A Jobbik a lisszaboni alapszerződésében biztosított jog alapján – bérunió elnevezéssel – „polgári kezdeményezést” indított az Európai Bizottságnál az unióban tapasztalható hatalmas munkabérkülönbségek felszámolása érdekében. A Jobbik a hazai politikai pártok körében egyedüliként vette igénybe ezt a garanciális lehetőséget. A bizottság a Jobbik beadványát jogszerűnek ítélte és elfogadta, tekintettel arra, hogy a párt teljesítette az előírt uniós követelményeket. Kitartó lobbimunkával valamennyi érintett tagországot sikerült az ügy mellé állítaniuk. Az alapszerződés több tagországból származó legalább egymillió támogató aláírást követel meg ahhoz, hogy a fennálló mulasztások felszámoláshoz szükséges új uniós kötelező jogszabályt kidolgozzák. Az aláírások összegyűjtése megkezdődött. Érdemes azonban megjegyezni, hogy a Jobbik javaslatát az Orbán-kormány elutasítja. A gazdasági és pénzügyi kérdésekért felelős vezető politikusok egybehangzóan „ostobaságnak” minősítették. Az alábbiakban áttekintjük, hogy az uniós jog végrehajtásáért felelős bizottság mely – saját magára kötelező – előírások semmibevevésével sérti meg az uniós jogot, amikor semmit nem tesz az Európai Unió nyugati és keleti régiói közötti döbbenetes munkabérkülönbségek felszámolása érdekében.
Az unió gazdag és szegény tagországai közötti bérkülönbségek (vagyis a bérunió megteremtésének hiánya) sértik az Európai Unió legfontosabb garanciális jogi előírásait, és akadályozzák a gazdaságpolitikai intézmények eredményes működését. Az alapszerződés legelső rendelkezései között szerepel: „Az unió kizárólagos hatáskörrel bír és felelősséget visel a belső piac eredményes működéséhez szükséges olyan versenyszabályok kialakításáért, amelyek biztosítják a tisztességes versenyt, és kizárják annak torzítását. Az unió belső határok nélküli, egységes piacot hoz létre, amely biztosítja az áruk, a szolgáltatások, a személyek, a munkaerő és a tőke szabad mozgását.” „A verseny szabad” és „torzulásoktól mentes” érvényesülését megkövetelő elvárás a lisszaboni alapszerződéshez csatolt (azzal egyenértékű kötelezettséget előíró) jegyzőkönyvben jelenik meg először, a belső piac eredményes működésének garanciájaként. A jegyzőkönyv pontosítja, hogy az egységes belső piacnak olyan gyakorlaton kell alapulnia, amely biztosítja, hogy a verseny ne torzuljon. Márpedig nyilvánvaló, hogy a tagállamok között jelenleg érvényesülő hatalmas munkabérkülönbségek durva versenytorzító hatásokat fejtenek ki. A jegyzőkönyvben a tagállamok egybehangzóan kötelezettséget vállaltak, hogy az uniós szervektől (elsősorban a bizottságtól) szükség esetén olyan új kötelező szabályozásokat és intézkedéseket kényszerítenek ki, amelyek lehetővé teszik a verseny szabadságát akadályozó vagy torzító tényezők megszüntetését. A Jobbik bérunióra vonatkozó javaslata ezzel az alapvető joggal kíván élni, ezt a mulasztást kívánja felszámolni.