Következő mérkőzések
Spanyolország
18:002024. július 05.
Németország
Portugália
21:002024. július 05.
Franciaország

Fáziskésésben a Nemzeti Agrárkamara

A tömegárut termelő gazdaságok történetük legsúlyosabb kihívásával néznek szembe.

Torba Tamás
2017. 09. 27. 6:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara nemrégiben szükségesnek tartotta felhívni a magyar gazdák figyelmét: ukrán szomszédaikban erős, mondhatni legyőzhetetlen versenytársra leltek. A NAK megállapítja: bár az ukrán mezőgazdasági termelők árbevételei hektáronként 10-20 százalékkal alacsonyabbak, mint hazánkban, költségeik csupán az itteniek felét teszik ki. További előny a kitűnő minőségű, óriási mennyiségben rendelkezésre álló termőföld. A kamara veszélyesnek tartja, hogy Ukrajnában pont azok a növények (gabona, olajos magvak) tömegtermelése és egyre növekvő exportja zajlik, amelyek a magyar mezőgazdaságnak is alapvető termékei. Megoldásként a NAK az alapvető élelmiszerek áfájának további csökkentését, a mezőgazdasági termények feldolgozottsági szintjének növelését, a technológiai fejlesztést ajánlja.

Fentieket keserű elégtétellel olvastam, lévén, hogy a problémára 2014 áprilisa óta többször felhívtam a figyelmet, utoljára 2017 májusában. A NAK-ban a szomszédban található, az unióval szabadkereskedelmi megállapodást kötő agráróriás létezése mostanra tudatosodott. Ez azért kínos különösen, mert az EU a szabadkereskedelmi egyezmény előkészítését már 2014 februárjában elkezdte, a vészharang kongatása tehát minimum ettől az időponttól kezdve lett volna aktuális. Ám a NAK hallgatott. Majd a Vidékfejlesztési Minisztérium illetékes államtitkára kiadta szokásos sztereotip közleményét, miszerint az eredményes aratás biztosítja a magyar lakosság kenyérellátását, és még exportra is jut az acélos magyar búzából. Ezt hallom, amióta az eszemet tudom. A tágabb értelemben vett kormányzat – és az ukrajnai magyar kisebbség – pedig most issza a levét annak, hogy az említett egyezmény előkészítési szakaszát előbbi nem használta bizonyos előnyök kiharcolására. A kisebbségi nyelvhasználatot megnehezítő oktatási törvényről csak annyit jegyeznék meg, kedves külügyminiszter úr, hogy ha nem tudná, az ukrán kormány és a törvényhozás az effajta szabályozásokat a Majdan óta folyamatosan napirenden tartotta.

A közpénzből eltartott döntéshozók és a termelők érdekeit állítólag képviselő NAK nem veszi észre, hogy a tömegárut termelő hazai gazdaságok történetük legsúlyosabb kihívásával néznek szembe. E ténynek evidensnek kellene lennie, hiszen a kamara hivatkozott közleménye rávilágít arra az összefüggésre, amelyben a kihívás megtestesül. Miszerint ha az ukrán termelők költségei feleakkorák, mint magyar versenytársaiké, a technológiai fejlesztések lehetősége ott is rendelkezésre áll, terméshozamaik pedig jobb minőségű földjeik miatt tovább növelhetők, akkor milyen módon tudnak ezzel a magyar gazdák versenyezni? A NAK által ajánlott recept édeskevés, ekkora hátrány ledolgozására a legjobb akarat mellett sem elégséges. A tömegárut termelő magyar gazdának az ugyanazt termelő ukránnal szemben annyi az esélye, mint – felhasználva Kövér László ide illő hasonlatát – pocoknak az égő tarlón.

A gondokat a feldolgozottsági szint emelése sem oldja meg. Tömegtermékből nem lehet különleges minőségű, a piac által magasabb árral honorált terméket alkotni. Arról nem beszélve, hogy a kamara által vázolt opció az ukránoknak is rendelkezésére áll, és jelentem, egyre inkább élnek is vele. Például az olajos magvak terén. De annak sincs semmi akadálya, hogy a megtermelt kukoricát feldolgozva keményítőt vagy izocukrot állítsanak elő. Mégpedig olyan nemzetközi óriáscégek befektetéseivel, mint a Cargill, a Bunge, az ADM vagy a Glencore. Ezek – mások mellett – jelen vannak már Ukrajnában, és köszönik szépen az uniónak, hogy gyártmányaikat vám- és illetékmentesen engedi be a piacokra. Miután az említett cégeknél a költséghatékonyság a mindenkori üzleti terv alapköve, belátható, hogy a magyar búza, kukorica és napraforgó árát Ukrajnában döntik el, és nem a mi javunkra. Merthogy a világpiacon az olcsóbb árut lehet jobban eladni. Intő jelként álljon itt: a 2017-es új termésű gabona- és olajosmag-árak átlagos termés és átlagos feltételek esetén kizárólag a repce esetében biztosították a pozitív szaldót a hazai agrárvállalkozásoknak.

A megoldást máshol kell keresni. Paradox módon egyes jó irányba mutató elemek időről időre felbukkannak a mindenkori kormányzati kommunikációban, ámde szinte kizárólag propaganda- vagy ha tetszik, parasztvakító céllal.

Az egyik ilyen sokat emlegetett panel a „vidék élhetőbbé tétele”. Ha ezt tartalommal töltjük meg, a kifejezés jelentése csak egy lehet: a vidék akkor élhető, ha ott munkalehetőség van. Ámde a mezőgazdasági latifundiumok munkahelyeket szüntetnek meg, mint ahogy a nagyüzemi állattartás és élelmiszergyártás is. Nincs kertészet, kézműves élelmiszergyártás, legeltető állattartás. Miközben az említett, a mindenkori kormányzat által közpénzekkel kitömött, vacakot gyártó, ihatatlan tejet és sajtnak látszó tárgyakat termelő konglomerátumok a saját Don-kanyarjuk felé menetelnek.

Az olvasó talán még emlékszik Matolcsy György – akkoriban gazdasági miniszter – a Kiskunságon kétszázezer kertészt vizionáló látomására, amelyet kommunikációs ötletként dobott be. Ugyanekkor került szóba a sok-sok évvel ezelőtt félbehagyott Ferenc-csatorna befejezése is. Bár ebben a formában és méretben az ötlet nyilván ötlet marad, az alapgondolat abszolút nem elvetendő. Sőt: a csatornázás, a halas- és horgásztavak létrehozása, a folyók, különösen a Tisza árterének drasztikus megnövelése és még sok hasonló gondolat (lásd Vásárhelyi-terv, a szocialisták idején) szintén leporolandó. Hol marad ilyenkor a köztársasági elnök úr, akinek a víz szívügye? Beszélünk arról, hogy Magyarország vízkészlet szempontjából kitűnő földrajzi helyzetben van. Miért nem használjuk ki ezt a lehetőséget?

A globális felmelegedés miatt erőltetni kellene az erdősítést, ámde nem a gyors hasznot hozó, a földet kimerítő akácosok és nyárfások telepítését, hanem a különféle őshonos, hosszú évtizedek alatt növekvő fajokét. Ugyanígy a legelőkön facsoportok telepítésével kell biztosítani a jószág deleléséhez, pihenéséhez a körülményeket. Mindezt természetesen nem ártana valamiféle rendszerbe foglalni, amit hívhatnánk akár a magyar mezőgazdaság és a vidék megújítási programjának is. Némi pénzforrás hozzárendelésével.

Tisztában vagyok vele, hogy úgy a magyar politikusok, mint a mezőgazdasági aktorok jó része a fentieket értetlenkedéssel olvassa. Utóbbiak legjobb esetben is jó szándékú dilettantizmusnak tekintik a leírtakat. A politikusoknak azért nem fogja elnyerni a tetszését mindez, mert egyfelől gondolkodásra kívánja serkenteni őket – ami nem kenyerük –, másfelől hosszú távra kellene tervezni, ami a pillanat uralását egyedüliként fontosnak tekintő magyar politikai erőtérben értelmezhetetlen. Pedig ha valamit, akkor ezt megtanulhatták volna Kínától. Ott generációkban gondolkodnak. Ezért sikeresek. A magyar mezőgazdaságba befektetők többsége pedig az Excel-tábláknál nem lát tovább, ott is csak egy évre előre. A magyar viszonyok között hatalmasnak és piacvezetőnek gondolt vállalkozásaikba hosszú távon beruházóknak pedig javaslok egy ukrán tanulmányutat. Ott majd rájönnek, mi az értelme az angolszász közmondásnak, miszerint ne dobd a jó pénzt a rossz után.

A szerző közgazdász

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.