Mind a mai napig éles viták zajlanak a francia forradalom értelmezése körül. Bár Magyarországon hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy a franciák mindig büszkeséggel gondoltak rá, ez sokáig nem volt így. Már abban is nagy viták zajlottak, hogy az eseménysor egységet alkot-e, ahogy azt Georges Clemenceau mondta a nemzetgyűlésben tartott 1891-es beszédében, vagy szét kell tördelni alkotmányos monarchista, girondista és jakobinus szakaszokra.
Amit a forradalom külhoni rajongói – nálunk például Petőfi Sándor – a francia forradalom legszebb örökségének véltek, vagyis a respublika, a köztársaság intézménye a XIX. században egyáltalán nem volt népszerű az ország lakosságának legnagyobb részét kitevő parasztság körében. Mert bár igaz, hogy felszámolta a rendi jogokat (a nemesség és a papság maga mondott le a földesúri jogokról 1789. augusztus 4. nevezetes éjszakáján), a hagyományos közösségek normarendszerének és értékeinek lábbal tiprása a trónjáról letaszított Istent felváltó nemzet nevében kiélezte a szülőföldjéhez, szűkebb tartományához és régiójához, valamint katolikus vallásához hű parasztság és Párizs viszonyát. A tapintatlan hagyományellenesség, amely a forradalmat még viszonylag mérsékelt korszakában is jellemezte, Vendée, Bretagne, Anjou és sok más tartomány parasztsága körében négy-öt nemzedékre gyűlöltté tette azt – a köztársasággal egyetemben.
Nem kevésbé volt sikertelen a polgári köztársaság megalapozása a városi szegények körében, akik az ellenkező oldalról támadták a forradalmat, mondván, az csupán a polgárságot állította a nemesség helyére, és ezzel a lendülete ki is fulladt. Az 1791-es Le Chapelier-törvény megtiltotta a munkavállalók szervezkedését. A „negyedik rend” megjelent a közéleti porondon – egyelőre mint a polgárság segédcsapata az alkotmányosságért vívott küzdelemben –, ám nem kellett sok idő, és kiderült, hogy a munkásság életkörülményei ahelyett, hogy javultak volna, romlottak, ezért ez a társadalmi réteg külön jogokat követelt.
Az úgynevezett harmadik köztársaság, amely a második császárság romjain alakult meg, az 1870-es évektől kezdve lojalitáshiánnyal küszködött. A jobboldal Vendée fehér kokárdás, hosszú hajú, katolikus parasztjában, a baloldal a Bastille-ostromló kézművesben vagy a központi árszabályozást követelő, a párizsi községházát uraló sans-culotte-ban találta meg az eszméinek legmegfelelőbb figurát. A fehér és a vörös zászló kibékítése csak a második világháború után történt meg.