Variálhatja-e kedvére hazája médiapiaci helyzetét egy kormány csak azért, mert megvannak hozzá az eszközei? A puszta elvek szintjén nagyjából erről szól a két éve, az előző választás óta zajló lengyelországi médiaháború. A már az igazságügyi reform tervezetével, valamint az abortusz szigorításának tervével is heves indulatokat keltő jobboldali kabinet megválasztása óta baltával faragja a vele szemben álló médiumokat. A közmédia személyzetének párthű funkcionáriusokra való lecserélése, az állami hirdetési pénzek baráti sajtó felé csurgatása csak két intézkedés, ami Magyarországon is ismerősen hangozhat.
A médiapiaci viszonyok mesterséges megkavarása erőszakos manipulációnak tűnik, ezt pedig mind az Európai Unió, mind a sajtó állapotával foglalkozó nemzetközi szervezetek észrevették. Ennél egy fokkal érdekesebb, hogy mivel legitimálja mindezt a Jaroslaw Kaczynski-féle Jog és Igazságosság Pártja által vezetett kormány, valamint a médiamunkások velük szimpatizáló része. Mert a kérdés árnyaltabb annál, mint hogy a két oldalt felosszuk gonosz kormánypártiakra és szegény ellenzékiekre. A jobboldaliak azt mondják, mindez csak az egészséges egyensúly helyreállítása azok után, hogy a Donald Tusk-féle Polgári Platform irányította korábbi kormány olyan hatékonyan hozta helyzetbe holdudvarát, hogy a sajtó teljesen kibillent egyensúlyából a mai ellenzékkel szimpatizálók oldalára. Az országos napilapok közül a jobboldal csak a Gazeta Polska Codzienniét tartja kormányhűnek, a többiek – így a legnagyobb példányszámú Gazeta Wyborcza – rendszeresen és igen keményen nekimennek Kaczynskiéknak. Elmondható: a médiaviszonyok Lengyelországban ma sem egyenlők.
Igazságosnak hangzik mindez? Aligha. Fel kell azonban tenni a kérdést: jogában áll-e egy kormánynak eldönteni, mi az igazságos, és mi nem, mennyi médiumot kell a kormány oldalára állítani ahhoz, hogy a jobboldal elégedett legyen? Merthogy az erőviszonyok kiegyenlítéséhez, úgy tűnik, Varsó az erőszakos beavatkozást választotta. A probléma ezzel „mindössze” annyi, hogy ha sikerül is elérnie kimondott célját, és a médiapiaci viszonyok kissé kiegyenlítettebb képet mutatnak majd az országban, semmi garancia nincs arra, hogy megállnának félúton. Hiszen a jogvédők és az EU tiltakozásán kívül a sajtó központi átalakítását gyakorlatilag semmi nem korlátozza. Ha már eljutottak az egyenlő szintig, miért ne törekednének a sajtótermékek többségének átállítására?