Reformdömping rohamléptekkel

Emmanuel Macron meg van róla győződve, hogy rajta kívül senki sem tudja, mi a jó.

Ádám Péter
2017. 11. 21. 19:38
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Alain Juppé, Jacques Chirac köztársasági elnök első kormányának miniszterelnöke 1995 telén egyszerre három megszorító reformot szeretett volna tető alá hozni: a francia államvasutakét, a nyugdíjrendszerét és az egészségbiztosításét. Ennek azonban az egész országot megbénító társadalmi felzúdulás lett a következménye. Olyan heves ellenállás, amelyhez foghatót talán az 1968-as általános sztrájk idején láttak utoljára Franciaországban. A miniszterelnök kénytelen volt visszakozni, de a kudarc szégyenfoltja azóta is ott éktelenkedik politikusi mundérján. Ma viszont Emmanuel Macron elnök nem három, hanem legalább tíz – ha ugyan nem tizenöt – reformot akar viszonylag rövid idő alatt nyélbe ütni. És mégis, ezek – köztük a munka törvénykönyvének rendeleti úton végrehajtott átalakítása – furcsa módon nem ütköznek komolyabb ellenállásba.

Ami a Macron által elkezdett, illetve kilátásba helyezett reformokat illeti, a munka törvénykönyve mellett (amelyben a munkavállalók biztonságát garantáló rendelkezések egész sorát helyezik hatályon kívül) ott van a nagy vagyonokra kivetett „szolidaritási adó” (Impôt de Solidarité sur la Fortune) negyedére csökkentése; a köztisztviselők fizetésének befagyasztása; az egyéni megítélés alapján adható lakbértámogatás (Aides personnalisées au logement) megnyirbálása; az egészségügyi hozzájárulás (Contribution sociale généralisée) főleg nyugdíjasokat sújtó emelése; a Livret A takarékbetétkönyv betéti kamatainak inflációs ráta alá szorítása két éven át – és a francia államvasutakról meg a privatizációról még nem is beszéltünk. Ráadásul Macrontól idegen a közvetlen elődök fontolva haladása, óvatossága. Ő is ugyanabba az irányba tart, mint elődei, ám sokkal messzebbre akar eljutni, gyorsabban és lendületesebben.

Emmanuel Macron nemzedéke abban különbözik az előtte járó politikusok generációitól, hogy meg van róla győződve: rajta kívül senki sem tudja, hogy mi a jó az országnak. Úgy gondolja, bármilyen szép dolog is a demokrácia, semmi értelme meddő vitákra pocsékolni a drága időt. Különben is: ha egyszer úgy fogjuk fel a dolgot, hogy csak egy gazdaságpolitika lehet nyerő, nevezetesen a miénk, akkor nincs is min polemizálni.

Macron a jórészt állami főtisztviselőkből álló pénzügyi elit képviselője, amely hosszú éveken át látta el neoliberális tanácsaival a baloldalt és a jobboldalt egyaránt, és amely egyre nagyobb ingerültséggel és türelmetlenséggel tapasztalta, hogy bár a bal és a jobb is meghallgatta, mindkettő csak lassan, apró léptekkel, óvatosan araszolva haladt előre. Ennek a költségvetési minisztériumhoz szorosabb-lazább szálakkal kötődő pénzügyi elitnek tudható be, hogy a baloldal gazdaságpolitikáját hovatovább a legnagyobb jóakarattal sem lehetett megkülönböztetni a jobboldalétól. Aztán a helyzetet kihasználva ugyanez a pénzügyi elit segítette a saját emberét, a tehetséges és fiatal Emmanuel Macront az elnöki székbe.

Ez a pénzügyi elit, amely mélyen megveti a totojázó politikusokat, most szinte ujjong, hogy végre minden akadály elhárult a reformok útjából. Ez a magyarázata a reformdömpingnek: mintha a nagy sietséggel az elvesztett éveket-évtizedeket akarnák behozni. Ezért nincs idő megegyezésre, tárgyalásra, meggyőzésre, no meg arra, hogy a parlament két háza megfontoltan megvitassa a törvényjavaslatokat. Mindez természetesen elválaszthatatlan az elnöki hatalom macroni felfogásától. A kampány idején sokan abba a hitbe ringatták magukat, hogy a gazdaságot illetően liberális Emmanuel Macron talán a politikában is liberális elveket fog vallani. Abban reménykedtek, hogy nem él vissza az elnöki túlhatalommal, és a parlament funkcióját ugyanúgy tiszteletben fogja tartani, mint a sajtó szerepét. Nem így történt. Élve az alkotmányban körvonalazott jogosítványaival, Macron a korlátlan elnöki hatalom koncepcióját tette magáévá. Ezért tudja az összes reformot levezényelni – vaskézzel, egyszerre, úgyszólván rohamléptekben.

A köztársaság államigazgatási főiskoláján tanult pénzügyi elit nagy utat járt be, mire eljutott idáig. Már 1848-ban is felvetődött a főtisztviselőket képző főiskola gondolata, majd a Népfront idején Jean Zay oktatásügyi miniszter vetette fel újra az ötletet, amely akkor nem, majd csak a háború után, a Nemzeti Államigazgatási Főiskola (École Nationale d’Administration) alapításával valósult meg. A nagy presztízsű intézmény, amelynek 2002-től 2004-ig a jelenlegi köztársasági elnök is hallgatója volt, a nyolcvanas-kilencvenes évektől hatalmas szerepet játszott az egyedül üdvözítőnek tartott neoliberális eszmék terjesztésében. A veszélyt – vagyis a lehetőséget, hogy egy köztisztviselői elit kisajátítja és ráerőszakolja az országra a közjó meghatározását – a nácik által meggyilkolt középkortörténész, Marc Bloch előre látta. Ezért vallotta azt, hogy a köztársaság vezető tisztviselőinek képzését nem volna szabad egyetlen elitintézményre bízni, ezen a téren is szem előtt kellene tartani az egyetemi képzés pluralizmusát és sokféleségét.

Marc Bloch így ír a német megszállás alatt keletkezett, de csak halála után közreadott Furcsa vereség (L’étrange défaite) című művében: „Bármilyen előjelű legyen a kormány, az ország megsínyli, ha a hatalmi szervek ellenségesen viszonyulnak a közintézmények szelleméhez. A monarchiának monarchista főtisztviselői karra van szüksége. Ezzel szemben a demokráciát teljesen aláássa, ha – a közérdeket megcsúfolva – a megvetésére nevelik főtisztviselőit, és ha ezek a főtisztviselők, akik már csak vagyoni okokból is épp annak az osztálynak a leszármazottai, amelynek mindenhatóságát épp a demokrácia volna hivatva megtörni, csak jobb szándékuk ellenére szolgálják.” (Paris, Société des Éditeurs, 1946, 100. old. – fordítás tőlem, Á. P.)

Csakugyan, a kilencvenes évek elejétől a pénzügyes főtisztviselői elit tagjai, akiket a közérdek védelmére és képviseletére készítettek fel a köztársaság elit főiskoláján, a sorozatos privatizációkból hasznot húzva egymás után hagyták ott az állam szolgálatát a privatizált nagyvállalatok jól fizetett vezetői pozícióiért. Akik megmaradtak állami szolgálatban, azok sem taksálták sokra a közérdeket, őket is megfertőzte a magánszektornak, a magánérdeknek a köztársasági intézményeket erodáló logikája. Ennek a változásnak egyszerre következménye és győzelme Macron elnökké választása, aki személyében – ezt nem lehet eléggé hangsúlyozni – nem politikus, hanem pénzügyekben otthonosan mozgó, a magánszektort is megjárt volt állami főtisztviselő került a köztársaság élére.

Bármennyit beszél Macron a legszélesebb elnöki hatalom francia tradíciójáról, az ő tekintélye nem annyira a hagyomány, mint inkább a politikai siker, a felmutatott eredmények függvénye. Macron és pártja az elképesztő politikai sikersorozat után az utóbbi két-három hónapban lépett a gazdaság – mondhatnánk úgy is: a valóság – mocsaras területére. Hogy az elnök és az őt támogató elit miképpen tud a problémákkal hosszú távon megbirkózni, az nem is annyira az előttünk álló hónapokban-években, mint inkább 2022-ben dől el, amikor véget ér ötéves mandátuma. Félő, hogy akkor már semmi sem menti meg Franciaországot attól, amit eddig sikerült elkerülni.

A szerző újságíró, műfordító

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.