevezte a fiatalkorú közmunkások számát, a Magyar Nemzet által kikért statisztikai adatokból feketén-fehéren kiderül, hogy 2013 és 2015 között ijesztő mértékben megnőtt az érintett csoportban a kamaszok aránya. Míg 2013-ban még csak 101 fiatalkorú, egy évvel később már közel hatszor ennyi gyerek dolgozott közfoglalkoztatottként, 2015-re pedig a tizenegyszeresére, 1123-ra nőtt ez a szám.
Sajnos nem egyedi esetekről vagy a jogszabályok kijátszásáról van szó. Magyarországon ugyanis 2012 szeptemberétől a törvény lehetőséget ad arra, hogy 18 év alatti fiatalok ne az iskolában töltsék az időt, hanem helyette dolgozzanak. Ekkor lépett életbe a tankötelezettség korhatárának 18-ról 16 évre történő leszállítása, amelynek értelmében a 16. életévüket betöltött kamaszokat már semmi sem kötelezi a tanulásra. Ha úgy tartja kedvük, egész nap csövezhetnek a játszótéren, esetleg bandázhatnak az iskolakerülő csapatból frissen verbuvált galerivel. Aztán ahogy telik az idő, úgy válik egyre elviselhetetlenebb teherré az értéknélküliség és a jövőkép hiánya, amit tovább súlyosbít a megélhetés kényszere – hiszen a semmittevést is finanszírozni kell valamiből. Többnyire két lehetőség marad az addig céltalanul tengődő fiatalok előtt: az egyik a közmunka, a másik a bűnözés. Végzettség nélkül más út nem vezet a pénzszerzéshez.
A tankötelezettség korhatárának leszállítása mellett az egyik legfőbb kormányzati érv az volt, hogy nincs értelme benn tartani azokat a túlkoros kamaszokat az oktatási rendszerben, akik nem hajlandók együttműködni a tanárokkal. Azokat, akik 16 évesen harmadszorra járják a hatodik osztályt, és arra sem veszik a fáradságot, hogy könyvet, füzetet vigyenek az iskolába. Az intőn, elégtelenen csak nevetnek, vagy rosszabb esetben lekevernek egy pofont a pedagógusnak. Az olyan gyereknek, aki terrorizálja a többi diákot, és akitől retteg a tanári kar, nincs helye az iskolában – így szólt az indoklás, amely első ránézésre sokak szemében meggyőzőnek tűnt, főleg azokéban, akiknek saját gyermekük is problémás osztálytársakkal küzd.