Következő mérkőzések
Spanyolország
18:002024. július 05.
Németország
Portugália
21:002024. július 05.
Franciaország

Ezért lenne szükségünk a bérunióra

Ha a különbségek a jelenlegi szinten állandósulnak, az Európai Unió elveszíti a létjogosultságát.

Róna Péter
2017. 09. 22. 12:01
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ortodox közgazdászok és az unortodox gazdaságpolitikát hirdető kormány egymásra találtak a bérunió gondolatának elutasításában. Egybehangzó véleményük szerint az elképzelés megvalósíthatatlan és egyenesen káros is. Van, aki szerint a bérunió azt jelentené, hogy a bérekről a jövőben Brüsszel döntene, sértve a nemzeti szuverenitás imperatívuszát. Mások aggódnak, hogy a terv a béreket a termelékenységet meghaladó mértékben emelné, ami súlyos egyensúlyhiányt, kiemelten az infláció elburjánzását eredményezné. Egy harmadik csoport hazánk versenyképességét eleve az alacsony bérekre alapozza, nem látja, hogy ezen hogyan lehetne változtatni, a negyedik pedig az elképzelést az Európai Unió fejlett országainak érdekeivel ellentétesnek, ezért megvalósíthatatlannak látja.

A gond, amit a bérunió gondolata orvosolni kíván, sokkal nagyobb, mint Soros György vélt ármánykodása, vagy a menekültek/bevándorlók okozta veszély. Nem kevesebbről, mint az EU legalapvetőbb ígéretének betartásáról, nevezetesen az európai népek sorsközösségének megalkotásáról van szó. Ha a bérkülönbségek a jelenlegi szinten állandósulnak, az Európai Unió egyszerűen elveszíti létjogosultságát. Ennek igazi mércéje nem a GDP növekedésében, hanem a reálbérek alakulásában rejlik. A nemzetek és társadalmi rétegek közötti béke acsarkodássá, majd nyílt konfliktussá válhat, aminek a jeleit már most is lehet észlelni. Sokak véleményétől eltérően tehát a fő gondot nem a GDP vérszegény növekedésében, hanem az abból származó jövedelem felosztásában látom. Ez a szegények és a gazdagok közötti, egyre növekvő szakadékban mutatkozik meg, miközben a reálbérek kedvezőtlen alakulása hozzájárul a vérszegény GDP-növekedéshez.

Nézzük a számokat. Szlovénia kivételével egyetlen posztszocialista ország sem éri el az EU átlagbérének felét sem, de a 60 százalékos szlovén szint sem nevezhető sikernek. A legszegényebb Bulgária az uniós átlag 18 százalékát produkálja, térségünk Szlovénia után legjobban teljesítő Észtországa 48 százalékot mutat. Az unió leggazdagabb körzete, a brit Westminster 600-szor (igen, hatszázszor) magasabb jövedelmet élvez fejenként, mint a két legszegényebb (az egyik Romániában, a másik Bulgáriában található). Ezeket a különbségeket nem lehet csak a kétségtelenül eltérő hatékonysági szintnek tulajdonítani. A visegrádi országokban például 100 euró bérköltség 212 euró bevételt eredményez, szemben a német 132 euróval. Az alulképzett munkaerő gyenge hatékonysága gyenge alkupozíciót jelent a tőkével szemben. Nem véletlen, hogy a szakszervezetek érdekérvényesítő képessége többé-kevésbé arányban van az adott nemzetgazdaságok fejlettségével, és az sem, hogy minél fejlettebb a nemzetgazdaság, annál magasabb a munka részesedése a nemzeti jövedelemből.

A bérek leszakadásának magyarázata a termelékenység szintje mellett a tőke és a munka nemzeti jövedelemből jutott részesedésének eltolódásában is rejlik. Az OECD tagállamaiban 1999 óta 18 százalékkal nőtt a termelékenység, a reálbérek azonban mindössze 8 százalékkal. A különbözet a tőke javadalmazását hizlalta. A periféria országaiban a tőke részesedése a GDP növekedésében mindenütt nőtt, a munka részaránya folyamatosan csökkent. Térségünkben Magyarország mutatta a leggyengébb teljesítményt. A magyar reáljövedelmek részesedése a nemzeti jövedelemben 2007 óta 5,6 százalékkal esett vissza, miközben a cseheknél a csökkenés 2,6 százalék volt, a lengyeleknél szinten maradt, a szlovákoknál pedig 3,3 százalékkal javult. (Ezek a számok rávilágítanak a magyar gazdaságpolitika kiemelkedően tőkebarát jellegére, és cáfolják a kormány munka becsületét szorgalmazó politikájának hitelességét.) Az eltolódás sérti a munkavállalók igazságérzetét, és kifejezetten káros hatással van a gazdasági növekedésre, minthogy a reálbérek lemaradása a fizetőképes kereslet elmaradt növekedésével, illetve annak zsugorodásával jár, ami csorbítja a gazdasági növekedés esélyeit. Fizetőképes kereslet hiányában a termelés sem nőhet.

A bérunió nem szól másról, mint ezeknek a folyamatoknak a leállításáról, majd visszafordításáról. Milyen lépések szolgálhatnák ezt a célt?

A reálbérek részesedésének csökkenésével szinte párhuzamosan nőtt a nemzetközi pénzügyi szektor jövedelme és a jövedelem jelentős részének „offshore-osítása”. A pénzügyi szektor arra kényszerítette a termelő szektort, hogy profitjának egyre növekvő hányadát osztalék, kamat, royalty és egyéb díjazások formájában a tőke javára fordítsa, illetve offshore cégekben halmozza fel. A folyamat háromszoros kárvallottja a társadalom: a kitermelt haszonból kevesebb marad a bérekre, csökken az állam adóbázisa, bővül a forrás a fogyasztást serkentő eladósodásra.

A bérunió első állomása a pénzügyi műveletek – ezen belül az offshore cégekkel végzett tranzakciók – emelt megadóztatása lehetne, míg az itt befolyt adókból a bérek csökkentett adóztatása következhetne. A második lépés a tőke állami szubvenciójának felülvizsgálata lehet. A tőke állami támogatását egységes uniós szabályozás alá kellene helyezni. A támogatásokat a munka képzésének és átképzésének igénye szerint kellene megállapítani. A harmadik lépés az egységes munka törvénykönyvének megalkotása, amiben a munkavállalók jogait és kötelezettségeit rögzítenék. A negyedik, legösszetettebb feladat a termelékenység növeléséhez szükséges feltételek előállítását jelentené.

Kétségtelen, hogy a feladat nem egyszerű, de az is nyilvánvaló, hogyan lehet a helyzeten érdemben javítani. A legnagyobb akadály a tőkét pártoló gazdaságpolitika – amelyet a vélt nemzeti érdek nemzeti szuverenitás nevében folytatnak, de valójában a munkát terheli. A bérunió fentiekben felrajzolt pályája értelemszerűen az Európai Unió fokozott integrálódását is jelenti. Aki azonban inkább a nemzeti szuverenitásban bízik, egyúttal a leszakadó bérek világát választja.

A szerző közgazdász

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.