A francia forradalom és a nemzetalapítás

Az a meggyőződés is a történtek terméke, hogy az egész világot boldoggá kell tenni.

Paár Ádám
2017. 07. 14. 9:29
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mind a mai napig éles viták zajlanak a francia forradalom értelmezése körül. Bár Magyarországon hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy a franciák mindig büszkeséggel gondoltak rá, ez sokáig nem volt így. Már abban is nagy viták zajlottak, hogy az eseménysor egységet alkot-e, ahogy azt Georges Clemenceau mondta a nemzetgyűlésben tartott 1891-es beszédében, vagy szét kell tördelni alkotmányos monarchista, girondista és jakobinus szakaszokra.

Amit a forradalom külhoni rajongói – nálunk például Petőfi Sándor – a francia forradalom legszebb örökségének véltek, vagyis a respublika, a köztársaság intézménye a XIX. században egyáltalán nem volt népszerű az ország lakosságának legnagyobb részét kitevő parasztság körében. Mert bár igaz, hogy felszámolta a rendi jogokat (a nemesség és a papság maga mondott le a földesúri jogokról 1789. augusztus 4. nevezetes éjszakáján), a hagyományos közösségek normarendszerének és értékeinek lábbal tiprása a trónjáról letaszított Istent felváltó nemzet nevében kiélezte a szülőföldjéhez, szűkebb tartományához és régiójához, valamint katolikus vallásához hű parasztság és Párizs viszonyát. A tapintatlan hagyományellenesség, amely a forradalmat még viszonylag mérsékelt korszakában is jellemezte, Vendée, Bretagne, Anjou és sok más tartomány parasztsága körében négy-öt nemzedékre gyűlöltté tette azt – a köztársasággal egyetemben.

Nem kevésbé volt sikertelen a polgári köztársaság megalapozása a városi szegények körében, akik az ellenkező oldalról támadták a forradalmat, mondván, az csupán a polgárságot állította a nemesség helyére, és ezzel a lendülete ki is fulladt. Az 1791-es Le Chapelier-törvény megtiltotta a munkavállalók szervezkedését. A „negyedik rend” megjelent a közéleti porondon – egyelőre mint a polgárság segédcsapata az alkotmányosságért vívott küzdelemben –, ám nem kellett sok idő, és kiderült, hogy a munkásság életkörülményei ahelyett, hogy javultak volna, romlottak, ezért ez a társadalmi réteg külön jogokat követelt.

Az úgynevezett harmadik köztársaság, amely a második császárság romjain alakult meg, az 1870-es évektől kezdve lojalitáshiánnyal küszködött. A jobboldal Vendée fehér kokárdás, hosszú hajú, katolikus parasztjában, a baloldal a Bastille-ostromló kézművesben vagy a központi árszabályozást követelő, a párizsi községházát uraló sans-culotte-ban találta meg az eszméinek legmegfelelőbb figurát. A fehér és a vörös zászló kibékítése csak a második világháború után történt meg.

A történészek körében konszenzus van abban, hogy a forradalom a modern nacionalizmus születésének pillanata volt. Természetesen azelőtt is voltak rendi, vallási, felekezeti identitásokon túlnyúló közösségi érzések – mint a szülőföld és a nyelv közössége –, ám a francia forradalommal jött el az a pillanat, amikor az állampolgári jogokban és kötelességekben egyenlő nemzet megszületett. A nagy igyekezet azonban, hogy a nemzetet megerősítsék, és a nemzeti ideológiát megtisztítsák minden korlátozó, reakciós elemtől, szükségszerűen együtt járt a politikai erőszakkal. Hiszen a francia királyok évszázadok alatt apránként szedegették össze – öröklés, háború és házasság útján – a Francia Királyságot, a XVI. században centralizálták az országot, bevezették hivatalos nyelvként a franciát, ám nem gondoltak arra, hogy a közös állampolgári jogok láthatatlan kötelékével is egymáshoz fűzzék alattvalóikat. A forradalom tette meg az első lépést, és mint minden nemzetállam-alapítás, ez sem nélkülözhette az erőszakot.

Bertrand Barère francia girondista, majd jakobinus politikus 1793. január 27-én kijelentette: „A babona breton nyelven beszél, az emigráció és a köztársaság-ellenesség németül, az ellenforradalom olaszul, a fanatizmus baszkul.” Ezzel elintézte az akkor huszonötmillió lakosú Franciaország négymillió lakosát, akik nem beszéltek az állam nyelvén, és így gyanússá váltak az egységes, oszthatatlan nemzet ideájának önjelölt közvádlói szemében.

A forradalmárok szoros egységet feltételeztek a politikai attitűdök és a nemzetiségi nyelvhasználat között. Tragikus módon az a doktriner gondolat, hogy a nemzetállamban mindenkinek egy nyelven kell beszélnie és együtt is kell éreznie, nem maradt meg a francia állam határain belül, hanem olyan térségekbe is eljutott, ahol – mint Közép- és Kelet-Európában – a nyelvi közösségek határai nem estek egybe az államhatárokkal. Sokakhoz hasonlóan Kossuth Lajos is sajátos vakságban szenvedett, mert nem figyelt fel a térség jellegzetességeire, vagyis arra a tényre, hogy a nyelvi-kulturális és a közigazgatási határok nem esnek egybe, és mindenáron a francia típusú, jakobinus nemzetfelfogást erőltette (miként azóta is azok a román politikusok, akik az erdélyi-partiumi, illetve a moldvai csángó magyarokkal szemben teszik ezt).

A francia „alapító atyákhoz” hasonlóan Kossuth is elegendőnek vélte az államalkotó népesség nyelvének államnyelvi rangra emelését, valamint a következetes liberális, jogkiterjesztő politika alkotmányos úton való keresztülvitelét, szembeállítva a konzervatív, Bécshez lojális politika látszólagos sikertelenségével (valójában közömbösségével) a nemzetiségi kérdésben. Mint kifejtette: „szeretném látni azt a magyar földesurat, ki e konzervatív politikával tót, német vagy oláh jobbágyait ötven év alatt oly magyarokká bírná tenni, minő franciákká tette a francia alkotmány egy perc alatt Lotharingia, Elzász és Bretagne lakosait.” A tanulópénzt Kossuth az erdélyi és délvidéki polgárháborúval fizette meg.

A nacionalizmus adott helyzettel, térrel és történelmi idővel nem számoló irányzata mellett a másik oldalról az osztályszempontú és a hangzatosan (bár nem mindig őszintén) internacionalista politizálás is a forradalom örökségének tekinthető. Marat kiadta a demagóg jelszót: „A szegénynek nincs hazája!” Abban a korban, amikor királyok indítottak háborúkat havas mezőkért, feláldozva tízezreket, ez kellően hangzatos és lázító jelszó volt. Később éppen Marat lesz az, aki leghangosabban követeli a föderalizmus kiirtását, minden tartományi külön érdeket képviselő politikus megbüntetését az egységes, oszthatatlan nemzet nevében.

Brissot, a girondisták vezéralakja a népek testvériségének ideáját átfordítja a forradalmi „keresztes hadjárat” meghirdetésébe, és a franciák szuronyát ígéri Európa rabságban sínylődő népeinek. A forradalmi háború aztán visszatér militarista szocialisták programjában. Wilhelm Weitling német szocialista politikus például forradalmi háborút hirdetett az elnyomók ellen, és persze „ideiglenes” diktatúrát az átmenet idejére (ebből lett a francia Blanqui szava járásában proletárdiktatúra, amelyet Marx átvesz). Az a kvázi vallásos meggyőződés is a forradalom terméke, hogy az egész világot boldoggá kell tenni: az elnyomás megszüntetésével a Föld minden sarkában. A népboldogító politikusok nem törődtek azzal (ma sem teszik), hogy a népek kívánják-e az ideológiák és értékek fegyveres exportját – legyen bár ez az ideológia és értékrend nyugatos demokrácia, osztály nélküli társadalom vagy éppen szélsőséges dzsihadizmus.

A szerző történész, politológus

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.