Következő mérkőzések
Spanyolország
18:002024. július 05.
Németország
Portugália
21:002024. július 05.
Franciaország

Új Aczél-kor

Az utolsó négyzetcentiméterig megvalósulni látszik a kulturális központosítás.

Szathmáry István Pál
2017. 09. 21. 17:45
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ezt mondta nemrégiben Békés Márton, a már egyre kevésbé ifjú konzervatívok emblematikus alakja, jelenleg a Terror Háza munkatársa a forradalmi fesztelenség általa elképzelt sajátos dinamikájáról a 888.hu oldalon: „De lehetünk a rend lázadói is. Mondok egy példát. A 444-en, a HVG-n és az Indexen nagyon egyszerre jelent meg egy-egy sárga földbe döngölő kritika a Pappa Pia! című filmről. Nagyon lehúzták. Ebben komoly szerepet játszott a liberális gőg és elitista dölyf, ami nem bírja elviselni, hogy nemcsak Fassbinder-filmeket vagy Tarr Béla hosszú snitteket nézünk, hanem, hogy készül egy pusztán szórakoztató film a Vajna-rezsimben. Azt állítom, hogy ezek a cikkek azok ellen íródtak, akik ezt a filmet megnézik! ( ) Az volt az igazi cél, hogy azokat kell ledorongolni, akik ezt megnézték, mert ők primitívek, hiszen musicalt néznek, adott esetben eljárnak egy plázába vasárnapozni, mert nekik az a kikapcsolódás, hogy osztrák importsört isznak vagy olykor a gyermekeiket elnevezik egy focista után. A liberálisokat ez felháborítja, lenézik az embereket. A néppel van a bajuk, ez a probléma.”

A fenti hőbörgésben tulajdonképpen tömény kvintesszenciáját kapjuk annak a defektes kultúrpolitikai gondolkodásmódnak, ami régóta fogva tartja a kormánypárt körüli holdudvar – hangsúlyozom, nem a jobboldal vagy a konzervatív körök – tagjait. (Most tekintsünk el attól, hogy a Pappa Pia mondanivalójának lényege nagyjából az, hogy a hatalmukkal visszaélő, gengsztertempóban nyomulók ellen a leghatásosabb fegyver az ének meg a tánc – ha ez így lenne a valóságban is, Gulyás Márton vagy a Momentum vezérkara már rég a Gór Nagy Mária Színitanoda padjait koptatná.) Elszomorító látni ugyanis, hogy a valaha lelkesen panelprolizó Fidesz-közeli kultúrfelfogás mára milyen örömmel lakja be a késő kádári, kinyúlt zöld melegítős házmester-esztétika üresen hagyott játékterét. Ahol az szentesíti a teljesítményt, hogy az egyszerű embereknek mi tetszik, és ahol nem szégyen, hanem egyenesen virtus a nyugati minták bénácska lekoppintása – kár, hogy az aczéli kultúrpolitika korszaka minden aljasságával együtt is ennél összetettebb volt.

Ennek a felfogásnak egyébként pikáns színárnyalatot ad, hogy Békés pont arra a Vajna-rendszerre hivatkozik, amely túlzás nélkül a legrokonszenvesebben és leginkább hatékonyan működő parcellája a fideszes kultúrpolitikai térfélnek (egyelőre). Mely rendszer nemcsak Pappa Piákat hagy maga mögött, hanem mondjuk a Testről és lélekrőlt is, a Liza, a rókatündért vagy az 1945-öt.

De mindez még mindig kevésbé elkeserítő, mint az a tátongó hiány, amit ezek a fentebb idézett mondatok a legkevésbé sem képesek elfedni. 2017-re ugyanis túlzás nélkül kijelenthető: az anyagi és intézményi feltételek bőven adottak ahhoz, hogy a sokat emlegetett korábbi – állítólagos – balliberális kultúrfölénnyel és ízlésfelfogással egyet nem értők meggyőző és súlyos munkák sokaságával igazolják korábbi kritikájuk érvényességét. Ám a látkép valahogy nem meggyőző.

Mert bár a Békés által emlegetett nép láthatóan tényleg örül, hogy Vajna szórakoztató zenés filmmel (is) kényezteti, ám nagyon úgy tűnik, hogy mindeközben – főként a magas művészet kies halmain – a kulturális és ideológiai kiegyenlítés nagyot akarása kimerül abban, hogy a kormány egyenlőtlen és elfogult költségvetési koncentrációval eldönti, milyen szervezetek, csoportok maradhatnak hosszú távon életben a kultúra területén. A Magyar Művészeti Akadémia vagy immár a Kárpát-medencei Tehetséggondozó Nonprofit Kft. és az egyéb hitbizományok révén az utolsó négyzetcentiméterig megvalósulni látszik a kulturális központosítás. Ez a gyakorlat emlékeztethet bennünket, a magyar kulturális élet szereplőit az előszobázás és a kijárás máig felülírhatatlan gyakorlatára rászoktató Kádár-korra, csakhogy Aczél György, az akkori idők Fekete Györgye, joggal kesereghetett élete vége felé egy interjúban a Platón-összesre mutatva azon, hogy ilyen se biztos, hogy lesz a jövőben.

Sajnos az idő őt látszik igazolni, már ha nem tartjuk a felesleges utánközléseket és kétes pedigréjű szerzőket is felsorakoztató Nemzeti Könyvtár-sorozatot, netán a kissé poros koncepciójú Nemzeti Szalonokat időtálló és előremutató kultúrteljesítménynek.

Írhatnám, hogy szavazzunk bizalmat a következő éveknek, amikor a térhódítás után majd bekövetkezik a kulturális konszolidáció annak minden áldásával – az Esterházy- és Nádas-műveket zárójelbe tevő súlyos regényekkel, az Alföldi-féle nemzetis korszakot a feledés homályába utaló virágzó „konzervatív” színházzal. Ám félő, sokkal inkább arra van esély, hogy komolyabb vízió hiányában a jelenlegi helyzet konzerválódik csak. De lehetne rosszabb is. Mondjuk ha Andy Vajna úgy dönt, inkább már csak a plázák népének meg a plebejus örömöknek hódoló egykori konzervatív gondolkodóknak készülnek a filmek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.