Úton az egységesebb és kisebb Európai Unió felé

A kontinens két fele a második világháború után más-más fejlődésen ment keresztül.

Techet Péter
2017. 07. 05. 16:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Valéry Giscard d’Estaing 2013-ban könyvet jelentetett meg az európai integráció esélyeiről. A volt konzervatív francia államfő, aki egykor Helmut Schmidt szociáldemokrata német kancellárral jelentősen előmozdította az európai egységesülést, szomorúan állapítja meg: a folyamat gyakorlatilag a 2004-es nagy bővítés után lelassult, leállt. Ennek oka szerinte maga a keleti bővítés, amikor olyan országok kerültek az Európai Unióba, amelyek gazdasági vagy kulturális-mentális fejlettségük miatt jelentősen különböznek a régi tagoktól.

A jelenlegi EU nem tud a mélyebb gazdasági-politikai-szociális unió irányába továbbfejlődni a keleti tagállamok miatt. A régi nyugati tagállamok túlbecsülték az újakat. Az óriási uniós támogatások számos esetben helyi oligarchák és autokrata rendszerek megerősítésére jók csak, az EU-n belüli különbségek alig csökkennek. Értelemszerűen nem lehet egy olyan közösségen belül, amihez Hollandia és Bulgária is tartozik, közös adó- vagy szociális politikát követelni. Ami Bulgáriában vagy Magyarországon jó fizetés, az egyes nyugat-európai tagállamokban rászorultsági alapon járó szociális segély.

A különbségek kulturálisan is jelentősek. A kontinens két fele a második világháború után más-más fejlődésen ment keresztül. Nyugat-Európában a korábban kevesebb demokratikus hagyománnyal rendelkező országokban is kiépült a liberális demokrácia, a hatvannyolcas mozgalmak elősegítették a társadalmi modernizációt. A vallási vagy nemzeti intoleranciát – az adott országok politikai és kulturális elitdiskurzusaiban – a sokszínűség, a multikulturalizmus helyeslése, a vallási-nemzeti kötődések lazulása váltotta fel. Azt, hogy Nyugat-Európa ma a világ legélhetőbb helye, a jóléti államiság mellett a liberális társadalmi berendezkedésnek, a hatvannyolcasok általi nyitásnak köszönheti. Ezzel szemben a kelet-európai társadalmak többsége történelme során nem is ismerhette meg a liberális demokráciát, a kommunizmus időszaka pedig a társadalmi konzervativizmust, az előítéleteket, a vallási és nemzeti intoleranciát, a bezárkózást erősítette meg.

A nyitott és fejlett nyugat-európai, illetve a zárt kelet-európai társadalmakat a mai napig jelentős különbségek választják el. A menekültkérdés ezt kiválóan mutatta. Nem arról van szó, hogy eleve el kellene fogadni a kvótarendszert, vagy a menekültpolitikát ne lehetne újragondolni. Lehet. De a vita ennél lényegibb. Míg Nyugat-Európa számára egyrészről az idegen nem rögtön ellenség, és a vitát az határozza meg, miként lehet hatásosan és helyesen segíteni a menekülteken (akik ugyebár nem migránsok), addig a legtöbb kelet-európai országban nem a segítség, hanem a bezárkózás, az elutasítás a fő cél.

Mindez teljességgel érthető ezen társadalmak kulturális és mentális állapotát látva. A posztkommunizmus nem azt jelenti, hogy bármiféle erős baloldaliság lenne e térségben (Szlovénia kivételével az új tagállamok egyikében sincs nyugat-európai értelemben vett szociáldemokrata vagy baloldali erő), ugyanis a kommunizmus kiirtotta a társadalmi szolidaritás korábbi formáit, intézményeit (az egyházaktól a szakszervezetekig), a bezártság révén pedig konzervált számos félelmet, gyűlöletet, intoleranciát. Hiába lettek ezek az országok 1990 után alkotmányaik szerint liberális demokráciák, a társadalmi átalakulás lassú és sokszor visszafelé tartó folyamat. Lengyelországban és Magyarországon – két országban, ahol eleve nincs is baloldali párt – a posztkommunizmus jobboldali, autokrata, idegenellenes rezsimekbe torkollott.

EU-kritika Nyugat-Európában is van, de egy osztrák szabadságpárti vagy egy olasz északi ligás sokkal liberálisabb és nyitottabb nézeteket vall, mint akár egy lengyel vagy magyar konzervatív. Ráadásul a nyugat-európai országokban erősödő EU-kritika konkrétan a keleti bővítéssel függ össze. Míg a francia Nemzeti Front egykor az európai integráció híve volt, mára azért ellenzi, mert abból csak annyit lát, hogy a keleti munkaerő lenyomja a nyugati béreket, miközben a keleti tagállamokban a nyugat-európai adófizetők pénzén rendezkednek be az autoriter rendszerek.

Az európai integráció a jelenlegi EU keretei között tehát nem mélyíthető tovább. A jelenlegi 27 tagállam között csak visszalépés lehetséges: a politikai integráció oldása, a szociális integráció elvetése, a gazdasági integráció lazuló megőrzése. Egy ilyen Európai Unió értelemszerűen a még nem tagállammá lett országok számára is csökkenő vonzerejű alternatíva. Holott a kontinens békéje szempontjából kifejezetten fontos fenntartani a posztszovjet, illetve a balkáni térség felé az európai integráció lehetőségét. Mivel azonban mindenki számára világos, hogy a jelenlegi EU nem tud és nem akar tovább bővülni, ez az alternatíva egyre valószerűtlenebb.

Mi lehet a megoldás? Az Európai Unióban jelenleg is többféle sebesség működik egymás mellett. Nem minden tagállam része a schengeni zónának, nem mindegyik vezette be az eurót, ráadásul ma is kapcsolódnak unión kívüli államok különféle gazdasági megállapodások révén az EU-hoz. Egy többsebességes és többkörös európai integráció így egyáltalán nem lenne jelentős fordulat, legfeljebb annak a realitásnak a beismerése, hogy a keleti bővítés nem sikerült.

Míg korábban elsősorban Párizsból és Rómából lehetett a keleti bővítéssel szemben kritikus hangokat hallani, mára a német politikai életben is érlelődik a felismerés: az EU súlypontját határozottan a német–francia tengelyre kell helyezni, és az integráció csak kisebb, szűkebb „elitklubbal” folytatható. Hogy ez az egész euróövezetet (így néhány keleti tagállamot is) jelentené, vagy tényleg csak a 2004 előtti EU-t, esetleg egy annál is szűkebb csoportot, az vita tárgya. A balti tagállamok, a szlovénok és részben a szlovákok különösebb probléma nélkül – méretükből következő jelentéktelen szerepük miatt is – részt tudnának venni belső együttműködésben.

Elképzelhető az is, hogy az integráció témakörönként lenne eltérő. Például Románia vagy Horvátország közös európai védelmi és biztonsági politikában a legbelsőbb körhöz tudna tartozni – Bukarest és Zágráb transzatlanti elkötelezettsége miatt –, miközben a schengeni övezetnek nem is részei, és esetleges szociális unióba sem tudnának bekerülni.

Magyarország jelenlegi politikai helyzete miatt minden integrációs szint tekintetében a legkülső körbe való: oroszpártisága miatt az európai védelmi unióra Budapest kifejezetten veszélyt jelentene; katasztrofális szociális és életszínvonal-beli helyzete miatt (aminek konzerválása a jelenlegi magyar kormánypolitika egyik fő prioritása) egy európai szociális unióba sem férne be; míg az egyre egyértelműbben kiépülő autoriter, antidemokratikus, a másként gondolkodókat elnyomó rendszer teljességgel idegen azoktól az alapértékektől, amelyekre az európai politikai unió épülne.

Az elmúlt huszonhét év bebizonyította: csupán intézményekkel és nyugati segélyekkel nem építhető nyílt társadalom. Azt ugyanúgy akarni kell helyben, ahogy Nyugat-Európa társadalmai is saját erejükből és akaratukból mentek keresztül a hatvanas–hetvenes évek modernizációján. Az európai integrációnak nem érdeke, hogy zárt társadalmakat fogadjon el egyenrangú partnerként. A nyitott társadalom kis számú kelet-európai híveinek pedig szintén nem érdekük, hogy nyugati pénzekkel épüljön köréjük egyre magasabb fal és egyre elviselhetetlenebb autokrácia.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.