Ki segít a segítőkön?

A segélyhívók munkatársainak már nem egyszerűen problémás embereken kell segíteniük.

Lakner Dávid
2017. 06. 09. 14:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ne tudd meg, hányszor kellett prostituáltat keresnem házas férfiaknak, majd a közelben még útlezárást is találnom, hogy legyen mire fogniuk – borzongott többször is tudakozós tapasztalatain egy kedves barátom. Érzékeny lányról van szó, természetes, hogy megviselte életének az az időszaka, amikor nem épp csúcsfizetésért kellett napról napra ismeretlenek gondját-baját hallgatnia telefonon, legjobb tudása szerint igyekezve megfelelni a szokatlan kéréseknek, kérdéseknek.

Bár azt a nyomást is nehéz elképzelni, amivel az ő munkája járt, akadnak, akiknek nála is stresszesebb helyzetekkel kell szembesülniük. A segélyhívók munkatársainak már nem egyszerűen problémás embereken kell segíteniük: életek múlhatnak azon, milyen hatékonysággal, lelkierővel tudnak kezelni egy-egy hívást. Eközben viszont, mint az az utóbbi hetek híradásaiból is kiderült, hasonló munkakörülmények jutnak nekik, mint mondjuk a tudakozós kollégáknak.

Nem igazán kavarta fel az állóvizet a Nyugat.hu portál május végi beszámolója, pedig valójában túlmutat önmagán, s az ország egészének állapotára világít rá. Munka közben kísérelt meg öngyilkosságot a szombathelyi 112-es segélyhívó központ operátora, s csak a kollégái lélekjelenlétén múlott, hogy sikerült megmenteni – így az alaphír, hogy aztán egy sor súlyos rendszerhibára derüljön fény, amelyek idáig vezettek. A munkához elvileg alkalmassági vizsgán kell átmenni, de a gyakorlatban már egy érettségi is elegendő. A teljes országból Szombathelyre és Miskolcra érkeznek be a segélyhívások, miközben az előbbi helyen műszakonként csak néhány tucatnyian tudják fogadni őket. Mindezt havi bruttó 146 ezerért, míg az idegen nyelvű hívásfogadást plusz havi bruttó 5800 forinttal honorálják. A Nyugat.hu szerint a dolgozók korábban pszichológus segítségét is igénybe vehették munkahelyükön, de az decemberben szülési szabadságra ment, és a hírek szerint azóta nem töltötték be pozícióját.

Ezek után történt, hogy egy néhány hónapja a segélyhívónál dolgozó lány annyira kikészült, hogy majdnem kiugrott a harmadik emeletről munka közben. A súlyos eset mellett megdöbbentő az empátiahiány is, amit a névtelen megszólalók részéről tapasztalhatunk a cikkben. „Úgymond egy kis szürke egérke volt, nem igazán típusa egy hívásfogadónak” – jellemzően ebben a stílusban történik a brutális munka súlya alatt megroppant kolléganő bemutatása. A „tudni kellett volna, hogy ő problémás” és a „lassan dolgozott” kitételek szintén jelzésértékűek. Úgy tűnik, mintha a fő probléma mindössze annyi lenne, hogy hagyták őt dolgozni, és nem hajtották el már az elején jó messzire. E hozzáállás egy segélyhívó dolgozóitól merőben szokatlannak mondható.

Persze hiba lenne a többi kiszolgáltatott kollégára ráhúzni a vizes lepedőt. Semmi rendkívüli nincs abban, hogy a lehetetlen körülmények között dolgozó munkavállalók legalább két hívás fogadása közt nyugodtabb légkörre vágynak. Mégis felvetődik a kérdés: milyen segítségre számíthat például az érintett kolléganő, aki minimális megélhetésért küzdve próbál másokon segíteni, hogy végül a helyzet őt temesse maga alá? És milyenre a többiek, akiknek szintén pszichológus támogatása nélkül, havi nettó 120 ezer forintért kell életeket menteniük? A többi „szürke egérkéről” nem is beszélve, akik talán épp azért nem hívják a segélyvonalat, mert nem akarnak másoknak problémát okozni. Attól tartanak ugyanis, méghozzá joggal: valós segítségnyújtás helyett rezignáltan csak annyit javasolnak majd, ezt és ezt keressék meg a problémáikkal. Hiszen senki nem oldhatja meg negyedóra alatt a másik életét.

Az újságírók ilyenkor szokták önnyugtatásképp a cikk végére beszúrni: ha gond adódik, tárcsázza az ingyen hívható segélyszámot. A javaslat ott van a Nyugat.hu cikkének a végén is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.