Következő mérkőzések
Svájc
18:002024. június 29.
Olaszország
Németország
21:002024. június 29.
Dánia

Kelet-európai véralgebra

Térségünk vérgőzös, bonyolult történelme továbbra is érdektelen a Nyugat számára.

Szathmáry István Pál
2017. 11. 22. 10:28
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Két nyugati operatőr beszélget. Egyik: Láttad a lengyel filmet? Másik: Nem, milyen volt? Az első: Szörnyű, népirtás végig. Másik: Már megint a lengyelek gyilkolták a zsidókat?

A párbeszéd nem kitalált, és nem is egy rosszul sikerült vicc. Pontosabban: ez egy sokszor hallott rossz vicc. A beszélgetésről lengyel újságíró kollégám, a varsói egyetem filozófiatanára, Mateusz Werner mesélt, akivel mindketten a bydgoszczi – kimondottan nagyszabású és színvonalas – filmfesztivál vendégszeretetét élvezhettük múlt héten. Itt szerepelt a fő versenyprogramban Wojtek Smarzowski filmje, a Wolyn (Volhínia). Fókuszában látszólag egy családi tragédia áll, ám a nézőpont szélesebb, tablószerű: a jelenleg Ukrajnához, korábban Lengyelországhoz tartozó régió területén lezajlott, hosszú évtizedekig elhallgatott események rettenetes részleteibe enged bepillantást.

A cselekmény kezdőpontja egy lengyel–ukrán esküvő, végpontja pedig annak a felfoghatatlanul kegyetlen etnikai tisztogatásnak a naturalista bemutatása, amely több mint százezer lengyel halálával járt. Az önálló államiság gondolatától bódult, bosszúszomjas helyi ukránság az Ukrán Felkelő Hadsereg (UPA) vezényletével 1943 márciusa és 1944 vége között a már említett Volhínia és Kelet-Galícia területén felfoghatatlan kegyetlenséggel oltott ki életeket. Az áldozatok többsége nő és gyerek volt. Élve megnyúzott parasztgazdák, egymással ellentétes irányba vágtató lovakhoz kötözött, így szétszakított katonák, vasvillára szúrt csecsemők – megkímélem a további részletektől az olvasót.

Az eseményről nem volt illendő beszélni a kommunista Lengyelországban. A testvéri Ukrajna érzékenysége tapintatot igényelt. Werner elmondása szerint az össznemzeti hallgatás falát többek között két amatőr történész – egy Londonba emigrált lengyel apa és lánya – áldozatos munkájának köszönhetően sikerült áttörni, akik a 90-es évek elején betekintést nyerhettek az UPA által gondosan vezetett feljegyzésekbe, amelyek az áldozatok számát is tartalmazták. Ennek ellenére nem állítható, hogy a téma szélesebb körben ismert lenne. Lengyelországban sem az. Ezen változtathat Smarzowski filmje, amely a nehezen összekalapozott költségvetés dacára is nézhető, professzionális munka, kiváló színészi alakításokkal, gondosan megkomponált képi világgal.

Már ha van rá fogadókészség a Lajtán túl is például. Az írás elején idézett párbeszéd elbizonytalanító e tekintetben, ahogyan az is, hogy a film bydgoszczi vetítése alatt több zsűritag (mind nyugati országokból érkeztek) látványosan elhagyta a termet.

Elszomorító, hogy térségünk vérgőzös, bonyolult, mindmáig számos elvarratlan szálat, feldolgozatlan témát kínáló történelme mennyire érdektelen a Nyugat számára. Az ukrán most inkább maradjon áldozat, a nácik legyenek a legkegyetlenebbek. A lengyel karakter akkor megragadható, ha zsidókra gyújtja rá a pajtát valahol vidéken, a Waffen SS tisztjeinek elismerő tekintete előtt. A magyarok pedig már akkor a fasizmussal kacérkodtak, amikor erről még ők maguk sem tudtak. Ezeket az ideológiai kódokat szereti kiosztani mifelénk a Nyugat, és nehezményezi, ha bonyolultabb képleteket kell értelmeznie. Nem erőltették meg magukat ezúttal sem: a filmfesztivál harmadik díját Angelina Jolie nemsokára látható filmje, a First they killed my father kapta, amely szintén a népirtást állítja középpontjába – a kambodzsai Vörös Khmer mozgalom által elkövetett rémtetteket –, csak szépen előcsomagolt vizualitással, szirupos szenvelgéssel, kiszámított, hatásvadász jelenetekkel. Fogyasztható múltfeldolgozás – és a popcornos zacskó sem remeg meg tőle a néző kezében.

Smarzowski áldozatos munkája ugyanakkor jó példa lehet számunkra. Minden erőforrás és lehetőség adott ahhoz – már ha fennmarad a mostani filmtámogatási rendszer –, hogy belátható időn belül saját, eddig ritkán ábrázolt traumáinkról, Trianonról, Don-kanyarról, a csehszlovákiai magyarok meghurcolásáról (a sort lehetne folytatni) nemzetközileg is vállalható színvonalú műveken keresztül kommunikáljunk. Megvannak a kiváló szakemberek, és ha mást nem, annyit megmutattak az elmúlt évek olyan Vajna-szuperprodukciói, amilyen a Kincsem, hogy rég nem arról van szó: képesek vagyunk-e nagy költségvetésű, komoly szakmai apparátust, gondos utómunkát igénylő filmeket a nézők elé vinni. Lehet, hogy ezek sem teszik érzékenyebbé a Nyugatot a magyar, a lengyel vagy bármilyen kelet-európai fájdalom feldolgozása iránt. De abban biztos vagyok, hogy ha nem készül el annak idején Andrzej Wajda Katynja, az a téma sem feltétlenül lépte volna át a szaktörténészek és az őket olvasó megszállottak ingerküszöbét. Szóval próbálkozni mégiscsak érdemes lenne – mert más nem teszi meg helyettünk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.