Ha máshonnan nem, Orbán Viktortól minden magyar állampolgár tudhatja: a megszokott világrend alapvető változásokon megy keresztül. A miniszterelnök állítása abszolút helytálló, ámbár a megfigyelő számára könnyen úgy tűnhet, hogy az orbáni jövendölések nem egészen ott, akkor és úgy valósulnak meg, ahogy maga a jós elképzelte. Az alábbiakban egy olyan véleményt mutatok be, amely sokaknál felháborodást kelthet, de remélhetőleg gondolkodásra készteti az olvasót.
Az első, amire fel szeretném hívni a figyelmet, a kínai–orosz kapcsolatokban korábban nem tapasztalt új elemek megjelenése. A közelmúltban lezajlott csúcstalálkozó után az elemzők többsége elolvasta a kiadott közleményeket, majd hátradőlt, mondván, hogy ilyesmit már sokszor hallottunk, és az elképzelések nagyrészt papíron maradtak. Ezúttal azonban más a helyzet, ami elsősorban az orosz fél hozzáállásában nyilvánul meg.
Ez konkrétan azt jelenti, hogy a közös projektek megvalósítása során felvetődő bármilyen problémát a felek azonnal, akár közvetlen telefonhívások során döntve oldanak meg. Ez szakítás azzal a – különösen az oroszokra jellemző – gondolkodásmóddal, hogy bürokratikus automatizmusok lépjenek életbe, úgymint a probléma „magasabb szintre” tolása, bizottság felállítása, vég nélküli tárgyalások. Orosz diplomáciai forrásokból származó információk szerint Putyin elnöki utasításban rögzítette: a közös munkát bármilyen módon hátráltató emberi és bürokratikus mulasztásokat azonnali büntető intézkedésekkel „jutalmazzák”. Magyarán: kifogás nincs, haladni kell.
Nem meglepő, hogy az orosz elnök ilyen, helyi viszonylatban igencsak drasztikusnak tekinthető eszközök alkalmazását tartja szükségesnek. A Bajkál–Amur-vasútvonal kínai forrásokból való modernizálása és egyebek mellett egy 50 milliárd dollár nagyságrendű, közelebbről nem konkretizált projektcsomag beindítása létfontosságú az alacsony energia- és nyersanyagárakkal szembesülő orosz gazdaság életre keltése szempontjából. A kínai tőke és technológia lehet az a tényező, ami lebonthatja az eddig mozdíthatatlannak tűnő orosz bürokráciát, és elősegítheti a strukturális reformok megvalósulását, amit oly régen hiányolnak elsősorban a nyugati elemzők és befektetők. A hivatali gondolkodásmód megváltozása elősegítheti a tőkebefektetések hatékonyságának növekedését, és végre-valahára megteremtheti a befektetői bizalmat, ami véget vethet az Oroszországot sújtó tőkekivonásnak.