Következő mérkőzések
Románia
18:002024. július 02.
Hollandia
Ausztria
21:002024. július 02.
Törökország

Félig üres tanárik

Jelenleg 180 település szenved pedagógushiánytól, van város, ahol 10–30 tanár hiányzik a rendszerből.

B. Molnár László
2017. 10. 11. 15:14
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mindenki ismeri a dilemmát, amikor egy félig töltött söröskrigli esetén arról folyik a diskurzus, hogy félig tele van-e vagy félig üres. Hogy kinek van igaza, az nézőpont kérdése. Miért jutott mindez eszembe? A pedagógusok világnapján – október 5-én – előtérbe került, hogy az iskolák tanári szobája vajon félig tele van, vagy félig üres. Kétségtelen: alig több mint egy hónappal a tanévkezdés után az már önmagában probléma, hogy a fenti kérdés – nem a söröskorsós, a tanáros – egyáltalán felvetődik.

Jelenleg 180 település szenved pedagógushiánytól, és van város, ahol 10–30 tanár hiányzik a rendszerből. Egyik-másik iskola bármely szakos tanárt keres. Összeszámolva több mint kétezer szakember nincs ott a katedrákon. Kormányzati körök természetesen a félig tele változatról beszélnek. Rétvári Bence, az oktatásért is felelős Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára szerint a pedagógushiány nem országos, hanem helyi léptékű jelenség, amelyet egyes tanintézmények helyettesítéssel kezelnek. Dunai Mónika fideszes országgyűlési képviselő arról beszélt, a jövő generációját, a gyermekeket a pedagógusok nevelik-oktatják, ezért kiemelten kell foglalkozni azzal, hogy ne csak erkölcsileg, anyagilag is megbecsüljék őket. Ezt szolgálná egyebek között a pedagógus-életpálya és az ahhoz kapcsolódó béremelések is. Őket hallgatva az az ember érzése, hogy a tanáriban szinte kicsordul a pohárból a sok jóság.

Aki nem rózsaszín szemüvegen keresztül, egy íróasztal mögül szemléli a pedagógusok munkáját, az iskolák mindennapi küzdelmét, az látja a való helyzetet. Elöregedett a szakma, és ha a következő tíz esztendőben valóban nyugdíjba mennek negyvenezren, űr marad utánuk. A pedagógushiány hosszú folyamat eredménye. A kedvezőtlen bérviszonyok mellett a megbecsültség hiánya és a rossz munkakörülmények is közrejátszanak. Nyugodtan kijelenthetjük, hogy a pedagógus-életpályamodell nem vált be. A 2013-ban bevezetett szisztéma rengeteg pluszmunkát, feszültséget, fáradságot hozott, ami nem kedvez az oktatás színvonalának. Lassan a nagy dérrel-dúrral bejelentett bérfejlesztés is megfeneklett: 2015-ben kikerült a törvényből az a biztosíték, hogy a pedagógusbéreket a mindenkori minimálbérhez kötik. Így nehéz a fiatalokat a pályán tartani, holott éppen rájuk hivatkozik Rétvári, amikor arról beszél, hogy sokkal többen jelentkeznek felsőfokú szakképzésekre. Kár, hogy amint végeznek, már távolodnak is a pályától.

Mint fentebb említettem, több mint kétezer állás betöltetlen az ország 180 településén. Ezt jelenleg úgy hidalják át, hogy az iskolák pedagógusai pótolják a hiányzókat. Ha a gyermekeknek kis szerencséjük van, szakszerű helyettesítéssel sikerül haladniuk a tananyagban. Rétvári államtitkár úgy véli, a tanárhiányt az igazgatóknak kell megoldaniuk, mivel korábban is előfordult, hogy egy-egy tanár felmondott. De nem csupán ez a gond. Nem véletlenül emelte ki Galló Istvánné, a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke, hogy a pedagógushiányos időszakban nemcsak azt a gyereket éri kár, akinek nincs szaktanára, tanító nénije, logopédusa, hanem azt is, akinek van tanára, ám ő annyira túlterhelt, hogy saját óráit sem tudja olyan minőségben leadni, ahogy kellene.

A tanárhiány pontos mértékéről akkor kaphatnánk valós képet, ha a Klebelsberg Központ tankerületei, valamint a szakképzési centrumok nyilvánosságra hoznák, hogyan alakult a helyettesítési és a túlóraszám. Ezt egyelőre nem osztják meg sem a szakmával, sem a nyilvánossággal. Így ugyanis rá lehet fogni a félig üres tanárira, hogy félig tele van. Akárcsak a söröskrigli.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.