Karafiáth Orsolya azt írja szenvedélyes cikkében, hogy a MeToo kampány történeteit sok férfi unja, olykor túlzásnak, sőt picsogásnak tartja. Életem során sok nő megosztotta velem hasonló történeteit. Gyerekkori abúzusról, nemi erőszakról, munkahelyi molesztálásról. Ezek a sztorik nem picsogások, hanem megrendítő visszaemlékezések, amelyek minden normális emberre hatással vannak. Csak ki így reagál, ki úgy, jobbára zavarában.
Hát éppen ezért is nem tiszta ez a kampány.
Először is, hogy lehet egybemosni a nemi erőszakot a molesztálással vagy a zaklatással, ez utóbbiakat a bulikon történő nyomulással, a szőke nős viccekkel vagy egyéb bunkóságokkal? Innentől ugyanis nincs határ, egy nőre vetett rossz pillantás is tárgyiasítás, ami a nők jogfosztásának és megerőszakolásának alapja. „Ha egy nőt a férfitekintet a testrészeire bont le, ha a szexualitását leválasztja a személyiségéről, ha csak a melle lesz fontos, vagy a combja vagy a nemi szerve, akkor eleve úgy tekint rá, mint szexuális eszközre. Az eszközöknek pedig nincs személyiségük, nincsenek jogaik és szükségleteik” – hivatkozik egy kutatásra Vándor Éva a Hvg.hun.
Ezzel viszont relativizálódik az erőszak. Mert ha a bunkóság = erőszak, akkor ennek reciproka is érvényesül, azaz erőszak = bunkóság. Értsd: csupán bunkóság – és nem bűn. Hiszen minden ilyen képlet, mint egyfajta metafora, visszafordítható. Így működik az elme.
Egy nő után füttyögő taplót nem biztos, hogy közös nevezőre kéne vonni az olyan nagyragadozókkal, amilyen Weinstein is. Igazságos, ha egy bolti tolvajt közös nevezőre vonunk egy rablógyilkossal, mondván, hogy aki lop, az ölni is fog? Ugyanígy valamely potentát ágyába bemászó karrieristát se kéne egy kalapba tenni olyannal, akit letepertek és megerőszakoltak, ne adj’ Isten még gyerekkorában. Ha e két véglet között sokféle átmenet is létezik, kell hogy legyen határ. És ebben az összefüggésben nem érdekel az ideológiai szöveg, hogy az önmagát előnyökért prostituáló is a patriarchális társadalom áldozata.
A MeToo kampány miért nem rendszerkritikus? Miért nem szól a hatalommal összefonódott zaklatásról, molesztálásról, kihasználásról és erőszakról, nemtől és szexuális orientációtól függetlenül, mondjuk a kapitalizmus függőségi viszonyainak kontextusában? Heteró nők, meleg férfiak és leszbikusok nem molesztálnak, nem tárgyiasítanak, nem használnak ki, nem erőszakoskodnak egyáltalán?