Az erzsébetvárosi úgynevezett bulinegyed kapcsán rácsodálkozhattunk az Európa-szerte terjedő turizmusellenes mozgalmakra. Aktuálpolitikai és várospolitikai szempontból már sokan írtak a Barcelonában, Velencében és más népszerű turisztikai célpontnak számító városokban alakuló turizmusellenes körökről. Látszólag egy új társadalmi és politikai jelenségről van szó, ám nem árt tudatosítani, hogy a turisták már a mai tömeges turizmus előtt is generáltak és kiéleztek helyi problémákat.
A XX. század elején a magyar lapok is beszámoltak arról, hogy Velencében egy agglegényekből álló bűnszervezet tartotta rettegésben a nászutasokat. Ekkor fedezte fel magának a nászútturizmus a lagúnák városát, arra kényszerítve a velencei agglegényeket, hogy fájó szívvel nézzék mások boldogságát. Az agglegénymaffia tagjait az is felháborította, hogy a szerelmesek önző módon csak egymással törődnek, és fittyet hánynak a város, az „Adria királynője” történelmi emlékeire, dicső múltjára. Úgy járnak-kelnek, gondoláznak, mintha a velenceiek egyetlen feladata a szórakoztatásuk lenne. A férfiúi és lokálpatrióta érzelmeikben egyaránt sértett polgárok összefogtak, és szabályos gerillaakcióba kezdtek a nászutasturisták ellen. A szervezet különféle módot eszelt ki a párocskák megleckéztetésére. Kedvelt módszerük az volt, hogy a nászutasok gondolája mellé kormányozták a csónakjukat, és sűrű evezőcsapásokkal szándékosan lefröcskölték a párokat. A velencei rendőrség hosszú nyomozás után fülelte le az agglegényszervezetet.
Az olasz egyesítést megelőző évszázadokban a nyugat- és észak-európaiak Itáliát olyan földnek tekintették, amelynek a múltja dicső ugyan, de jelene nincs. Illetve a jelen Itáliája leginkább két szempontból volt megfogható a nyugat- és észak-európai turisták számára: általános volt az olasz szegénység, és a hit, hogy Itália egybeforrott a katolicizmussal. Az európaiak tehát Itália lényegét az elmaradottságban és a vallásban látták, és arra kényszerítették az olaszokat, hogy magukat is így lássák. Az olasz liberalizmus és antiklerikalizmus erői természetesen elutasították ezt az Itália-képet, és nemzeti szabadságharcukat nagyrészt az a vágy hevítette, hogy letöröljék az idegenek arcáról a lesajnálást.