Metróretró

A magyar polgárok maguk is mintha leragadtak volna valahol a múlt század első harmadánál.

Wekerle Szabolcs
2017. 07. 17. 7:27
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megint láttam. Budapesten, a Deák téren, a hármas metró peronjának egyik végében. Nem tehetek róla, most is elbűvölt. Ott ült a kantáros munkásruhát és taxisfrizurát viselő szaki. Lábszárán a nadrág térdig tűrve, fáradt teste az utasteret a hivatali helyiségektől elválasztó ajtó elé kitett széken pihent. Nyugodt volt, kiegyensúlyozott. Olvasott, mint mindig. Feje fölött kisilabizálható volt a sablonnal az ajtó belső oldalára gondosan felfújt figyelmeztetés: vigyázz, utastérre nyíló ajtó!

Arról, hogy a hármas metró életveszélyes, botrányos, kibírhatatlanul meleg, nem európai fővároshoz méltó, gyakran olvasunk. Aki rendszeresen közlekedik ezen a vonalon, napról napra tapasztalja is a saját bőrén. De a felújítatlanság, az elhanyagoltság lehetséges előnyeiről kevesebb szó esik.

A Deák téri peron e végében nemcsak a rég bezárt forgalmi iroda mellett időnként elüldögélő melós maradt úgy, ahogy harminc-negyven éve volt, hanem minden. A szürke fém falborításon olyan óra függ, amelyért a ma már közelmúltunk kultikus tárgyait is kínálatukba emelő antikosok kisebb vagyont fizetnének. A szemeteskukák a formatervezés csúcsteljesítményei, karakterük van, praktikusak is. Elhanyagoltságukban is gyönyörűek az alagút oldalán a megállókat jelző korabeli feliratok.

Az egész dizájnon látszik, hogy kitaláltabb, következetesebb, mint a későbbi beletoldozgatások. A helyén van minden: a burkolat, a feliratok, a világítótestek, az ülőbútorok. Mivel koncepció van mögötte, a hármas metró Deák téri peronja: szép. Kopott és régi, de szép.

Ezzel a szépséggel kezdhetnénk is valamit, ha lenne érzékünk az ilyesmihez. Hiszen tulajdonképpen szépek a régi orosz metrókocsik is. Nagy kedvenceim a fémkarakterek, amelyek a kocsik oldalán a számukat jelölik. A szerelvények külsejét megtartva, őket technikailag modernizálva csodájukra járhatna a világ. A retró nagy divat, joggal: sok minden abból, ami méltó volt a megmaradásra, megnemesedett mára. Az értéktelen szinte nyomtalanul eltűnt az életünkből – ez jól is van így, az 1970-es, 1980-as évek bornírtságának tárgyi lenyomatai csöppet sem hiányoznak –, ám ami még itt van velünk, sokszor megőrzendő lenne. Biztosan nem véletlen, hogy Lisszabon jelképévé vált a régi villamos, ahogy az sem, hogy az egyesült Berlinben eszük ágában sincs minden szempontból eltörölni a múltat.

A kormány sorra újítja fel a száz-kétszáz éves fővárosi attrakciókat. Ezzel önmagában nincs baj: az évtizedekig autóparkolóként funkcionáló Kossuth tér méltó átalakítása, vagy a kis híján a szemünk előtt szétrohadó Várbazár megmentése vitathatatlan eredmény. (Amelyet azért építészeti, urbanisztikai téren bőven tudnak és igyekeznek ellensúlyozni a műemlékvédelem módszeres szétverésével vagy éppen a budai Várban mostanában bemutatott ámokfutással.) Ám ott még messze nem tartunk, hogy a félmúlt építészeti vagy dizájnteljesítményeit értékelni tudnánk.

Ez korántsem csak a kormányzatra vagy Budapest vezetésére jellemző: a magyar polgárok maguk is leragadtak valahol a múlt század első harmadánál. Városi sétákat szervező ismerősöm meséli: a korszakokat tekintve a szecesszió az utolsó használható hívószó, csodás modernista örökségünk ugyanúgy nem hoz lázba senkit, mint az 1950-es évek izgalmassá idősödött alkotásai (lásd például a remek Lottó-házakat). Az amúgy sok szempontból tényleg kibírhatatlan hetvenes-nyolcvanas évek sem.

Úgyhogy nézem autentikus életterében a székén ejtőző szakit, amíg lehet. A kettes metró piros-fehér, végtelenül jellegtelen díszletei között korántsem mutatna ilyen jól.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.